نشریه وایرد مدعی شد:

واکنش احتمالی سایبری ایران به نقض برجام

واکنش احتمالی سایبری ایران به نقض برجام
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۶

برخی کارشناسان غربی مدعی هستند تحریک ایران در زمینه برجام و لغو یا نقض آن، می‌تواند جنبه‌های دیده نشده سایبری از سوی ایران را با خود به همراه داشته باشد.

به گزارش گرداب، به‌تازگی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، نظر خود در زمینه توافق هسته‌ای را اعلام کرد و با عدم تائید این توافق، آن را به کنگره حواله داد تا در موردش تصمیم‌گیری شود. علاوه بر این، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران و سپاه پاسداران وضع کرد که به اعتقاد برخی کارشناسان، این‌گونه رفتار رئیس‌جمهور آمریکا، نشان‌دهنده پایان راه برجام خواهد بود.

از زمان گسترش اخبار در زمینه سخنرانی ترامپ، چندین روز قبل از این واقعه، تحلیل‌های مختلفی در مورد رفتار احتمالی ایران در پاسخ به آمریکا مطرح می‌شد و بسیاری از تحلیل گران، رفتار ایران را غیرقابل‌پیش‌بینی قلمداد می‌کردند. حال، نشریه وایرد (wired)، با انتشار مطلبی در این زمینه، مدعی شده است که در صورت ادامه روند فعلی ترامپ در قبال برجام و نقض یا بر هم زدن آن، باید شاهد رفتارهای دیده نشده جدیدی از جانب ایران در فضای سایبری بود.
این نشریه، با برشمردن اتهاماتی که تاکنون علیه کشورمان در فضای سایبری مطرح‌شده است، به بررسی رفتار احتمالی ایران در آینده پرداخت. در بخش‌هایی از مطلب منتشرشده در این زمینه آمده است:

««ترامپ در صحبت‌های چند روز پیش خود، اعلام کرد که نمی‌تواند به توافق هسته‌ای سال 2015 ایران با کشورهای اروپایی و آمریکا، پایبند بماند. رئیس‌جمهور آمریکا با این کار، توافق هسته‌ای را به کنگره ارجاع داد و کنگره، چندین راه پیش روی خود دارد. اول اینکه تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال نماید و دوم اینکه از اعمال تحریم‌های جدید، خودداری نماید.
حال این ابهام در زمینه ایران به وجود آمده است که افزایش تنش‌ها بین دولت ایران و آمریکا، ممکن است سبب افزایش فعالیت‌های سایبری ایران شود. برخی از ناظران بین‌المللی معتقدند بی‌ثباتی‌های سیاسی فعلی، نمی‌تواند تأثیری بر فعالیت‌های سایبری ایران داشته باشد، اما درصورتی‌که این موضوع ادامه پیدا کند و منجر به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه این کشور شود، ممکن است افزایش اقدامات تهاجمی سایبری ایران را به همراه داشته باشد.
هکرهای ایرانی در سال‌های اخیر، در هدف قرار دادن اهداف اروپایی و آمریکایی، بسیار فعال بوده‌اند و اقدامات گسترده‌ای نظیر حملات اختلال سرویس توزیع‌شده به آمریکا یا برخی حملات مخرب علیه زیرساخت‌های این کشور را سازمان‌دهی کرده‌اند. به ادعای کارشناسان امنیتی، ایرانی‌ها در سال‌های اخیر، تلاش کرده‌اند اقدامات متمرکزتری در زمینه حملات سایبری انجام دهند و با افزایش کنترل دولتی، عملیات‌های پیچیده‌تری صورت داده‌اند.
ایزاک پورچ (Isaac Porche)، مدیر مرکز تحلیل امنیت ملی در اندیشکده رند، دراین‌باره معتقد است، احتمالاً به دلیل وجود توافق هسته‌ای، ایرانی‌ها تصمیم گرفته‌اند دست از انجام عملیات مخرب خود بردارند. البته ایران، ممکن است از تمرکز حمله بر آمریکا کاسته باشد و بر کشورهای دیگر، متمرکز شده باشد.
جف باردین (Jeff Bardin)، یکی از افسران ارشد اطلاعاتی در شرکت امنیت سایبری Treadstone نیز دراین‌باره گفت: «من بعید می‌دانم که در موقعیت کنونی ایران دست به اقدام خاص و ویژه‌ای در این زمینه بزند. آن‌ها یک برنامه درازمدت دارند و صبر خواهند کرد.»»