"رابرت مك ماهون" عضو شوراي روابط خارجي آمريكا طي مقالهاي در نشريه "فارين سرويس ژورنال" پيشنهاد كرد كه دولت آمريكا براي نفوذ در ايران بايد ميدان نبرد اطلاعاتي عليه جمهوري اسلامي ايجاد كند.
به گزارش
گرداب، نشريه "فارين سرويس ژورنال" در جديدترين شماره خود مقالهاي از يك متخصص شوراي روابط خارجي آمريكا به چاپ رسانده و پيشنهاداتي براي جنگ نرم رسانهاي آمريكا عليه ايران ارائه داده است.
"رابرت مك ماهون" (ROBERT McMAHON) عضو شوراي روابط خارجي آمريكا در اين مقاله تأكيد كرده است، براي اينكه بتوانيم نفوذ رسانهاي خود را در بين ايرانيان گسترش دهيم، باید تلاش كنيم اخبار و اطلاعاتي كه به ايرانيان ميدهيم، از برخي جهات تداعي كننده نبردهاي اطلاعاتي حماسي دوران جنگ سرد با شركت رسانههاي خارجي و مقامات بلوك شوروي باشد.
اين متخصص ديپلماسي عمومي در اين مقاله با بيان اينكه هر چند طيفي از رسانههاي جديد جاي راديوي موج كوتاه و اعلاميهها را گرفتهاند اما چالشهاي پيش روي سخنپراكنان آمريكايي از آهنگي مشابه برخوردارند، پيشنهاد داده است: بايد براي تأثير گذاري بر مخاطبان ايراني، نظارت بر رويدادهاي داخلي ايران و منطقه و دقت در ارائه گزارشهاي خبري از جامعه ايران را افزايش دهيم.
وي در ادامه توصيه كرده است: اين كار مستلزم آموزش مناسب روزنامهنگاري و به احتمال زياد سطوح بالاتر كاركنان به ويژه در خلال رويدادهاي مهيجي همچون اعتراضات پس از انتخابات 2009 خواهد بود.
شوراي روابط خارجي آمريكا در اين مقاله همچنين به دولت آمريكا پيشنهاد داده است كه تلاشهايش براي غلبه بر ارسال پارازيت بر روي سرويسهاي راديويي و تلويزيوني اصلي در ايران را ادامه دهد.
نويسنده مقاله تأكيد كرده است كه پارازيت دوران شوروي بيامان بود اما گزينههاي متعدد براي پخشهاي موج كوتاه در آن دوره، ريسمان حياتي را براي مخالفان فراهم ميساخت، مقامات سخنپراكني، حوزه پوشش PNN را با استفاده از 6 ماهواره با هفت كانال پخش متفاوت گسترش دادهاند تا بلكه بر بخشي از پارازيتهاي ايران فائق آيند.
وي افزوده است: مقامات دولتي آمريكا بايد گام را فراتر بگذارند و در پاسخ به ارسال پارازيت از سوي ايران در پخش برنامههاي رسانههاي دولتي آن اخلال ايجاد كنند.
اين متخصص ديپلماسي عمومي در ادامه خطاب به دولت آمريكا پيشنهاد داده است كه
براي جمعآوري دادههاي بيشتر و بهتر درباره نحوه دسترسي ايرانيان به اطلاعات تلاشهاي بيشتر و جديتري داشته باشند.
وي تأكيد كرده است: مصاحبه با ايرانيان در محلهايي چون دبي موثر خواهد بود اما اين تلاش بايد به طور مداوم گسترش يابد تا مسافران ايراني در جاهاي ديگر را نيز شامل شود، نظر به اهميت اين كشور و منابعي كه صرف سخنپراكني به زبان فارسي ميشوند، نظرسنجي از مخاطبان نيز بايد بيش از يك بار در سال انجام بگيرد.
منبع:
فارس