Gerdab.IR | گرداب

اندیشکده واشنگتن برای خاور نزدیک:

آمریکا برای مقابله با اسلام گرایی در اینترنت، میانه‌روها را تقویت کند

تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۸۹

سه تن از اندیشمندان آمریکایی تأکید کردند که دیپلماسی عمومی آمریکا باید با تقویت مسلمانان میانه رو و گسترش تلاش‌های رسانه‌ای، با اسلام گرایان در فضای مجازی مقابله کند.

سه تن از اندیشمندان آمریکایی تأکید کردند که دیپلماسی عمومی آمریکا باید با تقویت مسلمانان میانه رو و گسترش تلاش‌های رسانه‌ای، با اسلام گرایان در فضای مجازی مقابله کند.

به گزارش گرداب، سه تن از نویسندگان بنام آمریکایی به نام‌های "اسکات کارپتنر"، "ماتیو لویت"،" استیون سیمسون" در مقاله‌ای با عنوان "جنگیدن در نبرد ایدئولوژیک؛ حلقه مفقوده در استراتژی آمریکا برای مقابله با افراط گرایی" توصیه‌های را برای مقابله با اسلام گرایان در فضای مجازی و اینترنت مطرح کردند.

در بخشی از این توصیه‌ها آمده است: اگرچه ایدئولوژی سیاسی رادیکال از اسلام به عنوان یک دین جداست، تردیدی نیست که در محافل داخلی حکومت آمریکا، اسلام‌گرایی محرک ایدئولوژیک اصلی تهدید افراط‌گرایانه خشونت آمیز القاعده و دیگر گروه‌های اسلام‌گرا تلقی می‌شود. در ضمن فعالیت‌های دیپلماسی عمومی آمریکا باید بین دین اسلام و ایدئولوژی سیاسی اسلام‌گرای خشونت آمیز تمایز قائل شود.

این مقاله می‌افزاید: آمریکا باید تلاش‌های رسانه‌ای خود را گسترش دهد و مسلمانان میانه رو را تقویت کند تا با اسلام گرایان در فضای مجازی مقابله کنند.

اندیشکده واشنگتن برای خاورمیانه نزدیک كه موسسه‌اي در تحقيقات امنيتي و استراتژيك است در ادامه توصیه‌های خود آورده است: برای ترغیب استفاده از ابزارهای رسانه‌ای جدید دولت گام بلندی برداشته است تا افراد صاحب نظر را با دیگران پیوند دهد و علاوه بر این با استفاده از منابع مختلف صدها جایگزین برای نظرات افراط گرایانه فراهم کند.

نویسندگان این مقاله در ادامه تأکید کرده‌اند: اغلب این تلاش‌ها فقط منحصر به مبارزه با ایدئولوژی اسلام‌گرا نیست بلکه جزء اهداف دیپلماسی عمومی آمریکا است.

اندیشکده واشنگتن برای خاورمیانه نزدیک در بخش‌های دیگری از این مقاله به دولتمردان آمریکایی توصیه کرده که صاحبنظران مسلمان محلی در داخل آمریکا شناسایی شوند و با آنها ارتباط برقرار شود و تقویت شوند تا با پیام افراط گرایان رادیکال مقابله کنند.

نویسندگان تأکید کرده‌اند: ما باید مثال‌های موفقیت آمیز گروه‌هایی مانند "لیب فورآل" که یک سازمان غیردولتی مستقر در اندونزی است و با همکاری ستاره موسیقی راک آلبوم پرفروش "جنگجویان عشق" را منتشر کرد، سرمشق قرار دهیم. باید افراط گرایی اسلام رادیکال را محکوم کنیم. ایالات متحده اکنون در خارج مشغول چنین فعالیتی است اما در داخل دست به چنین فعالیتی نزده است.

منبع: مشرق