به گزارش
گرداب، اما اگر تصور می کنید تنها فیس بوک در حال جمع آوری انبوهی از اطلاعات کاربران و فروش یا انتقال آن به شرکت های ثالث است، کاملا در اشتباه هستید.
گوگل و سایت ها و شرکت های زیرمجموعه آن اطلاعات بسیار بیشتری را در مقایسه با فیس بوک از میلیاردها نفر در سراسر جهان در اختیار دارند و لذا باید در قبال مردم بسیار مسئولانه تر عمل کنند؛ این در حالی است که هنوز اطلاعات چندانی در مورد نحوه مدیریت داده های کاربران توسط این شرکت در دسترس نیست.
بر اساس گزارشی که اولین بار در نشریه انگلیسی سان به چاپ رسیده، میزان اطلاعاتی که گوگل از هر کاربر جمع آوری می کند آن قدر زیاد است که با استفاده از آن می توان ۵۶۹۵۵۵ هزار صفحه کاغذ آ۴ را پر کرد. اگر این تعداد کاغذ روی هم قرار بگیرند، ارتفاع کل آنها بالغ بر ۵۸ متر خواهد شد.
جمع آوری این اطلاعات هم از طریق موتور جستجوی گوگل و هم از طریق خدمات نقشه گوگل، جی میل و یوتیوب صورت می گیرد. گوگل با استفاده از ابزار مختلف خود تقریبا همه چیز را در مورد کاربرانش می داند؛ از جمله اینکه آنها چه زمانی خانه را برای رفتن به محل کار ترک می کنند، چه زمانی به منزل می رسند، کجا می روند، روزانه از چه وسایل حمل و نقلی استفاده می کنند و غیره.
بر اساس بررسی نشریه سان اطلاعاتی که گوگل هر دو هفته یک بار از کاربرانش جمع آوری می کند ۲۳۷۳۱ صفحه کاغذ آ۴ را پر می کند. از این اطلاعات برای نمایش آگهی های مرتبط با علائق و سلائق افراد استفاده می شود تا هر کاربر تنها محصولات تبلیغاتی را که به آنها علاقه دارد، مشاهده کند. گوگل تمامی اطلاعات مربوط به وب سایت های مورد بازدید هر کاربر را هم در صورت استفاده از مرورگر کروم جمع آوری می کند.
داده های مربوط به هر عکس گرفته شده با گوشی اندرویدی، جزئیات اسناد پاک شده از سرویس کلود گوگل و بسیاری از داده های دیگر هم توسط این شرکت فناوری جمع آوری و نگهداری می شود و به طور کلی ۲.۸ درصد از کل ظرفیت سخت افزاری جهان برای ذخیره سازی اطلاعات کاربران گوگل بر روی سرورهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.