باج افزاری که در کمین همه است

باج افزاری که در کمین همه است
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶

محققان شرکت امنیت سایبری ESET متوجه باج افزار جدیدی در اندروید شده اند که نه تنها اطلاعات کاربران را رمزگذاری می کند بلکه دستگاه گوشی را با تغییر PIN، قفل خواهد کرد.

به گزارش گرداب، نام این باج افزار DoubleLocker معرفی شده و اولین باری است که در سیستم عامل اندروید همچین چیزی دیده شده است. این باج افزار همچنین دارای قابلیتی است که به اطلاعات بانکی دست پیدا میکند و به سرقت از حساب بانکی میپردازد.

به گفته ی Lukáš Štefank، پژوهشگر  شرکت ESET، در واقع میتوان این باج افزار را به عنوان یک باج افزار بانکی نیز معرفی کرد. محققان بر این باورند که باج افزار DoubleLocker می تواند علاوه بر برداشت پول از حساب های بانکی، در آینده به سرقت اعتبارنامه های بانکی نیز بپردازد. این باج افزار به عنوان یک بروز رسانی جعلی Adobe Flash، از طریق وب سایت های خطرناک منتشر شده و گسترش می یابد.

روش کار باج افزار DoubleLocker

بعد از اینکه نرم افزار مخرب نصب شد، فعال کردن قابلیت دسترسی به سرویس Google Play را از کاربر درخواست میکند که پس از به دست آوردن این اجازه و دسترسی به سرویس، بدون اطلاع کاربر به سوء استفاده از دستگاه خواهد پرداخت. این باج افزار همچنین به نصب یک اپلیکیشن Launcher میپردازد و آن را به طور پیش فرض در دستگاه راه اندازی میکند. در واقع هر زمان که کاربر بر روی Home کلیک کند، باج افزار فعال خواهد شد و دستگاه قفل میشود. پس از قفل شدن، DoubleLocker، پین دستگاه را به مقدار تصادفی تغییر می دهد که نه خود هکر این پین را می داند و نه ذخیره می شود. در عین حال این نرم افزار مخرب تمام فایل ها را با استفاده از الگوریتم رمزنگاری AES، قفل می کند. پس از رمزگذاری شدن داده ها، کاربر به مدت 24 ساعت وقت دارد تا مبلغ درخواستی را پرداخت کند. در صورتی که مبلغ مورد نظر پرداخت شود، هکر رمزگشایی را انجام میدهد و از راه دور پین را بازگشایی می کند.

چگونه از این باج افزار در امان باشیم؟

به گفته محققان، تا کنون هیچ راهی به طور قطعی برای باز کردن فایل های رمزگذاری شده پیدا نشده است، اما برخی دستگاه های Root نشده با قابلیت factory reset باز میشوند و از باج افزار DoubleLocker خلاص خواهند شد. دستگاه های اندرویدی دیگر نیز می توانند به کمک ابزار Android Debug Bridge (ADB) به بازیابی PIN، بدون فرمت کردن اطلاعات موجود در گوشی بپردازند. اما بهترین راه برای محافظت از گوشی های هوشمندتان، دقت در دانلود اپلیکیشن های مختلف و استفاده از منابع معتبر برای دانلود است. لازم به یاد آوری است که هرگز بر روی لینک های موجود در پیام ها و ایمیل ها کلیک نکنید و مهمتر از همه، یک برنامه خوب آنتی ویروس بر روی گوشی هوشمند خود نصب کنید که قبل از آلوده شدن دستگاه، تروجان و باج افزار را شناسایی و مسدود کند.

منبع: سخت افزارمگ