Gerdab.IR | گرداب

با بررسي پرونده حقوق بشر در ايران

كمك بروکینگز به چالش‌هاي حقوق بشری آمریکا

تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۸۹

مؤسسه بروكينگز با برگزاري نشستي با موضوع وضعيت نقض حقوق بشر در ايران، قصد دارد افكار عمومي را از پرونده حقوق بشر آمريكا به موضوع ايران منحرف كند.

انديشكده آمريكايي بروكينگز در نشستي با موضوع بررسي وضعيت نقض حقوق بشر در ايران قصد دارد افكار عمومي را از پرونده نقض حقوق بشر آمريكا و جنايت جنگي اين كشور در عراق و افغانستان منحرف كند.

به گزارش گرداب، سايت انديشكده بروكينگز با اعلام اين مطلب ادعا كرد: در حالي كه موضوع برنامه هسته‌اي ايران تمام تيترهاي خبري را به خود اختصاص داده، براي عامه مردم ايران وخامت وضعيت نقض حقوق بشر از طرف دولت از اهميت بيشتري برخوردار است.

بروكينگز در بخشي از اين گزارش با اعلام اينكه "دولت آمريكا بيش از يك سال پس از مناقشه انتخابات رياست جمهوري در سال 2009 و تظاهرات و سركوب آن پيگير اين مسئله بوده است"، مدعي شده است، اكنون بسياري از ايرانيان و فعالان حقوق بشر از سراسر جهان شديداً از دولت اوباما خواستار اعمال تحريم عليه هشت مقام دولتي ايران به ‌خاطر دست داشتن در نقض گسترده حقوق بشر در ايران هستند.

در 28 اكتبر سال جاري، در مركز سابان بخش سياست خاورميانه در بروكلين و شبكه امنيت ملي نشستي در مورد حقوق بشر و سياست آمريكا در اين خصوص در قبال ايران برگزار خواهد شد.

"جنيو عبدو" عضو بنياد قرن، "فيلو ديبل" معاون دستيار وزير امور خارجه، "صبا واصفي" فعال حقوق بشر در ايران و "ماركوس لونينگ" نماينده حقوق بشر آلمان از اعضاي اين هيئت هستند.

"كنت پولاك" عضو ارشد و مدير مركز سابان در بخش سياست خاورميانه سخنران اول و هدايت كننده جلسه خواهد بود. پس از اتمام برنامه اعضاي هيئت به سؤالات حضار پاسخ خواهند گفت.

مؤسسه بروكينگز با برگزاري نشستي با موضوع وضعيت نقض حقوق بشر در ايران، قصد دارد افكار عمومي را از پرونده حقوق بشر آمريكا به موضوع ايران منحرف كند.

با باز شدن پرونده جديد ويكي ليكس و افشاي جنايات جنگي آمريكا در افغانستان و عراق برگ‌هاي ديگري به كتاب جنايت حقوق بشر آمريكا افزوده شده است.

دو ماه قبل مركز سابان وابسته به انديشكده "بروكينگز" نشستي را با حضور 150 كارشناس برجسته و متخصص جهان در حوزه ايران برگزار كرد كه تعدادي از مقامات بلندپايه دولت آمريكا نيز در اين نشست حضور داشتند و پيشنهاداتي را درباره چگونگي نفوذ و اخلال در ايران مطرح كردند.

در اين نشست سعي شده بود تا متخصصان بتوانند به تحليل عميقي از سياست جهاني در قبال ايران دست پيدا كنند و از منظر همسايگان ايران و بازيگران مهم بين‌المللي نظير چين و روسيه، مسائلي را كه توسط ايران مطرح شده بود بررسي كنند.

مركز سابان كه توسط ميلياردر صهيونيست "حيم سابان" (Chaim Saban) راه‌‌اندازي شده است، وابسته به انستيتو بروكينگز است.

انستيتو بروكينگز همان نقشي را در تصميم‌‌سازي استراتژيك براي حزب دموكرات به رياست جمهوري اوباما ايفا مي‌‌كند، كه انستيتو امريكن اينترپرايز براي دولت جمهوري خواهان به رهبري بوش ايفا مي‌‌نمود.

منبع: فارس