Gerdab.IR | گرداب

پرونده‌ای برای گرداب (2)

مثل يك آنتي‎ويروس قوي

تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۸۹

بعد از پروژه‌های مضلین، مرصاد، دارکوب و فتنه عمیق، گرداب حالا همه حوزه‌هاي مجازي را رصد مي‌كند و براي هر كاري كه به‎صورت سازمان‎يافته عليه منافع جامعه انجام شود، پرونده‌اي باز مي‌كند...

گرداب- آخرين روزهاي اسفند سال 87 را شايد الان يادتان نيايد، اما احتمالا اصل خبر را خوب خاطرتان هست؛ "تعداد زيادي از سايت‌هاي مستهجن منهدم شدند" اين خبر مشترك بيشتر بخش‌هاي خبري در روزهاي آخر اسفند بود و براي اولين بار نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به‎عنوان مجري اين طرح از رسانه‌ها اعلام شد. از آن زمان تاكنون مرکز بررسی جرايم سازمان‎یافته سپاه، نسخه چندين و چند سايت ضددینی و اخلاقي را پيچده و هر چند وقت يك بار گزارشي از مأموريت‌هاي جديد اين مركز اعلام شده است. اين گزارش مروري است بر فعاليت‌هاي اين مركز در چند سال اخير...

اطلاعيه شماره يك، اعلام حضور مرکز بررسی جرايم سازمان‎یافته سپاه هم بود. براي اولين بار تلويزيون اسم چندين سايت مستهجن را برد و اعلام كرد صفحات اين سايت‌ها به كلي حذف شده و تعدادي از مديران آن‎ها هم بازداشت شده‎اند. در اطلاعيه اين مركز به مردم وعده داده شد در آينده نزديك، جزئيات اين عمليات اعلام شود: «بر اساس مستندات به‎دست آمده و اعترافات صریح عوامل اصلي شبكه‎ها که مورد حمایت سرویس‎های امنیتی کشور‎های بیگانه قرار داشته‎اند، این افراد با طراحی و تشکیل شبکه‎های پيچيده و به قصد پیشبرد اهداف دشمن در قسمتی از پروژه براندازی نرم، اقدام به راه‎اندازی تعدادي سایت ضددینی، مستهجن و ضدانقلابی كرده و با ترفندهايي افراد فعال در اين عرصه را شناسايي و با برقراري ارتباط به پشتیبانی فنی و مالی، خط‎دهی و هدایت آنان مي‌پرداخته‎اند.»

شوك از پي گرداب
همان اسفند سال 87 بخش‌هاي خبري مختلف در آيتم‌هاي كوتاه چند دقيقه‌اي، چهره‌هاي شطرنجي شده‌اي را نشان دادند كه متهمان گسترش فساد در صفحات فارسي‎زبان بودند، اما اين پوشش كم، كنجكاوي كسي را ارضا نكرد. تعطيلات فروردين سال 88، وقتي كه خيلي‌ها فرصت تماشاي تلويزيون را داشتند؛ در لابه‎لاي انبوه برنامه‌هاي عيدانه سيما، پخش مجموعه‌اي به نام "گرداب" آغاز شد و خيلي زود اس‌ام‌اس اعلام پخش چنين برنامه‌اي جاي پيامك‌هاي فله‌اي تبريك عيد را گرفت. آن‎ها كه برنامه را ديده بودند، هر جور كه دست‎شان مي‌رسيد ديگران را توصيه مي‌كردند كه: «گرداب را ببين

اين گرداب در واقع همان قولي بود كه اسفند سال قبل به مردم داده شده بود، يعني پخش اعترفات گردانندگان سايت‌هاي مستهجن كه بازداشت شده بودند. بلافاصله مجموعه‌اي ديگر با محتواي مشابه به نام "شوك" پخش شد و اين يكي هم مورد استقبال قرار گرفت. لينك دانلود اين مستند‌ها در اينترنت با سرعت تكثير شد، شوك و گرداب از بساط سي‎دي فروش‌هاي كنار خيابان هم سر درآوردند، خيلي‌ها از تلويزيون خواستند پخش اين برنامه‌ها را با اعلام قبلي تكرار كند تا بتوانند با خانواده و احيانا فرزند جوان‎شان سرانجام اين مسير را به تماشا بنشينند، از نظر آن‎ها ديدن اين برنامه درست مثل يك آنتي ويروس قوي بود كه مي‌توانست فرزندشان را در برابر حمله ويروس‌هاي خطرناك حفاظت كند. به اين ترتيب در مدت كوتاهي ميليون‌ها ايراني اين مستند‌ها را ديدند و البته با نام ديگري هم آشنا شدند: "مرکز بررسی جرايم سازمان یافته سپاه".

اين 90 سايت
هنوز تب و تاب گرداب و شوك كم نشده بود كه اطلاعيه ديگري صادر شد. مرکز بررسی جرايم سازمان‎یافته سپاه با شفاف كردن بخش ديگري از فعاليت‎هايش، اسم و نشاني 90 سايت مستهجن را كه منهدم كرده بود، اعلام كرد تا مانور بزرگي به راه‎انداخته باشد. نابودي 90 سايت كه بيشترشان پشتيباني‌هاي فني قدرتمندي داشتند و تاكنون به‎راحتي از فيلترينگ عبور كرده بودند، آن‎قدر مهم بود كه خبرش خيلي زود منتشر شود. سپاه اين بار از دادن خبر كلي خودداري و اسامي تمام 90 سايت را اعلام كرد. از جمله پرچمداران سايت‌هاي مستهجن كه از چهار دامنه com,org,net و info بهره مي‌بردند، به‎كلي محو شد و بعد از وارد كردن هر كدام از آدرس‌هاي اين سايت‎ها يا كليك بر روي لينك‌هاي مربوط به عمليات مرکز بررسی جرايم سازمان‎یافته سپاه لينك سايت گرداب كه پايگاه اينترنتي اين مركز باشد، نمايان مي‌شد.

خفاشان معرفي مي‌شوند

بلافاصله پس از فروكش كردن تب برنامه‌هاي مستند و خبرهاي مربوط به انهدام سايت‌ها و دستگيري مديران‎شان، سايت گرداب با انتشار جزئيات بيشتري باعث شد موضوع فراموش نشود. در فاصله‌هاي زماني نه چندان زياد، همه كساني كه در جريان رسيدگي به پرونده اين سايت‌ها جرم‎شان بررسي و متخلف شناخته شده بودند، در سايت گرداب معرفي شدند. گرداب نام اين گروه را"شبكه مضلين" گذاشت و در پنج نوبت عكس‌ها و جرايم 45 نفر از فعالان اين شبكه را معرفي كرد. در گزارش‌هاي گرداب همه جزئيات مربوط به نحوه عملكرد اين افراد آمده بود.

در يكي از طولاني‎ترين گزارش‌هاي گرداب، پرونده فردي به نام وحيد الف با نام مستعار "آريا دانشكار" مدير بزرگترين مجموعه از سايت‌هاي مستهجن فارسي‌زبان در اينترنت كه نقش مهمي در توليد و ارائه محتواي مستهجن فارسي‌زبان (فيلم، عكس، داستان و.‎.‎.) و هدايت كاربران به سوي محتواي مستهجن ايراني و خارجي ديگر سايت‌ها با محتواي ضدديني و ضدانقلابي داشته بود، افشا شد.

آريا از سال 82 با راه‌اندازي سايتي كوچك در اينترنت آغاز به كار كرده و با دريافت خدمات فني از شركت آمريكايي به قيمت بسيار ناچيز، اقدام به طراحي و اجراي يك حركت سازمان‌يافته براي شناسايي فعالان و توليدكنندگان محتواي ضدديني، ضداخلاقي و ضدامنيتي در اينترنت، انسجام و پشتيباني فني آن‎ها به‎طور رايگان مي‌كرد. او با ثبت دامين، اختصاص هاستينگ، طراحي و نصب نرم‌افزارهاي مربوط به وب‎سايت‌ها و... پشتيباني فني و مالي برخي سايت‌هاي ضد ديني اعلام آمادگي براي پشتيباني فني و راه‌اندازي سايت براي يك مجله الكترونيكي مستهجن ايراني و تأمين دامين‌هاي خاص براي سايت‌هاي مستهجن ايراني، نقش پر رنگي در ترويج بي‌بندوباري‌هاي مجازي به زبان فارسي و تمسخر و هتاكي نسبت به اصول اعتقادات اسلامي و انقلاب اسلامي ايران و فعاليت دشمنان انقلاب اسلامي ايفا كرده بود.

 آریا دانشکار علاوه‎بر ارائه خدمات و پشتيباني رايگان به سايت‌هاي مذكور آن هم به دليل آن‌چه كه آن را "حمايت از جريان آزاد اطلاعات و دسترسي آزاد مردم ايران به مسائل آموزشي سكسي به زبان فارسي و در دسترس قرار دادن آن مطالب براي علاقه‌مندان به زبان فارسي و حق آزادي بيان حتي در مسائل سياسي و سكسي" مي‌ناميد، در جذب و اختفاي هويت و اطلاعات مديران سايت‌هاي ضدديني، ضداخلاقي و ضدامنيتي تلاش بسياري كرده و سلامت امنيتي آنان را فراهم كرده بود كه البته سرانجام بازداشت شد.

ارتباط‌هاي مردمي
بازتاب فعاليت‌هاي سپاه با نام گرداب و ترس باقي مانده جريان مستهجن‎ساز در اينترنت باعث شد عده‌اي از آن‎ها با فرار به جلو از شيوه‌هاي مختلف مانند ارسال ايميل‌هاي انبوه و گروهي، با سياسي جلوه دادن اين فعاليت‌ها تلاش براي منحرف كردن افكار عمومي را آغاز كنند. آن‎ها مدعي شدند سايت‌هاي فيلتر شده تماما سياسي بوده‌اند و سپاه به بهانه مستهجن بودن، آن‎ها را فيلتر و مديران‎شان را شكنجه كرده است!‌

مركز مبارزه با جرايم سازمان‎يافته سپاه كه ما حالا با اسم گرداب مي‌شناسيمش، در مقابل اين اتهام، منفعلانه عمل نكرد و با اطلاع‎رساني مناسب اين راه را هم بست : «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‎عنوان یک نهاد مردمی و ارزشی، بر اساس اصل 150 قانون اساسی مبنی بر نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن، همواره صیانت از ارزش‎های انقلاب اسلامی را وظیفه ذاتی خود دانسته و با هرگونه اقدام علیه ارزش‎های انقلاب اسلامی برخورد قانونی و قاطع می‌کند

شبکه‌هایی که نمونه‌ای از فعالیت‎های آنان ارائه شد، برخلاف جوسازی‎های انجام شده، هیچ‌گونه سایت اطلاع‌رسانی و خبری و یا فعالیت سیاسی مشخص نداشته بلکه سایت‌های غیراخلاقی و ضددینی را مدیریت می‌كردند و در این راستا اهداف ضدامنیتی خود را دنبال کرده‌اند که ماهیت و محتوای آن برای همگان در اینترنت روشن است. بررسی فعالیت چند ساله شبکه‌های مذکور، بیانگر این موضوع است که عوامل اصلی و مدیران آنها با فراهم کردن تمهيداتی برای تخریب فرهنگ و ارزش‎های انسانی و الهی، حتی از توهین و تمسخر دین اسلام و سایر ادیان الهی  ابا نکرده و از هر شیوه و حربه‎ای در این راستا نهایت استفاده را كرده‌اند.»

گرداب حتي از اين ماجرا به‎عنوان فرصتي براي ارتباط بيشتر با مردم بهره برد و براي همكاري با عموم مردم فراخوان داد. خيلي زود همكاري مردم با گرداب از معرفي سايت‌هاي مستهجن به سطحي بالاتر رسيد و حتي عده زيادي در مسابقه طراحي لوگوي سايت هم شركت كردند. طولي نكشيد كه سايت گرداب كه حالا هر چند وقت يك بار نامه‌هاي عده‌اي از به دام افتادگان در اين شبكه‌ها را منتشر مي‌كرد، مخاطب بيشتري پيدا كرد.

وسيع‎تر از گذشته
مركز مبارزه با جرايم سازمان‎يافته سپاه در فواصل كوتاه رد و نشان سايت‌هاي مستهجن بسياري را براي هميشه از شبكه مجازي جمع كرد. اين طرح‌ها با نام‎هايي مانند "مرصاد" و "داركوب" و البته با موفقيت كامل اجرا شدند. اما گام ديگر گرداب، ماجراي فتنه بود. اين سايت در سه نوبت و با انتشار تصاوير كساني كه مجرم بودن شان در اغتشاش‌هاي خياباني محرز شده بود، براي شناسايي و بازداشت آن‎ها وارد عمل شد تا تأكيد كند اين تنها سايت‌هاي مستهجن نيستند كه جامعه را تهديد مي‌كنند. گرداب حالا همه حوزه‌هاي مجازي را رصد مي‌كند و براي هر كاري كه به‎صورت سازمان‎يافته عليه منافع جامعه انجام شود، پرونده‌اي باز مي‌كند. خبرتان بدهيم كه به‎زودي شايد خبرهايي درباره رسيدگي به سايت‎هايي كه در حوزه رمالي و جادوگري فعال هستند بشنويد و مستندي ديگر ببينيد...

منبع: پنجره/شماره65