Gerdab.IR | گرداب

بررسی‌های موسسات امریکا از موج خبری آتش سوزی جنگل‌های روسیه:

رادیو، تلویزیون جلوتر از وبلاگ‌ها

تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۸۹

تحلیل‌گران آمریکایی معتقدند، دولت آمریکا در به کارگیری هنر کشورداری با استفاده از امکانات قرن 21 نباید کار رسانه‌های سنتی را تحت الشعاع قرار دهد.

تحلیل‌گران بنیاد هریتج معتقدند مساعی دولت آمریکا در به کارگیری هنر کشورداری با استفاده از امکانات قرن 21 نباید کار رسانه‌های سنتی را تحت الشعاع قرار دهد و محوریت تلاش‌های دیپلماسی عمومی همچنان باید با رادیو و تلویزیون آمریکا باشد.

به گزارش گرداب، تحلیل‌گران پایگاه اینترنتی "بنیاد هریتج" (The Heritage Foundation) در مقاله‌ای به بحث چگونگی گسترش دیپلماسی عمومی ایالات متحده در جهان پرداخته و می‌نویسند: واقعه اخیر در موسسه صلح آمریکا بحث و گفتگوهای زیادی را در مورد تاثیرات اجتماعی رسانه‌ها، به خصوص در وبلاگ‌نویسی روسیه در پی داشته است. این پروژه در مرکز تحقیقاتی "برکمن" دانشگاه هاروارد که یک مرکز تحقیقاتی در مورد اینترنت و جامعه است انجام شد، که شامل تجزیه و تحلیل بیش از 11 هزار وبلاگ روسی برای شناسایی افراد و چگونگی تحلیل آن‌ها از مباحث سیاسی بود. از دیگر اهداف این مطالعه بررسی تاثیر وبلاگ‌ها در تحرکات اجتماعی بود.

 بنیاد هریتج از اتاق‌های فکر نزدیک به محافظه کاران آمریکا بوده که بسته‌های فکری تولید شده از سوی آن در حوزه سیاست خارجی آمریکا به ویژه در امور چین بسیار تاثیر گذار است.

مطالعات دیگری نیز توسط موسسه صلح آمریکا در مورد رسانه‌های جدید به عنوان مثال وبلاگ‌ها، توییتر و یوتیوب انجام شده بود که حاکی از تاثیر آن‌ها بر سازمان‌های سیاسی بوده و این واقعیت در پروژه مرکز برکمن نیز منعکس شده است.

به عنوان مثال، در میان وبلاگ‌های سیاسی روسی کسانی که در طیف سیاسی مخالف دولت قرار دارند، نسبت به وبلاگ نویسان در ایالات متحده ارتباط بیشتری با یکدیگر داشته و به منابع قدرت و اطلاعاتی مشابهی وابستگی دارند. طبق تحلیل مرکز برکمن دو دسته در گفتمان سیاسی در درون روسیه قابل شناسایی است که عبارتند از؛ اوپوزیسیون دموکراتیک و ملی. علیرغم دیدگاه‌های مستحکم هر یک از این گروه‌ها، وابستگی آن‌ها به منابع یکسان بیشتر از گروه‌های لیبرال و محافظه‌کار در آمریکا است که به نوبه خود باعث تضاد سیاسی کمتر در میان وبلاگ نویسان در روسیه نسبت به آمریکا است.

این گزارش در عین حال مدعی شده است که همچنان امکان استفاده از خدمات شبکه اجتماعی توسط رژیم‌های متخاصم برای جلوگیری از ترویج دموکراسی در اینترنت وجود دارد. رسانه‌های جدید هنوز هم تا حد زیادی تنها مورد استفاده نخبگان بوده و به راحتی توسط رژیم‌های متخاصم مسدود می‌شوند. طبق مطالعات مرکز برکمن اگر‌چه بیشتر وبلاگ نویسان روسی از اخبار منابع بین‌المللی و مستقل استفاده می‌کنند، اما اکثریت قریب به اتفاق مردم روسیه هنوز هم از کانال‌های تلویزیونی تحت کنترل دولت فدرال برای دریافت اخبار استفاده می‌کنند. بخش عمده‌ای از مردم جهان هنوز هم به اخبار رسانه‌های سنتی مانند رادیو و تلویزیون و روزنامه‌ها اهمیت بیشتری می‌دهند. با توجه به این واقعیت آمریکا در استراتژی دیپلماسی عمومی نباید از اهمیت برنامه‌های رادیویی غافل بماند.

این گزارش در ادامه می‌افزاید: آمریکا باید از ارتباطات اینترنتی برای ارائه دیپلماسی عمومی خود استفاده کند، هر چند که هنوز این رسانه برای استفاده استراتژیک نیازمند توسعه بیشتری است. همانطور که در گزارشات قبلی بنیاد میراث نیز اشاره شد، دولت آمریکا برای استفاده موثر از شبکه‌های اجتماعی برای دیپلماسی عمومی و امنیت ملی خود باید توسعه مداوم آن‌ها را در دستور کار خود قرار دهد.

"هیل دیل" همکار ارشد بنیاد میراث در مورد مطالعات دیپلماسی عمومی می‌نویسد: در عین حال که استفاده از شبکه‌های جدید جهانی برای گسترش دیپلماسی عمومی جالب به نظر می‌رسد، اما نباید از نقاط ضعف و محدودیت‌های آن غافل بوده و از ابزارهای دیگر در گسترش دیپلماسی عمومی غفلت نمود. چیزی که "هیلاری کلینتون" آن را "سیستم عصبی" جدید جهانی می‌نامد، نسبت به دخالت و کنترل دولتی بسیار حساس است.

این گزارش در انتها می‌نویسد: دولت آمریکا در به کارگیری هنر کشورداری با استفاده از امکانات قرن 21 نباید کار رسانه‌های سنتی را تحت الشعاع قرار دهد. توام با تلاش دولت برای آشنایی و استفاده اثربخش از رسانه‌های جدید، محوریت تلاش‌های دیپلماسی عمومی همچنان باید با رادیو و تلویزیون آمریکا باشد.

منبع: مشرق