پیشرفت نیروهای امنیت سایبری در کشورهای حوزه خلیج‌فارس

پیشرفت نیروهای امنیت سایبری در کشورهای حوزه خلیج‌فارس
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۶

کشورهای حاشیه خیلج فارس، با استخدام متخصصین ویژه، در صدد بهبود اوضاع امنیت سایبری خود هستند.

به گزارش گرداب، بر اساس برخی گزارش‌های موجود،  یک شرکت امنیت سایبری در امارات متحده عربی مدیران اجرایی را استخدام می‌کند که قبلاً با قراردادهای دولتی و دستمزدهای صدها میلیون دلاری در سال، برای سرویس‌های اطلاعاتی غربی کار می‌کرده‌اند. 

Darkmatter سه سال پیش در ابوظبی تأسیس شد و فیصل البنایی (Faisal al-Bannai)، مدیرعامل شرکت، برای راه‌اندازی تلکامAxiom  مربوط به تلفن همراه در منطقه به‌عنوان کارآفرین برتر شناخته شد. این شرکت در اواخر سال 2014 شروع به استخدام نیروی جدید کرد و پس از مدتی تعداد کارمندانش را حدوداً سه برابر کرد و به 650 نفر رساند. شرکت Darkmatter  مدیران اجرایی شرکت‌های بزرگ بین‌المللی همچون اینتل و بلک بری را استخدام کرد که برخی از آن‌ها در سازمان‌های اطلاعاتی و نظامی غرب ازجمله آژانس امنیت ملی ایالات‌متحده (NSA) سابقه داشتند.

80 درصد کار این شرکت مربوط به دولت امارات و سازمان‌های مرتبط، شامل آگاهی دادن در مورد قدرت امنیت الکترونیک ملی سازمان امنیت سایبری فدرال (NESA) می‌شود. این امر باعث می‌شود که شرکت، رقابتی جهانی در زمینه‌ی سایبری با آی بی ام و لاکید مارتین داشته باشد و هرسال درآمد خود را دو برابر کند. 

البنایی در مرکز Darkmatter در ابوظبی در گفتگو با رویترز گفت : «امروز ما در مورد صدها میلیون دلار صحبت می‌کنیم.»

مدیرعامل Darkmatter با اشاره به سودآوری شرکت از تأمین دولت امارات متحده عربی با ابزارهای امنیتی دفاعی و نه تهاجمی، اظهار داشت : «بخش عظیمی از فعالیت‌های ما با سازمان‌های دولتی مربوط به چگونگی تقویت شبکه‌ها برای ایمنی و مصونیت از حملات سایبری یا بازیابی پس از وقوع حملات است؛ زیرا حملات سایبری از سوی دشمنان، گروه‌های ستیزه‌جو و یا مجرمان سایبری می‌تواند به زیرساخت‌های کلیدی مانند تأسیسات نفت و گاز و کارخانه‌های آب‌شیرین‌کن آسیب برساند که امارات متحده عربی و کشورهای دیگر خلیج‌فارس به آن‌ها وابسته‌اند.»

به گفته کارشناسان، امارات متحده عربی در سال‌های اخیر با افزایش خطر حملات سایبری در سیاست خارجی‌اش تأثیرگذار بوده است. این کشور در جنگ داخلی یمن مداخله کرده و نقش مهمی در اختلاف میان برخی کشورهای عربی و قطر دارد.

فیصل البنایی خاطرنشان کرد : «ارتباط شرکت با امارات متحده عربی یک رابطه تجاری خالص و منحصربه‌فرد در کشوری است که تقریباً تمام نهادهای عمده آن یا دولتی یا تحت کنترل دولت هستند. قطعاً دولت ارزش داشتن شریک محلی در ساخت این قابلیت‌ها را به‌خوبی می‌داند.»