Gerdab.IR | گرداب

به منظور كاستن از انزجار عمومي؛

نفوذ نرم نظاميان آمريكايي در دانشگاه‌هاي عراق

تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۸۹

معاون سفارت آمريكا در بغداد با اشاره به اعزام مامور ديپلماسي عمومي خود به دانشگاه بصره و اعطاي بورسيه تحصيلي به دانشجويان گفت كه اين بازديدها فرصتي براي تبادل فرهنگ در يك محيط دوستانه است.

معاون سفارت آمريكا در بغداد با اشاره به اعزام مامور ديپلماسي عمومي خود به دانشگاه بصره و اعطاي بورسيه تحصيلي به دانشجويان گفت كه اين بازديدها فرصتي براي تبادل فرهنگ در يك محيط دوستانه است.

به گزارش گرداب، پايگاه اينترنتي "نيوز بليز‌" در مقاله‌اي تأكيد كرد،، تيم بازسازي استان بصره (PRT)، سربازان گروهان قرارگاه و اولين گردان و شصت و هشتمين هنگ زرهي اخيراً از دو دانشگاه بصره براي افزايش آگاهي دانشجويان در مورد فرصت‌هاي آموزشي گوناگون بازديد كردند.

"جفر لودرمير‌"، معاون امور فرهنگي سفارت آمريكا در بغداد و سومين عضو PRT نيز در ماه اكتبر از پرديس‌‍‌هاي شمالي و جنوبي دانشگاه بصره بازديد كرد.

لودرمير مي‌گويد: «هدف اين بازديدها حمايت از ابتكارات آموزشي به روش‌هاي چند جانبه است. در طول اين بازديدها مامور ديپلماسي عمومي PRT با دانشجويان درباره بورس‌هاي تحصيلي و فرصت مطالعاتي در آمريكا صحبت كرد.»

"كريستيانا چندلر‌" متخصص زبان انگليسي همچنين كلاس‌هاي آموزشي در پرديس دانشگاه داير كرده است.
چندلر گفت: «اين دوره آموزشي به منظور مدرنيزه كردن مهارت‌هاي انگليسي اساتيد و دانشجويان است و بعضي از همين دانشجويان در آينده معلمين انگليسي خواهند شد.»

در بخش ديگري از اين مقاله آمده است: همراه با شيوه‌هاي جديد آموزشي براي اين دانشجويان و ايده‌هاي جديد و دستورالعمل‌هاي تعليم اساتيد، PRT يك پل ارتباطي بين دانشجويان و سربازان آمريكايي گشود. اين مسئله نوعي تغيير آهنگ براي سربازان ايجاد كرد كه مشتاقانه از سوی دانشجويان در هر دو پرديس مورد استقبال قرار گرفت.»

لودرمير همچنين مي‌گويد: «مراودات چهره به چهره با عراقي‌ها اساساً ماموريتي براي طبيعي سازي روابط بين دو كشور است. حمايت ارتش نيز در شرايطي كه اوضاع امنيتي نابسامان بود اين امكان را فراهم مي‌آورد. اين بازديدها براي دانشجويان و سربازان فرصتي براي يادگيري درباره فرهنگ يكديگر در يك محيط دوستانه بود.»

اين نوع مراودات و حمايت از نيروهاي ايالات‌متحده و نيروهاي امنيتي عراق دقيقاً همان چيزي است كه لودرمير اميدوار است از اين بازديدها به‌دست آيد.

"ژنرال ويليام تيريل" در اين زمينه مي‌گويد: «اين دانشجويان آينده سازان عراق هستند، دانشي كه آنها در دانشگاه‌ها به دست مي‌آورند به ساختن عراق و يك كشور باثبات كمك مي‌كند.»

نكته جالب اينكه طبق قانون اساسي عراق و توافقنامه امنيتي امضا شده بين دو كشور عراق و آمريكا، سربازان و نظاميان آمريكايي حق ورود به مراكز آموزشي و دانشگاهي را ندارند.

منبع: فارس