عکس عریان بدهید تا اطلاعاتتان را پس بدهیم!

عکس عریان بدهید تا اطلاعاتتان را پس بدهیم!
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۶

رئیس اداره اجتماعی پلیس فتا ناجا با هشدار به تهدید جدید باج افزارnransomwer از کاربران خواست که با مسدود کردن راه‌های نفوذ سیستم‌های خود و جلوگیری از آلودگی آنها به باج‌افزارها باج ندهند.

به گزارش گرداب، سرهنگ مصطفی نوروزی رئیس اداره اجتماعی پلیس فتا ناجا با اعلام خبر فوق، اظهار داشت: اخیرا باج افزاری تحت عنوان nransomwer  در فضای مجازی شیوع پیدا کرده که اطلاعات کاربران را رمزنگاری می‌کند و برای دسترسی مجدد و رمز گشایی آن درخواست عکس عریان می‌کند.

وی ادامه داد: این باج افزار پس از نفوذ و رمزنگاری اطلاعات قربانی از وی درخواست می‌کند که یک حساب کاربری در سرویس ایمیل protonmail ایجاد کرده و از طریق آن فایل عکس خود را ارسال کند.

این مقام انتظامی موارد و راه‌های پیشگیری از انواع باج افزارها را به شرح ذیل عنوان کرد:

1- کاربران، کارشناسان و مدیران IT و مدیران امنیتی در خصوص آخرین و جدیدترین نوع باج افزارها و نحوه عملکرد آنها آموزش مداوم و متناوب داشته باشند.

2- اجرا نکردن فایل های ناشناس و ایمیل های مشکوک و لینک های جعلی.

3-غیر فعال کردن ماکرو در آفیس را از طریق Group policy در دامین.

4- نصب آنتی ویروس و آنتی باج افزار بروز شده از منابع اصلی.

5- فعال کردن آنتی اسپم در فایروال سیستم عامل و میل سرورها.

6- آخرین وصله ها و پچ های امنیتی از منابع معتبر و قابل اعتماد شرکت های مربوطه را به روز کنند.

7- تهیه نسخه های پشتیبان رمز نگاری شده در بازه های زمانی مختلف از اطلاعات مهم و ذخیره سازی روی حافظه های مختلف.

8- استفاده از سیستم های تشخیص نفوذ مانند IDS ها و IPS ها که قابلیت شناسایی رفتارهای غیرعادی و مشکوک شبکه و سیستم ها را داشته باشند.

ضمنا با توجه به افزودن قابلیت شناسایی باج افزار در آخرین نسخه ویندوز 10 ترجیحا در صورت استفاده از سیستم عامل ویندوز از آخرین نسخه پیش گفته استفاده شود.

این مقام انتظامی به شهروندان توصیه کرد: در صورت مواجهه با باج افزارها و هرگونه درخواست باج موضوع را از طریق وب سایت پلیس فتا به آدرس  WWW.CYBERPOLICE.IR  منعکس کنند.