محققان یک دانشگاه در بوستون ثابت کردند

با GPS خاموش هم کاربران ردیابی می‌شوند

با GPS خاموش هم کاربران ردیابی می‌شوند
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷

اگر GPS دستگاه خود را خاموش کنید آیا امکان دیده شدن لوکیشن شما وجود خواهد داشت؟ یک گروه محقق در دانشگاه Northeastern در بوستون ثابت کرده‌اند که می‌توان بدون GPS هم لوکیشن افراد را متوجه شد.

به گزارش گرداب، ساشانگ ناراین یک محقق در این دانشگاه می‌گوید: بسیاری از مردم این را نمی‌دانند بیشتر به این دلیل که تصور می‌کنند لوکیشن به GPS دستگاه مربوط می‌شود. گروه این محقق موفق به ردیابی افراد در حال رانندگی در بوستون، Waltham ، ماساچوست و لندن شدند در حالی که سیستم‌های موقعیت یاب آن‌ها مانند GPS خاموش بود. محققان از سایر سنسورهای روی دستگاه موفق به کشف موقعیت آن‌ها شدند. 

ساشانگ ناراین می‌‌گوید: "هدف از پروژه ما این است که مردم را آگاه کنیم که آسیب پذیری هایی مانند اینها وجود دارد و باید مراقب آن‌ها بود".

گوارا نوبیر پروفسورهمین دانشگاه که در این تحقیق شرکت داشته به CNBC می‌گوید که استفاده از اطلاعات جانبی چیزی است که می‌تواند بر امنیت و حریم خصوصی افراد تاثیر بگذارد.

محققان برای این آزمایش از تلفن‌های اندروید و سنسورهای این گوشی‌ها که ربطی به مکان یابی نداشتند استفاده کردند. ابزارهای مورد استفاده آن‌ها شتاب‌سنج بود که حرکت تلفن همراه را نشان می‌داد، یک مغناطیس سنج که به عنوان یک قطب نمای دیجیتال کار می‌کرد و یک ژیروسکوپ که  چرخش را دنبال می‌کرد. 

در حال عادی این سنسورها برای کارهایی مانند تغییر جهت قرارگیری صفحه نمایش از افقی به عمودی یا برعکس کاربرد دارند.

 گورا نوبیر می‌گوید مردم نمی‌دانند که تلفن همراهشان با دسترسی به این سنسورها در برخی اوقات به طور بالقوه بهترین دستگاه جاسوسی به شمار می‌آیند.

محققان مسیر دستیابی به اطلاعات این سنسورها را یک اپلیکیشن نصب شده روی گوشی می‌دانند اپلیکیشنی که با دسترسی به این سنسورها می‌تواند اطلاعات بسیار مهمی از کاربر را در اختیار صاحبان اپلیکیشن قرار دهد. محققان سپس نحوه چرخش‌ها و حرکت کاربران را با نقشه شهرها منطبق می‌کنند و از طریق آن حدس می‌زنند که کاربر الان دقیقا در کدام شهر و خیابان در حال حرکت است. با این حال به گفته آن‌ها یافتن الگوریتم حرکت و سپس یافتن محل دقیق کاربر از روی آن فعلا در برخی شهرها خوب عمل می‌کند مثلا در بوستون که خیابان‌ها دارای چرخش‌های منحصر به فرد و جاده‌های مدور منحصر به فرد است حدس زدن محل کاربر بسیار ساده‌تر است اما مثلا در منهتن نیویورک که خیابان‌ها حالت شبکه‌ای دارد کار بسیار سخت‌تر است. 

با این حال با دریافت و تحلیل اطلاعات بیشتر توانایی ردگیری افراد راحت‌تر می‌شود به خصوص اگر رفتار روزانه شما تکرار شود. 

یک محقق در این زمینه می‌گوید:‌ اگر هر روز از یک مسیر گذر می‌کنید می‌توانیم محل زندگی یا کار شما را با دقت ۹۰ درصد حدس بزنیم.

محققان از دقت نتایج به دست آمده در این تحقیق شگفت زده شدند و معتقند که با گذشت زمان دقت بیشتری برای تحلیل اطلاعات به دست می آید. 

یکی از محققان می‌گوید:‌صادقانه بگویم ما انتظارچنین دقتی در تخمین محل افراد بدون GPS نداشتیم  به نظر می‌رسد با دقیق‌تر شدن این ابزارها و استفاده آن‌ها روی تلفن همراه این ابزار اولیه ای برای حمله به حریم خصوصی کاربران شود. 

گرچه این تحقیق روی گوشی‌های اندروید انجام گرفت اما محققان این دانشگاه می‌گویند گوشی‌های اپل نیز با دادن مجوزهای مشابه برای سنسورها از چنین قابلیتی برخوردارند. 

یک سخنگوی گوگل در این زمینه به CNBC  گفته است که در اندروید P که جدیدترین سیستم عامل این شرکت است دسترسی به سنسورهایی مانند شتاب سنج و ژیروسکوپ محدود شده است. گوگل همچنین گفته است که سنسورهای گوشی هوشمند به طور مستقیم اطلاعات مکانی کاربر را ارایه نمی‌دهند و این تحقیق نشان می‌ٔهد که چقدر استفاده از این سنسورها برای ردیابی مکانی سخت است. 

اپل اما پاسخی به پرسش  CNBC در این زمینه نداد. 

کارشناسان توصیه می‌کنند برای حفظ امنیت خود صرفا از فروشگاه رسمی شرکتها مانند‌ گوگل استور ( Google Store) اپلیکیشن‌های خود را دانلود کنید.