Gerdab.IR | گرداب

با انتشار 400 هزار سند محرمانه؛

افشاگري سايت ويكي ليكس از جنايات اشغالگران عراق

تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۸۹

سايت ويكي ليكس جمعه شب با انتشار 400 هزار سند محرمانه ارتش آمريكا در خصوص جنگ عراق از جنايات آمريكا در اين كشور پرده برداشت.

به گزارش گرداب به نقل از روزنامه گاردين، اطلاعات و آمار منتشر شده از سوي سايت ويكي‌ليكس نشان مي‌دهد در طول سالهاي 2004 تا 2009 ميلادي حضور نظاميان آمريكايي در عراق به بهانه مبارزه به تروريسم، بيش از 66 هزار شهروند غيرنظامي عراقي جان خود را از دست داده‌اند.

اين در حاليست كه در آمار قبلي منتشر شده از سوي آمريكا كشته شدن 15 هزار شهروند عراقي ذكر نشده است.

اين اسناد همچنين نشان مي‌دهد نظاميان آمريكايي در جريان اشغالگری و در زندان ابوغريب شكنجه‌هاي غيرانساني و وحشيانه‌اي از قبيل تجاوز، شوك الكترونيكي و گرسنگي و تشنگي طولاني مدت را در مورد زندانيان صورت داده‌اند.

سوء استفاده از سرمايه ملي و منابع طبيعي عراق و حضور شركت‌هاي آمريكايي در طول پنج سال اخير، برگ ديگري از سناريوي حضور آمريكا براي مبارزه با تروريسم در عراق است.

به نظر مي‌رسد اين اسناد از طريق همان منبعي كه اسناد محرمانه جنگ افغانستان را جمع آوري و ارسال كرده بود در اختيار سايت ويكي‌ليكس قرار داده شده باشد.

گفتني است، بيش از 109 هزار شهروند نظامي و غيرنظامي عراقي در طول حضور نظاميان آمريكايي در اين كشور جان خود را از دست داده‌اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران