ایجاد مرکز مطالعات عملیات تاثیر سایبری در آمریکا

ایجاد مرکز مطالعات عملیات تاثیر سایبری در آمریکا
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۶

کشور آمریکا برای مقابله با تکنیک‌های جنگ شناختی دشمنان خود مرکز جدیدی را برای مطالعه روی آن‌ها تأسیس کرد.

به گزارش گرداب، ایالات‌متحده آمریکا، فاز تازه‌ای از عملیات خود برای مقابله با کمپین‌های جنگ شناختی علیه این کشور را آغاز کرد. جیمز اسکات (James Scott)، از مدیران ارشد مرکز فناوری‌های زیرساخت حیاتی (ICIT) گفت:

این مرکز، به بررسی و تحلیل تسلیحات دیجیتالی می‌پردازد که توسط کشورهای خارجی، برای عملیات تأثیرگذاری در آمریکا مورداستفاده قرار می‌گیرد.

مرکز فناوری زیرساخت‌های حیاتی در آمریکا، یک اندیشکده امنیت سایبری محسوب می‌شود که در زمینه‌های مختلف امنیت سایبری، به جامعه قانون‌گذار آمریکا، نکات امنیتی را گوشزد کرده و یک‌نهاد مشاوره سایبری در این کشور، محسوب می‌شود. آژانس‌ها و سازمان‌های مختلف دولت فدرال آمریکا و مدیران ارشد صنایع زیرساخت حیاتی در این کشور، ازجمله دیگر مشتریانی هستند که با مرکز فناوری‌های زیرساخت حیاتی در ارتباط‌ هستند. به‌تازگی این اندیشکده آمریکایی، تصمیم گرفته است با ایجاد یک مرکز جدید در زمینه مقابله با حملات تأثیرگذار، فاز جدیدی از اقدامات تقابلی را آغاز نماید.
به اعتقاد مقامات آمریکایی، استفاده از تسلیحات و ابزارهای دیجیتالی برای انتشار یک پیام خاص، به چالشی همه‌گیر در اغلب کشورهای جهان تبدیل شده است. این ابزار، در زمینه انتشار اخبار جعلی، جنجال‌سازی رسانه‌ای و سایر مواردی فعالیت می‌کند که به ادعای برخی شرکت‌های امنیتی، بحران‌های گسترده‌ای را در زمینه امنیت ملی به وجود آورد.
بر این اساس، امنیت ملی در دنیای امروز، وابستگی شدیدی به اذهان عمومی هر کشوری دارد و تأثیر یک حمله موثر بر آن، به‌مراتب بیشتر از یک حمله سنتی نظامی خواهد بود. با پیشرفت انقلابی فضای سایبری و دنیای فناوری در عصر امروز، ما با دنیایی مواجه هستیم که دیگر مرز جغرافیایی نمی‌شناسد و بیشتر مرزبندی‌های آن، به‌وسیله تفاوت‌های ایدئولوژی انجام شده است. در بخشی از خبری که توسط اندیشکده فناوری‌های زیرساخت حیاتی در آمریکا، درباره تأسیس این مرکز جدید منتشر کرد آمده است:

مطمئناً چند چیز در ایجاد یک جنگ سایبری-فیزیکی-اطلاعاتی (cyber-kinetic-meta-war) نقش دارند. بااین‌حال، یکی از نکات کلیدی، سرقت اطلاعات محرمانه‌ای است که پیش‌ازاین، با عنوان حریم خصوصی شناخته می‌شد و به یک اپیدمی در زمینه امنیت ملی تبدیل شده است.
عملیات تأثیرگذاری مخرب، سبب تضعیف اعتقادی مردم شده و یکپارچگی دموکراسی را از بین می‌برد. تبیین اهداف، تحقیقات غیر وابسته و تذکر نکات کلیدی به تصمیم سازان در هر کشوری، از موارد ضروری در مقابله با عملیات چندگانه‌ای است که در این زمینه اتفاق می‌افتد.
در پاسخی مستقیم به این تهدید نوظهور و همچنین مقابله با عملکرد ملت‌هایی نظیر روسیه، چین، ایران و کره شمالی که با استفاده از تسلیحات سایبری اقدام به انجام عملیات تأثیرگذاری در اروپا و آمریکا می‌کنند، مرکز فناوری زیرساخت‌های حیاتی، اقدام به تأسیس مرکز مطالعات عملیات تأثیرگذاری سایبری (CCIOS) کرد. این مرکز تازه تأسیس در ایالات‌متحده، تلاش می‌کند بر اساس الگوی زیر، به فعالیت خود ادامه دهد:
دشمنان تلاش می‌کنند از طریق انتشار مطالب و تبلیغات جهت‌دار و قطبی و استفاده از ابزارهای یادگیری ماشینی که بات‎ها را هدایت می‌کنند، از طریق کنترل شبکه‌های اجتماعی و هوش مصنوعی، به منظور انتشار مطالب ایدئولوژیک بهره‌ بگیرند. عملیات تأثیرگذاری، به صورتی است که در آن‌ها، یک هکر باتجربه‌ی کم، می‌تواند بر بخش بزرگی، تأثیر فراوانی گذاشته و به هدف بزرگی دست پیدا نماید. متخاصمینی که از فناوری‌های بالاتری برخوردار هستند، می‌توانند آسیب‌های جدی‌تری را به اهداف موردنظر خود وارد نمایند.
ایالات‌متحده آمریکا و سایر ملت‌های دموکراتیک جهان، همواره توسط بازیگران ماکیاولیست تحت تأثیر قرار می‌گیرند اما تحقیقات موضوعی معنادار و مشاوره‌های غیر حزبی، می‌تواند از اثرات این دست از حملات بکاهد. مهاجمین فعال در این عرصه، محدوده گسترده‌ای از تهدیدات (کره شمالی، گروه‌های جهادی و غیره) تا هکتیویست‌های ایدئولوژیک (گروه هکری ناشناس، ارتش الکترونیک سوریه، اخوان المسلمین) و هکرهایی با پشتوانه دولتی (روسیه، چین و غیره) را در برمی‌گیرند.
پارادایم‌های ژئوپلیتیکی قدیمی دنیا (الگوهای ژئوپلیتیکی جغرافیای سیاسی)، چارچوب‌های قانونی قدیمی و فناوری‌های موجود، همچون تارعنکبوتی در برابر کمپین‌های تبلیغاتی کنونی هستند. برای مثال، حملات جنگ اطلاعاتی، به‌منظور شکل‌دهی به تفکرات عمومی، حملات جنگ روانی به‌منظور تأثیرگذاری بر انتخابات و حملات انتشار اخبار دروغ و خبرهای وارونه، به‌منظور آسیب زدن به انسجام اجتماعی صورت می‌پذیرد.
در چنین موقعیتی، ارتشی از بدافزارها و عملیات مخرب و بات‌های هدایت‌شده توسط هوش‌های مصنوعی، برای اعمال‌نفوذ در الگوریتم‌های یادگیری ماشینی، به‌منظور قطبی‌سازی و تحریک هر دو وجه سیاسی، اجتماعی و بحث‌های ایدئولوژیک مورداستفاده قرار می‌گیرند و این کار را با بزرگ‌نمایی در یک موضوع خیالی به موضوعات ژئوپلیتیک گسترده و شکاف‌های اجتماعی اقتصادی انجام می‌دهند. این کار سبب خواهد شد تا نهادهای دموکراتیک، بی‌ثبات شده و امنیت ملی در این بخش، تضعیف می‌شود.
شرکت‌های چینی و بازیگران تهدیدکننده، در حال جمع‌آوری بازار وسیعی از اطلاعات روان‌شناختی و جمعیت شناختی هستند که توسط الگوریتم‌های یادگیری ماشینی بیگ دیتا (اطلاعات عظیم) برای ایجاد بینشی خاص به کار می‌رود و نبردهای اطلاعاتی علیه عموم مردم، عملیات ضداطلاعاتی علیه نهادهای اطلاعاتی و حملات دقیق و هدفمند را علیه نهادهای اجرایی زیرساخت‌های حیاتی تسریع می‌نماید.
افراطیون رادیکال از ایدئولوژی‌های مختلف، از یادگیری‌های ماشینی متن‌باز و راهکارهای هوش مصنوعی برای تسریع در به‌کارگیری افرادی که دارای نقص و آسیب‌پذیری در جامعه هستند یا تأثیرگذاری روانی بر جمعیت آسیب‌پذیر یا برانگیختن شعله تقسیمات ایدئولوژیک و طفره رفتن از اجرای قانون بهره‌برداری می‌کنند. سامانه‌های دفاعی قدیمی و چارچوب‌های قانونی عقب‌مانده، نمی‌تواند به‌تنهایی در برابر یک حمله ساده و غیر پیچیده خرابکارانه و تلاش برای تأثیرگذاری بر ادراک، ایستادگی نماید.
بدون یک رنسانس کوانتومی در زمینه تحقیقات و جا ماندن آن از عملیات تأثیرگذاری، آمریکا فرصت محدودی برای مقابله با حملات اطلاعاتی و پیچیده‌ای خواهد داشت که از جانب کشورهایی نظیر چین یا روسیه علیه این کشور، صورت می‌پذیرد. جوامع قانون‌گذار و اطلاعاتی، همچنان در زمینه مفاهیم دفاعی خود، به راهبردهای بسیار قدیمی مراجعه می‌نمایند که هیچ‌گونه تطابقی با میدان‌های نوظهور کنونی ندارند.
مرکز CCIOS، تمرکز بالایی بر تمام جنبه‌های جنگ اطلاعاتی خواهد داشت و تسلیح بخش‌های روان‌شناختی و جمعیت شناختی را موردبررسی و رصد خود قرار خواهد داد. همچنین، رصد کمپین‌های تأثیرگذاری و مراکز اجرایی تبلیغاتی، ازجمله موضوعات دیگری خواهد بود که در دستور کار این مرکز قرار خواهد داشت.