دست پیش گرفتن اسرائیلی‌ها در ماجرای دوکو

دست پیش گرفتن اسرائیلی‌ها در ماجرای دوکو
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶

رژیم صهیونیستی مدعی است با حمله به سامانه‌های کسپرسکی در سال 2015، پرده از یک جاسوسی بزرگ دولتی توسط روسیه برداشته است.

به گزارش گرداب، در سال 2015 و هم‌زمان با برگزاری مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و گروه 5+1، شرکت امنیت سایبری کسپرسکی گزارشی منتشر کرد که طی آن، رژیم صهیونیستی متهم به انجام جاسوسی از مذاکرات هسته‌ای شده بود؛ گزارشی که در آن سال، با واکنش مقامات صهیونیست مواجه شد و به‌نوعی، نهادهای امنیتی این رژیم را در لاک دفاعی فروبرد.

کسپرسکی در آن سال، در گزارش خود، مستقیماً از اسرائیل به‌عنوان عامل جاسوسی از مذاکرات یاد نکرد ولی مدعی شد که در این حمله، با بهره‌گیری از یک بدافزار بسیار پیشرفته به نام دوکو 2 که محصول مشترک اسرائیل و آمریکا بود، هکرها موفق شده‌اند از این مذاکرات جاسوسی کند. در حقیقت، هکرها با آلوده کردن سامانه‌های داخلی هتل‌های محل انجام مذاکرات هسته‌ای، مبادرت به جاسوسی کرده بودند. این گزارش، به‌نوعی رژیم صهیونیستی را مسئول مستقیم انجام این حمله سایبری عنوان کرده بود.

این بار نیویورک‌تایمز با انتشار گزارشی سبب شده است تا سازمان‌های امنیتی روسی، ناچار به فرورفتن در حالت دفاعی شوند. این رسانه آمریکایی مدعی شده است که در همان سال و در حمله سایبری علیه شرکت امنیت سایبری کسپرسکی، اسرائیل از یک عملیات گسترده دولتی روسیه پرده برداشته است که طی آن، دولت روسیه قصد داشته از کسپرسکی به‌عنوان یک نهاد جاسوسی بزرگ علیه رایانه‌ها و شبکه‌ها در کل جهان استفاده نماید.

کارشناسان امنیتی، در همان سال، ابهامی را مطرح کردند که رژیم صهیونیستی، به دلیل وجود اختلافات با آمریکا بر سر مذاکرات هسته‌ای با ایران، اقدام به انجام این حمله سایبری کرده تا از مذاکرات، مطلع شود و در صورت امکان، روند انجام این مذاکرات را عوض کند. البته برخی مقامات آمریکایی نیز در همان موقع، انجام این عملیات جاسوسی را تائید کرده و مدعی بودند که اسرائیل، مسئول مستقیم انجام این حمله است.

هنوز مشخص نیست که هدف این رسانه آمریکایی از انتشار چنین گزارشی، آن‌هم در موقعیت کنونی چیست و آیا آمریکا قصد دارد در آستانه اعلام نظر آمریکا در مورد برجام و حمایت احتمالی روسیه از ایران، کرملین را تحت‌فشار قرار داده و به‌نوعی باج‌خواهی کند. باید پاسخ به این سؤال را، حداقل تا زمان اعلام نظر ترامپ به تعویق انداخت.