ناتو در پی مقابله با رویکرد سایبری روسیه

ناتو در پی مقابله با رویکرد سایبری روسیه
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۶

اخبار و شواهد منتشر شده در ماه‌های اخیر، حکایت از تغییر دیدگاه بسیاری از مقامات ناتو و تاکید این افراد بر لزوم تغییر رویکرد این سازمان در قبال روسیه دارد.

به گزارش گرداب، یکی از مقامات ارشد اتحاد نظامی ناتو، اخیراً طی اظهارنظری در مورد چالش‌های سایبری موجود در فضای کنونی جهان، گفت: «افزایش چشمگیر توانمندی‌های دیجیتال دشمنان سایبری ناتو و ایالات‌متحده در سال‌های اخیر، مزیت عملیاتی طولانی مدت ناتو در میدان‌های جنگ متعارف را با خطر مواجه کرده است.»

معاون دبیر کل ناتو، رز گوتمولر Rose Gottemoeller، روز پنجشنبه و در مراسم اختتامیه کنفرانس سایبری مون در بلژیک، گفت: «ما باید بااحتیاط فراوان عمل کنیم؛ زیرا مزیت نظامی یادشده کشورهای عضو ناتو، پتانسیل بدل شدن به یک آسیب‌پذیری بزرگ در بدنه این پیمان نظامی را دارد.»

به عنوان مثال، بر اساس برخی گزارش‌های نظامی، تلفن همراه هوشمند بسیاری از نیروهای نظامی آمریکایی که در لهستان، مستقر بوده‌اند، هک شده و اطلاعات آن‌ها به سرقت رفته است.

گوتمولر در ادامه با ابراز نگرانی از تداوم اوضاع موجود گفت: «پیمان نظامی ناتو، در شرایط کنونی، طیف گسترده‌ی تهدیدات، از یک توییت در فضای مجازی گرفته تا یک ارتش مجهز زرهی را پیش روی دارد. بی‌شک ما باید خود را به سرعت با شرایط جدید، تطبیق دهیم.»

خورخه بنیتز (Jorge Benitez)، یکی از کارشناسان امنیتی شورای آتلانتیک، دشمنان سایبری ناتو، جمع‌آوری اطلاعات، ارعاب متحدان ناتو و بی‌ثبات ساختن بستر حضور نیروهای خارجی در دیگر نقاط جهان را در دستور کار دارد.

وی در ادامه با نگران‌کننده دانستن روند رشد سایبری روسیه گفت: «دولت روسیه، نبرد سایبری و هیبریدی جدیدی را علیه ناتو و متحدانش، آغاز کرده است. بی‌توجهی به این مسئله، می‌تواند سبب بروز شکست‌های سنگین و بهره‌برداری دشمنان این پیمان نظامی از آسیب پذیری‌های موجود، شود.»

بنیتز در ادامه افزود: «مقامات مسئول می‌تواند با تشکیل سازمان چندملیتی فرماندهی شمال شرقی ناتو، هماهنگی‌های لازم جهت مقابله با اقدامات سایبری روسیه را تسهیل کند. این مرکز باید مسئولیت یکپارچه‌سازی دفاع و عملیات نیروهای مستقر در لهستان، استونی، لتونی و لیتوانی را عهده‌دار شود.»

به عقیده متخصصانی چون بنیتز و گوتمولر، راهکار اصلی حل بحران جنگ سرد سایبری و حفظ برتری تکنیکی در مقابل روسیه، تغییر نگاه کشورهای عضو، به مسئله امنیت سایبری است؛ به عبارت دیگر، مقامات ارشد کشورهای عضو ناتو، باید نگاه ملی خود به چالش‌های امنیت سایبری را به دیدگاهی فراملی تغییر داده و در چارچوب مجموعه‌ای بزرگ‌تر به نام پیمان نظامی ناتو، در پی تأمین نیازهای دفاعی خود، باشند.