آموزش نیروهای سایبری عربستان توسط آمریکا

آموزش نیروهای سایبری عربستان توسط آمریکا
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۶

عربستان با همکاری شرکت نورثروپ گرومن، به تربیت نیروهای سایبری می پردازد. در این یادداشت به تحلیل این مسئله می پردازیم.

به گزارش گرداب، کارگاه آموزشی CyberArabia، رقابتی آمریکایی- عربی در زمینه دفاع سایبری است که در سال 2009 توسط انجمن غیرانتفاعی نیروی هوایی آمریکا ایجاد شد. این کارگاه، تحت برنامه «Cyber Patriot»، برنامه‌ای برای کمک به دانشجویان در زمینه امنیت سایبری، علم و فناوری، مهندسی و محاسبات است. نورثروپ گرومن، تعهد کرده است تا پایه صنایع دفاعی عربستان را گسترش دهد.

بر اساس سند 2030 عربستان، این کشور به دنبال پیدا کردن راه‌هایی برای رفع چالش‌های امنیتی است. درنتیجه عربستان با این همکاری، دانشجویان خود را بر اساس اصول آمریکایی شرکت یادشده تربیت می‌کند.

آمریکا تلاش می‌کند تا نوعی توازن قوای فراساحل را ایجاد کند. به این معنی که از طریق شرکای راهبردی منطقه‌ای خود، اهدافش را علیه جمهوری اسلامی ایران پیگیری کند. همچنین آمریکا می‌کوشد تا به‌صورت نرم، نیروهایی را تربیت کند که تابع سیاست‌های این کشور در حوزه دفاعی و سایبری باشند.

درنتیجه بعد از چند سال شاهد این خواهیم بود که تعدادی از نخبگان عربستانی در حوزه سایبری، ممکن است عملیاتی را طبق فرامین آمریکا علیه ایران راه‌اندازی کنند. نکته‌ای که می‌تواند در اینجا مورد غفلت واقع شود، نوع آموزش‌هایی است که در برنامه سایبرپاتریوت داده می‌شود که کارگاه CyberArabia نیز جزئی از آن است. یکی از این آموزش‌ها محاسبات و ریاضیات است. این علوم نقش مؤثری در برنامه‌نویسی و هک دارند که پیش‌ازاین نیز، مورد تأکید برخی مقامات آمریکایی، به‌عنوان نیاز نیروهای سایبری آمریکا، واقع‌شده بود. درنتیجه می‌توان به این نکته پی برد که برگزاری کارگاه‌های فوق در عربستان به نحوی آماده‌سازی نیروهای سایبری است که توانایی‌های آفندی و پدافندی را داشته باشند.