Gerdab.IR | گرداب

ديپلماسي فوتبال بين ايران و آمريكا به شكست تيم آمريكا منتهي شد

تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۸۹

به رغم اينكه ايران و آمريكا هيچ گونه روابط ديپلماتيكي ندارند، تيم فوتبال سفارت ايران در قرقيزستان در يك مسابقه رسمي بر تيم سفارت آمريكا غلبه كرد.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، چهارمين دور مسابقات جام ديپلمات‌ها با حضور تيم‌هايي از 9 سفارت‌خانه مقيم بيشكك در حال برگزاري است كه با انجام مسابقات مقدماتي چهار تيم راه يافته به مرحله نيم نهايي مشخص شدند.

در اين دوره از مسابقات 2 تيم از وزارت امور خارجه قرقيزستان و تيم‌هاي فوتبال سفارت‌خانه‌هاي روسيه، آمريكا، چين، قزاقستان، تاجيكستان، كره و جمهوري اسلامي ايران در 2 گروه با هم رقابت كردند.

تيم سفارت جمهوري اسلامي ايران در گروه خود با انجام 3 ديدار با تيم‌هاي فوتبال وزارت امور خارجه قرقيزستان، چين و آمريكا و شكست آنها با 9 امتياز به مرحله نيمه نهايي مسابقات فوتبال جام ديپلمات‌ها راه يافت.

پنجمين دوره مسابقات فوتبال جام ديپلمات‌ها قرار است در شهر آستانه پايتخت قرقيزستان برگزار شود.

چند دهه پيش و در اواسط دهه 70 روابط چين و آمريكا قطع شده بود و هيچ گونه مذاكره‌اي بين دو كشور در جريان نبود تا اينكه با طرح ديپلماسي پينگ پنگ "هنري كسينجر‌" وزير خارجه وقت آمريكا روابط دو كشور برقرار شد.

ديپلماسي پينگ پنگ به گفت‌و‌گوهاي پنهاني ايالات متحده آمريكا و چين در اواسط دهه 1970 اطلاق مي‌شود‌. در آن زمان دو كشور هنوز روابط سياسي با يكديگر نداشتند و براي انجام مذاكرات برگزاري يك تورنمنت پينگ پنگ را بهانه كردند‌.

در مارس 1971 چيني‌ها كه در جريان مذاكرات صلح ويتنام گفت‌وگوهايي را با آمريكايي‌ها شروع كرده بودند تيم ملي پينگ پنگ آمريكا را به پكن دعوت كردند. در اين تيم تعداداي از ديپلمات‌ها نيز حضور داشتند كه مخفيانه با مقامات چيني گفت‌وگو كردند. اين مذاكرات سرانجام به سفر پنهاني هنري كيسينجر مشاور امنيت ملي دولت ريچارد نيكسون به پكن در ژوييه سال 1971 انجاميد.

روابط ديپلماتيك ايران و آمريكا نيز از دهه 80 و پس از تسخير لانه جاسوسي آمريكا در سال 1358 روابط دو كشور قطع شد و تاكنون نيز هيچ گونه روابط رسمي بين دو كشور برقرار نبوده است و تنها چند سال پيش چند دور مذاكرات بين دو كشور بر سر مسائل عراق برگزار شد كه آمريكايي‌ها از جمهوري اسلامي ايران دعوت كردند تا ايران به حل بحران عراق كمك كند.