اتهام نهادهای امنیتی انگلستان به ایران

اتهام نهادهای امنیتی انگلستان به ایران
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶

نهادهای اطلاعاتی انگلیسی ساعاتی پیش با انتظار گزارشی، مدعی حمله سایبری ایران به نماینده‌های پارلمان انگلستان شدند.

 به گزارش گرداب، بر اساس برخی گزارش‌ها، نهادهای اطلاعاتی انگلیس، جمهوری اسلامی ایران را متهم به انجام حمله سایبری به نمایندگان پارلمان این کشور کرده‌اند. ظاهراً در ابتدا، روسیه و کره شمالی، متهم به انجام این حمله بوده که پس از بررسی‌های صورت گرفته، ایران مسئول اصلی انجام این حمله معرفی شده است.

به تازگی و بر اساس ادعای مقامات امنیتی انگلیسی، ایمیل‌های مربوط به صدها نماینده پارلمان انگلستان، موردتهاجم هکرها قرار گرفته و اغلب آن‌ها که از رمزهای عبور بسیار ضعیفی برخوردار بوده‌اند، طعمه هکرها شده‌اند. این حمله که در ماه ژوئن صورت پذیرفته است، هنوز در دست بررسی قرار دارد و اطلاعات گسترده‌ای در این زمینه وجود ندارد. سخنگوی مرکز امنیت سایبری ملی انگلستان، در مورد این اتهام و حمله سایبری صورت پذیرفته گفت: «هنوز برای اظهارنظر در این رابطه، بسیار زود است و باید منتظر روشن شدن نتایج تحقیقات ماند.»
برخی از گزارش‌های منتشرشده در این زمینه، ادعا می‌کنند که این حمله در تاریخ 23 ژوئن صورت پذیرفته و ایمیل بسیاری از اعضای پارلمان، از جمله ترزا می، نخست‌وزیر انگلستان را نیز موردتهاجم قرار داده است.

یک منبع اطلاعاتی در این زمینه، به روزنامه گاردین گفت: «این حمله از نوع جستجوی فراگیر بوده است و به نظر می‌رسد از جانب یک منبع دولتی حمایت‌شده باشد. ماهیت حملات سایبری، نشان‌دهنده دشواری در نسبت دادن چنین حمله‌ای، به یک بازیگر خاص است.»
نهادهای امنیتی انگلیس، از این موضوع ابراز تأسف کرده‌اند که باوجود توصیه‌های مکرر به نمایندگان و سایر اعضای پارلمان، هنوز هم بسیاری از این افراد، با بی‌توجهی به توصیه‌های امنیتی، از رمزهای عبور بسیار ضعیفی برای ایمیل‌ها و شبکه‌های اجتماعی خود استفاده می‌کنند و این مسئله، سبب می‌شود تا مکرراً موردتهاجم هکرها قرار بگیرند.