ارایه اسناد گوگل برای اقدامات مداخله‌جویانه روسیه در آمریکا

ارایه اسناد گوگل برای اقدامات مداخله‌جویانه روسیه در آمریکا
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶

شرکت گوگل اعلام کرده است که بسیاری از آژانس‌های روسی برای تحریف و تاثیرگذاری بر جریان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، میلیون‌ها دلار برای تبلیغات در سرویس‌های مختلف گوگل هزینه کرده‌اند.

به گزارش گرداب، بر اساس گزارشی که واشنگتن پست منتشر کرده است، شرکت گوگل تبلیغات و شواهدی دال بر اقدامات مداخله جویانه و دخالت روسیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا که در سال ۲۰۱۶ میلادی برگزار شد، یافته است که بر اساس این مدارک، آژانس‌های روسی بارها و بارها تلاش کرده اند تا با استفاده از پلت‌فرم تبلیغاتی سرویس‌های مختلف گوگل، تبلیغاتی درشبکه‌های اجتماعی منتشر کنند تا بر اذهان عمومی جامعه آمریکا تاثیرگذار باشد و جریان انتخابات را به سمت و سویی که آنها تمایل داشتند، سوق بدهند.

در طول یک سال گذشته و بخصوص بس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، روسیه و هکرهای وابسته به این کشور همواره مورد حملات شدید انتقادی از سوی مقامات دولتی و حقوقی آمریکا قرار گرفته و به دخالت در جریان انتخابات و یا سیستم های رای گیری متهم شده‌اند.

در ماه‌های گذشته، شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک، گوگل و توییتر بارها و بارها به دلیل انتشار تبلیغات نژادپرستانه و ضد یهود و همچنین اقدامات مداخله جویانه روسیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مورد بازخواست قرار گرفته بودند و نمایندگان این غول‌های تکنولوژی توسط نمایندگان کنگره ایالات متحده آمریکا بازخواست شده و موظف شده بودند که درباره مسائل مذکور، به آنها توضیح بدهند.

پیش از این خبری درباره تبلیغات انتخاباتی خریداری شده توسط روس‌ها با موضوع انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا در فیس بوک منتشر شده بود و هم اکنون اخبار دیگر ماهیت متفاوتِ افرادی که تبلیغات را در پلت‌فرم تبلیغاتی گوگل پخش کرده‌اند با ماهیت افراد مربوط به تبلیغات فیس بوک اثبات می‌کند.

گوگل در بیانیه خود اعلام کرده است که آژانس های روسی به منظور تاثیرگذاری و سوق دادن جریان انتخابات به سمت و سویی که دلخواه خودشان است، میلیون ها دلار صرف تبلیغات در سرویس ها و خدمات مختلف گوگل از جمله یوتیوب، سرویس پست الکترونیکی جی میل و جست‌وجوگر گوگل کرده اند.

یک مقام رسمی گوگل در این خصوص عنوان می کند: «ما سیاست‌های دقیقی درباره تبلیغات منتشر شده با موضوعات سیاسی و مذهبی در پلت‌فرم گوگل داریم. گوگل در حال بررسی هرچه دقیق‌تر سیستم تبلیغاتی خود برای سوءاستفاده‌های احتمالی است و برای این منظور با محققان و شرکت‌های مختلف آمریکایی همکاری خواهد کرد».

شرکت فیس بوک نیز کل تبلیغات خریداری شده توسط روس‌ها را ۳۰۰۰ مورد برآورد کرده و اطلاعات مربوط به آن‌ها را به نمایندگان کنگره آمریکا ارائه داده است.
کمیته اطلاعاتی مجلس سنای ایالات متحده آمریکا از نمایندگان سه شرکت عظیم تکنولوژی یعنی فیس بوک، توییتر و گوگل، درخواست کرده است تا در جلسه‌ای علنی در تاریخ اول ماه نوامبر سال جاری میلادی، درباره اقدامات مداخله جویانه روسیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توضیح داده و درباره گفته‌های خود شهادت دهند.
اعضای این کمیته اطلاعاتی قبلا عنوان کرده‌ بودند که نمایندگان شرکت‌های فیس بوک، گوگل و توییتر که صاحبان بزرگ شبکه های اجتماعی اینترنتی هستند، باید در جلسه ای علنی در کنگره از چگونگی ورود و نفوذ هکرهای روسی به سیستم های اینترنتی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که سال گذشته برگزار شد، صحبت کرده و اطلاعات، اسناد و آمار دقیقی به نمایندگان کنگره ارائه دهند.