Gerdab.IR | گرداب

ايران هراسي با ويكي‌ليكس

تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۸۹

تحليلگران بر اين باورند كه با وجود خفقان رسانه‌اي كه در آمريكا حاكم است و تبليغاتي كه وزارت دفاع آمريكا براي انتشار اين اسناد محرمانه انجام مي‌دهد، به نظر مي‌رسد انتشار اين اسناد نيز داستاني ساختگي از جانب دولت آمريكا باشد.

پايگاه اينترنتي ويكي‌ليكس كه با ترديدهاي زيادي در خصوص نيات پشت پرده افشاگري‌ها و صحت اسنادش مواجه است، دروغ‌هاي بزرگي كه دولت آمريكا به ايران نسبت مي‌دهد را در ميان اسناد به‌اصطلاح محرمانه خود گنجانده است.
 
به گزارش گرداب، پايگاه اينترنتي ويكي‌ليكس چندي است به انتشار تعدادي از اسناد ارتش آمريكا اقدام كرده است كه گفته مي‌شود محرمانه بوده‌اند ولي در حقيقت تنها شامل برخي موضوعات كاملا بديهي در كنار دروغ‌هايي بزرگ از نوع آمريكايي مي‌شود كه در پشت پرده انتشار آنها سايه دولت آمريكا و كاخ‌سفيد مشاهده مي‌شود. هر چند بعضا در ميان اين دروغ‌هاي بزرگ برخي آمار و ارقام را نيز مي‌توان مشاهده كرد كه با وجود صحت آنها پيش از اين هرگز به آنها اشاره‌اي نشده بود.

پايگاه ويكي‌ليكس روزهای گذشته 400 هزار سند محرمانه از اسناد ارتش آمريكا در خصوص جنگ عراق را منتشر كرد. برخي فعالان وبلاگي در آمريكا اعتقاد دارند كه انتشار اين اسناد چيزي جز تباني و همكاري بين سايت "ويكي‌ليكس‌" و دولت آمريكا نبوده است.

اين اسناد منتشر شده نسخه‌هاي ديجيتال و بدون امضا بوده است به همين دليل نمي‌تواند به شكل زياد قابل استناد باشد. از همه جالب‌تر اينكه اين اسناد به سرعت در دسترس مردم قرار گرفته و رسانه‌هاي آمريكايي خبرهاي مرتبط با آن را پوشش قابل توجهي داده‌اند.

در حالي كه همين رسانه‌ها خبرهاي مربوط به كشته شدن غيرنظامي‌ها در افغانستان و عراق را بسيار كم اهميت مي‌دانستند و پوشش مناسبي نمي‌داند و بعضا آن را انكار مي‌كردند.

حال در ميان اين اسناد بخش‌هايي در رابطه با ايران گنجانده شده است و رسانه‌هاي غربي و به ويژه آمريكايي ضمن سوء‌استفاده از اين دروغ‌هاي بزرگ، بخش‌هايي از اين سند را كه مدعي است ايران، مهمات و تسليحات شيميايي در اختيار شبه‌نظاميان در عراق قرار داده است تا به منظور حمله عليه غيرنظاميان و اهداف آمريكايي از آنها استفاده كنند، برجسته كرده‌اند.

برخي رسانه‌هاي ديگر نيز به بخش‌هايي از اين به‌اصطلاع سند محرمانه پرداخته‌اند كه ادعا مي‌كند، ايران جنگي را در سايه با نيروهاي آمريكا در عراق به اجرا درآورد و تهران گروه‌هاي ويژه‌اي را براي انجام حمله عليه نيروهاي ائتلاف و مقامات دولت عراق آموزش داده و تجهيز كرده بود.

علاوه بر اين، در اين اسناد جديد در خصوص جنگ عراق اين موضوع آمده است كه 3 تبعه آمريكايي كه سال گذشته دستگير شده‌اند و در ايران تحت بازداشت قرار دارند، به هنگام دستگيري در خاك عراق بوده‌اند.
وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) چند روز پيش در خصوص انتشار 400 هزار سند جديد ويكي‌ليكس درباره جنگ عراق هشدار داده بود.

تحليلگران بر اين باورند كه با وجود خفقان رسانه‌اي كه در آمريكا حاكم است و تبليغاتي كه وزارت دفاع آمريكا براي انتشار اين اسناد محرمانه انجام مي‌دهد، به نظر مي‌رسد انتشار اين اسناد نيز داستاني ساختگي از جانب دولت آمريكا باشد تا اذهان عمومي را منحرف كرده و در عوض دروغ‌هاي بزرگي را كه آمريكا آنها را حقايقي محرمانه مي‌نامد در سراسر جهان ترويج كند چرا كه در غير اين‌صورت و با توجه به اين موضوع كه پنتاگون از احتمال انتشار چنين اسنادي مطلع بود، قطعا قبل از انتشار آنها اقدامي را صورت مي‌داد. اما نه تنها وزارت دفاع آمريكا هيچ اقدامي را براي ممانعت از انتشار اين اسناد به عمل نياورده است، بلكه تبليغات رسانه‌اي ويژه‌اي را نيز در اين زمينه به خدمت گرفته است.

منبع: فارس