فرآیند شناسایی و قطع گوشی‌های مسافری فاقد شرایط آغاز شد

فرآیند شناسایی و قطع گوشی‌های مسافری فاقد شرایط آغاز شد
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۷

سامانه طرح ثبت گوشی های تلفن همراه از آغاز فرآیند شناسایی و قطع گوشی های مسافری فاقد شرایط، خبر داد.

به گزارش گرداب، سامانه همتا اعلام کرد: بنا بر اطلاعیه گمرک که در صفحه اول سایت ثبت گوشی مسافری نیز درج شده است، صرفا مسافرانی که در فرجه ۳۰ روزه بعد از ورود به کشور اقدام به ورود اطلاعات صحیح گوشی تلفن همراه خود کرده اند توسط وزارت صنعت و معدن و تجارت فعال خواهند شد و در صورت عدم رعایت بند فوق با وجود ورود اطلاعات و پرداخت عوارض گوشی، علاوه بر آنکه مبلغ پرداختی مسترد نمی شود، تجهیزات هم فعال سازی نخواهد شد.

همچنین طبق بخشنامه گمرک به تاریخ ۲۳ آبان ماه سال ۹۶، شخص مسافر با رعایت مقررات مسافری و لحاظ شرایط غیرتجاری، تنها مجاز به اظهار اطلاعات یک دستگاه تلفن همراه در سامانه مسافری خواهد بود.

در روزهای اخیر گوشی‌های مسافری که واجد شرایط ابلاغ‌شده توسط گمرک نبوده‌اند، توسط سامانه همتا شناسایی شده و تعدادی از آن‌ها قطع شده و روند قطع شدن این دستگاه ها به‌صورت تدریجی ادامه دارد؛ لازم به ذکر است فرآیند شناسایی تخلفات صورت‌گرفته در ثبت گوشی‌های مسافری در روزهای آتی نیز ادامه خواهد داشت.

پیش از این نیز نزدیک به ۴ هزار گوشی تلفن همراه مسافری که در سامانه گمرک اقدام به کم‌اظهاری کرده بودند، توسط سامانه همتا شناسایی و قطع شده بود.

این سامانه همچنین در اطلاعیه دیگری اعلام کرد: به آن دسته از افرادی که اظهار داشته اند تلفن همراه آنها قبل از مشمول شدن یا قبل از شروع طرح فعال بوده ولی برای آن پیامک هشدار ارسال شده است، توصیه می شود که یکبار دیگر نسبت به «استعلام اصالت» تلفن همراه خود اقدام کنند.

بدیهی است در صورتیکه پاسخ استعلام مثبت اعلام شود، یعنی تلفن همراه توسط شبکه‌های اپراتوری رویت شده و اطلاعات آن به سامانه همتا ارسال شده است. لذا تلفن همراه به عنوان دستگاه مجاز تلقی شده و می‌تواند به صورت نامحدود از شبکه‌های اپراتوری سرویس بگیرد.