تلفن‌های هوشمند ابزاری برای تهدید سایبری

تلفن‌های هوشمند ابزاری برای تهدید سایبری
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۶

تلفن‌های هوشمند تبدیل به ابزاری بسیار خطرناک در زمینه تهدیدات سایبری شده‌اند، زیرا به‌راحتی امکان هک و نفوذ را فراهم می‌کنند.

به گزارش گرداب، این روزها حوادث مختلفی در زمینه تلفن‌های هوشمند اتفاق افتاده که موجب شده تلفن‌های هوشمند جزء آسیب‌پذیرترین‌ها قرار گیرند.
امنیت تلفن‌های هوشمند در بخش نظامی توسط وال‌استریت جورنال بررسی شد و طی گزارشی اعلام گردید؛ روسیه، تلفن‌های هوشمند سربازان ناتو را هدف قرار داده و قصد دارد بانفوذ به تلفن‌های همراه این سربازان اطلاعات لازم در زمینه اطلاعات عملیات، اندازه‌گیری قدرت نظامی و...
روشن‌ترین مثالی که درباره امنیت تلفن‌های هوشمند می‌توان بیان نمود، موضوع اعتماد به شبکه‌ها و اتصال دستگاه‌ها به این شبکه‌ها است که ممکن است امنیت ملی یک کشور را خدشه‌دار نماید.
دریاسالار «Bill Leigher»، مدیر برنامه‌های سایبری صنایع دفاعی شرکت «Raytheon» گفت: «این واضح است با تهدید و حمله به شبکه‌های ملی کشور، حملات سایبری را به میدان جدیدی کشیده‌اند، زیرا شبکه‌های تجاری و دستگاه‌های مردمی همه‌روزه از این شبکه ملی استفاده می‌کنند.»
موضوع پیچیده و مهم درباره تلفن‌های هوشمند، استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. هنگامی‌که یک ملوان روسی در کشتی نظامی با موقعیت مکانی نامعلوم قرار دارد و اقدام به انتشار عکس سلفی «selfie» در شبکه‌های اجتماعی می‌کند که روی آن موقعیت مکانی -سواحل سوریه- درج گردیده، عملاً اطلاعات مهمی را از طریق تلفن همراه هوشمند خود منتشر کرده که عواقب نامعلومی به همراه خواهد داشت.
ارتش ناتو در تلاش است، با آموزش موضوعات امنیتی به سربازان خود موجب به رسمیت شناختن برخی قوانین توسط آن‌ها شود.
یکی از فرمانده هان نظامی ناتو به نام «Maj. Gen. Patricia» که در بخش نظامیان سایبری فعال است در میزگردی مطرح نمود: « موضوع مهم برای ما و شرکای اوکراینی ما چگونگی آموزش سربازان و نظامیانمان است که آن‌ها متوجه اهمیت تلفن‌های هوشمند و تهدیدات این حوزه شوند. این موضوع برای ما مهم است که نظامیان ما با آموزش‌های لازم بتوانند آسیب‌پذیری‌ها متوجه شوند و انتظار داریم باگذشت زمان و پیدایش آسیب‌پذیری‌های جدید، سربازانمان هشیاری‌شان را از دست ندهند و بتوانند با نقص‌های امنیتی مقابله کند.»
وی افزود: «این امکان وجود دارد که آموزش‌ها را در مرکز آموزش ملی برگزار شود، زیرا از اهمیت به سزایی برخوردار است. »