تا سال ۲۰۲۱

۶ تریلیون دلار صرف محافظت از فضای مجازی می‌شود

۶ تریلیون دلار صرف محافظت از فضای مجازی می‌شود
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷

نخستین کارگاه آموزشی «امنیت سایبری» توسط دانشکده‌ علمی کاربردی پست و مخابرات و با همکاری اتحادیه جهانی مخابرات و مرکز آموزش پیشرفته هند (ALTTC) از روز گذشته آغاز بکار کرد.

به گزارش گرداب، رسول سرائیان - رییس سازمان فناوری اطلاعات - در این کارگاه با اشاره به پیچیدگی‌های این حوزه گفت : امنیت یکی از ارکان و ستون های فضای مجازی است و این عنصر باید در فضای مجازی نهادیه شود چرا که جرایمی که در فضای حقیقی اتفاق می افتد در فضای مجازی نیز قابلیت اجرا و تکرار دارد.

معاون وزیر ارتباطات در ادامه افزود: به نسبت پیشرفت‌های که در فضای سایبری انجام می‌شود، جرائم نیز متناسب با آن گسترش پیدا می‌کند، به‌گونه‌ای که در سال ۲۰۲۱ در هر ۱۴ ثانیه یک باج افزار در دنیا تولید خواهد شد و ما باید با اشتراک گذاشتن دانش و تجربه فراتر از مجرمین و تخریب‌کنندگان این فضا حرکت کنیم.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران بخش امنیت را کسب‌وکار مطرح در حوزه فضای مجازی برشمرد و گفت: تا سال ۲۰۲۱،  ۶ تریلیون  دلار هزینه، صرف محافظت از فضای مجازی خواهد شد. ما می‌توانیم با کمک دانش، تجربه و ظرفیت سایر کشورها سرعت مقابله با تهدیدات را به حداقل برسانیم چراکه تکرارپذیری از ویژگی بارز حملات سایبری است و ارتباطات بین‌المللی به ما کمک می‌کند که با حداقل هزینه و حداقل زمان محافظت‌های لازم را در این بخش انجام دهیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به دستاوردهای کارگاه بین‌المللی امنیت سایبری گفت: اتحادیه جهانی مخابرات فرصت برگزاری کارگاه‌هایی از این‌ دست را به کمک دانشکده علمی، کاربردی پست و مخابرات به ما داده است و اشتراک‌گذاری دانش و تجارب بین‌المللی ساده‌ترین، ارزان‌ترین و کوتاه‌ترین روشی است که می‌توانیم در مسیر محافظت از فضای مجازی استفاده کنیم و ما نیز در این مسیر تجارب خودمان را در اختیار سایر کشورها قرار می‌دهیم و این امر موجب افزایش غنای حوزه امنیت و ارتباطات بین‌المللی می‌شود.

ییس سازمان فناوری اطلاعات ایران و معاون وزیر ارتباطات، گفت: تحول دیجیتال و اقتصاد دیجیتال از مهمترین نکاتی است که بر روی آن تمرکز داریم.

 وی تصریح کرد: تحول دیجیتال به شدت رو به رشد است؛ به طوری که تا سال ۲۰۱۹، به دلیل نیاز مردم به امنیت سایبری، بالغ بر شش میلیون شغل در دنیا ایجاد می‌شود.

وحید یزدانیان - رییس دانشکده‌ی پست و مخابرات -  درباره این کارگاه تخصصی، گفت: این کارگاه آموزشی با همکاری اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) و مرکز آموزش پیشرفته مخابراتی هند (ALTTC) و بر اساس تفاهم میان وزرای ارتباطات ایران و هند و در چارچوب همکاری های دو کشور، در تهران آغاز بکار کرده است.

یزدانیان، ارتقای دانش در زمینه‌ی چالش‌ها و تهدیدهای بالقوه مربوط به سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های آنلاین، اشتراک‌گذاری طرح امنیت سایبری جهانی توسط ITU و شاخص‌های جهانی امنیت سایبری و حفاظت از کودکان در فضای سایبری را از اهداف برگزاری این کارگاه عنوان کرد.

رییس دانشکده‌ پست و مخابرات تبادل تجربیات موفق در توسعه و تقویت چارچوب‌های امنیت سایبری ملی و ارتقای قابلیت‌های بکارگیری اثربخش CERT در کشورها و نیز ظرفیت سازی انسانی و صنعتی جهت استفاده کارآمد و اثربخش قابلیت‌ها و امکانات را از دیگر اهداف برگزاری کارگاه امنیت فضای مجازی بیان کرد.

وی، مهم‌ترین محورهای این کارگاه را جهت گیری ICT و نیاز به استفاده امن و مطمئن از آن، رایانش ابری، اینترنت اشیاء، بلاک‌چین، استانداردهای امنیت اطلاعات، اندازه گیری تاثیر زیرساخت اطلاعاتی بحرانی و چشم انداز تهدیدهای جاری اعلام کرد.

یزدانیان افزود: به عبارت دیگر، هدف از برگزاری این دوره‌ها انتقال تجربه در لبه‌ تکنولوژی است.

رییس دانشکده پست و مخابرات تصریح کرد: در قالب برگزاری این دوره تعدادی از مدیران ارشد حوزه از سایر کشورها به ایران آمده و در نشست‌هایی که برگزار می‌شود، تبادل اطلاعات می‌کنند که دستاوردهای چشم‌گیری در حوزه‌ی آموزش‌های تخصصی امنیت سایبری به همراه دارد. ر

 یکی از مدرسان نیز در ادامه این کارگاه ITU تاکید کرد: با توجه به استفاده‌ روز افزون کودکان از اینترنت، هدف از برگزاری این دوره‌ها پیاده کردن راهکارهای مثبت از استفاده‌ کودکان از اینترنت است تا وابستگی آن‌ها به فضای مجازی را به حداقل برسانیم.

 وی تاکید کرد: به عبارت دیگر اگرچه دنیای کسب و کار امروزی و زندگی روزمره ما در گرو دنیای دیجیتال است، اما باید تلاش کنیم تا از وابستگی کامل به این حوزه جلوگیری کنیم.

 این کارگاه با حضور مدرسان مورد تایید ITU از کشورهای هند، مالزی و ایران برگزار شده و با تبادل نظر حاضران در خلال برگزاری دوره، تا ۲۶ اردیبهشت ماه ادامه دارد.