Gerdab.IR | گرداب

دفتر معاون ديپلماسي عمومي وزير خارجه آمريكا منتشر كرد:

نقشه راه ديپلماسي عمومي آمريكا در قرن 21

تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۸۹

روش‌ها را براي دسترسي و استفاده از ابزارهاي ديجيتال استاندارد كنيد، راهنمايي‌هاي شفاف و هماهنگ شده‌اي براي رسانه‌اي ارسال كنيد تا در ابزارهاي ديجيتال مانند فيس بوك و يوتيوب استفاده شود.


دفتر معاون ديپلماسي عمومي وزير خارجه آمريكا در سند راهبردي نقشه راه ديپلماسي عمومي اين كشور در قرن 21 تأكيد كرده كه آمريكا بايد رسانه‌هاي بين‌المللي آزاد را با تعامل حمايت كند.

به گزارش گرداب، دفتر معاون ديپلماسي عمومي وزير خارجه آمريكا با انتشار سندي راهبردي، ديپلماسي عمومي را تقويت تعامل آمريكا با جهان ناميد كه مبناي رويكرد اين كشور در قرن بيست و يكم قرار گرفته است.

در بخش "دستيابي به اهداف؛ تاكتيك‌هاي‌" اين سند راهبردي تأكيد شده است: سخنگويان ما به ابزارهاي جديد براي پرداختن موثر به واقعيت 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته رسانه‌هاي جديد نياز دارند، اطلاعات غير دقيق اغلب داستان‌هايي درباره آمريكا پيش از آنكه فرصت ايجاد مناظره را داشته باشيم، تعريف مي‌كند.

اين گزارش در ادامه يادآور شده است كه اطلاعات بسيار زيادي درباره آمريكا وجود دارد كه صحيح و غير صحيح در دسترس تمام مخاطبان سراسر جهان است، اما براي شكل دهي اخبار باید راهبردهاي دسترسي پيش فعال براي اطلاع رساني، القا كردن و ترغيب و تشويق را توسعه داد.

در بخش ديگري از اين سند راهبردي دفتر معاون ديپلماسي عمومي وزارت خارجه آمريكا توصيه‌ها و پيشنهاداتي را به منظور تقويت ديپلماسي عمومي آمريكا و تعامل با كشورها مطرح كرده كه به شرح ذيل است:

- به اطلاعات غير صحيح به سرعت پاسخ دهيد؛ براي تعامل پيش فعال و هوشمندانه با رسانه‌هاي بين‌المللي به منظور شكل دهي داستان‌ها (اخبار) توانايي را توسعه دهيد و تقويت بخشيد.

- طرح‌هاي تعامل رسانه‌اي با اهداف خاص كشوري - منطقه‌اي را توسعه داده و به كار بنديد تا توانايي آمريكا براي شكل دهي اخبار تقويت شود و به صورت پيش فعال ديدگاههاي آمريكا را معرفي كند، با رسانه‌ها براي ايجاد طرح‌هاي تعامل رسانه‌اي بر اساس تحليل مو به موي محيط همكاري كنيد و مخاطبان را براي شكل دهي اخبار به شكل سريع و موثر كه متناسب با محتواي پيام‌هاي ما باشد، هدف قرار دهيد.

- آزادي عملياتي براي كاركنان خط مقدم رسانه‌ها را از طريق تعامل منعطف و هوشمند افزايش دهيد و براي پاسخ تهاجمي و به جا ظرفيت سازي كنيد. فرآيند‌هاي راهنمايي و اجازه دهي را براي تقويت ديدگا‌هاي دولت آمريكا مورد بازبيني قرار دهيد تا با توده كثيري از گروه‌هاي آنلاين و ديگر منابع رسانه‌اي تعامل شود. كاركنان را براي استفاده متمركز از راهنمايي مطبوعاتي ايجاد شده بدون روند اجازه دهي وقت گير قدرتمند سازيد.

-  نقش‌ "قطب‌هاي رسانه‌اي منطقه‌اي" را افزايش دهيد و توانايي آنها را به عنوان مراكز تعامل ديجيتال تقويت كنيد، اين قطب‌ها را با توانايي بيشتري به منظور شكل دهي مناظره منطقه‌اي در رسانه‌اي سنتي و كانال‌هاي ديجيتال جديد مجهز سازيد.
 
- يك "معاون دستيار وزير خارجه" براي نظارت بر حمايت از رسانه‌هاي بين المللي در درون دفتر امور عمومي وزارت خارجه آمريكا انتخاب كنيد. اين معاون دستيار سمت‌ها را در دسترسي رسانه‌اي حمايت خواهد كرد و عملكردهاي دفتر امور عمومي را با تمركز بر مخاطبان خارجي هماهنگ مي‌كند كه شامل مراكز مطبوعاتي خارجي، قطب‌هاي رسانه‌اي منطقه‌اي و واحدهاي پاسخ سريع‌ هستند.

- رسانه‌هاي بين المللي آزاد و پر انرژي را از طريق تبادل و تعامل حمايت كنيد، تبادلات ژورناليستي را افزايش دهيد و نشست‌هاي جهاني روزنامه نگاران و مقامات اجرايي رسانه‌اي را براي ترغيب روزنامه نگاري مسئولانه و جريان نامحدوده اطلاعات براي شهروندان سراسر جهان، تشكيل دهيد.

- توانايي را براي تحت تاثير گذاشتن خط مشي‌هاي اطلاعاتي سنتي و ابتكاري به منظور شكل‌دهي گفت‌وگوي جهاني، ارتباط برقرار كردن با ديدگاه‌هاي آمريكا و مقابله با اطلاعات اشتباه و اطلاعات گمراه كننده، تقويت كنيد.

- يك رهبر جديد براي "برنامه‌هاي اطلاعات بين‌المللي" (IIP) به كار بگيرد كه درك عميقي از رفتارها، ديدگاه‌ها و ترجيحاً در بازار‌هاي بين المللي داشته باشد تا به اين ترتيب ظرفيت تحليل مخاطبان مورد نظر را افزايش داده، بر تكنولوژي‌هاي جديد تاثير بگذارد و مجموع فعاليت‌هاي دسترسي راهبردي را مديريت كند.

- "برنامه‌هاي اطلاعات بين‌المللي" به عنوان مركز خلاقيت و نوآوري ديپلماسي عمومي محسوب مي‌شود كه مجموعه فعاليت‌هاي راهبردي را براي اولويت‌هاي سياسي (شامل اولويت‌هاي دولت آمريكا مانند تغيير آب و هوايي و امنيت غذايي) بر اساس تحليل و پژوهش مخاطب توسعه مي‌دهد.

- مطمئن شويد كه تمام تجهيزات و مقررات وزارت خارجه استفاده از روش‌هاي جديد ارتباطات و تعامل را تسهيل مي‌كند.

- تجهيزات لازم در واشنگتن و در رسانه را ارتقاء دهيد، براي رسانه‌ها تجهيزات به روز مورد نياز براي به كارگيري كامل ابزارهاي جديد فراهم كنيد و اين ابزارها را در اختيار تمام كساني قرار دهيد كه بايد در تمام اوقات هفته به فضاي رسانه‌اي دسترسي داشته باشند. اين ابزارها ممكن است شامل سيستم‌هاي عامل به روز شده، گوشي‌هاي همراه بلك بري، كامپيوترهاي اپل، اينترنت بيسيم، فلش، دوربين فيلمبرداري براي ثبت وقايع و ابزارهاي ويرايش فيلم باشند.

- روش‌ها را براي دسترسي و استفاده از ابزارهاي ديجيتال استاندارد كنيد، راهنمايي‌هاي شفاف و هماهنگ شده‌اي براي رسانه‌اي ارسال كنيد تا در ابزارهاي ديجيتال مانند فيس بوك و يوتيوب استفاده شود. اين ابزارهاي جديد در خدمت برطرف كردن نابساماني‌ و ناهماهنگي استفاده از تعامل و ارتباطات جديد است. اجازه دهيد استفاده آزاد از اين رسانه‌ها و ابزارهاي جديد در چارچوب مديريت ريسك باشد.

منبع: فارس