هدف دشمن از راه‌اندازی جنبش‌های اجتماعی در فضای مجازی

هدف دشمن از راه‌اندازی جنبش‌های اجتماعی در فضای مجازی
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۷

اهداف دشمن از راه‌اندازی جنبش‌های اجتماعی با استفاده از پیام‌رسان‌ها، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی رها شده در کشور چیست؟

به گزارش گرداب، در دنیای امروز نه‌تنها نمی‌توان تأثیر شیکه‌های اجتماعی و فضای مجازی را انکار کرد، بلکه می‌توان مدعی بود که هیچ ابزار دیگری تا این اندازه تأثیرگذار نیست. به همین دلیل مستکبران و سلطه‌گران جهانی برای رسیدن به اهداف شوم خود، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی را به عنوان یکی از ابزارهای اصلی خود انتخاب کرده‌اند.

کشور ما نیز از این امر مستثنی نبوده و شاید بیش از هر کشور دیگری آماج حمله دشمنان خود در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بوده است. فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی یکی از ابزارهایی است که دشمن برای القای دروغ‌های خود به مردم و هدایت افکار عمومی در همان جهتی که مطلوب خودشان است، استفاده می‌کنند.

دشمنان کشور ما چون این توان را در خود نمی‌بینند که با زور و اقدامات قهرآمیز مانند حمله نظامی، بر ایران سلطه پیدا کرده و منافع خود را تأمین کنند، با استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی واقیعت‌های کشور را در دیدگان مردم وارونه جلوه دهند تا مردم را از نظام جمهوری اسلامی دور کرده و اگر توانستند آنها را مقابل نظام قرار دهند.

نمونه‌های بارز این اتفاق را در حوادث سال 88 و اغتشاشات دی‌ ماه سال گذشته مشاهده کردیم. دشمن در سال 88 با استفاده از این ابزارها سعی کردند دروغ‌هایی مانند تقلب در انتخابات را به مردم القا کنند یا به عنوان مثال جوانی را که در تصادف کشته شده بود، به دروغ القا می‌کردند که توسط نیروهای امنیتی کشته شده و به این وسیله مردم را برای حضور در تظاهرات‌های ضد نظام تحریک می‌کردند. البته حوادث سال 88 یکی از نمونه‌های بارز این اقدامات دشمن در این زمینه است اما این روند ثابت است و همیشه شاهد انجام آنها توسط دشمنان هستیم.

اهداف دشمن از راه اندازی جنبش های اجتماعی با استفاده از پیام رسان ها، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی رها شده در کشور چیست؟
سید علیرضا آل‌داود کارشناس و پژوهشگر ارشد فضای مجازی در مطلبی به بررسی و تبیین اهداف دشمن از راه اندازی جنبش های اجتماعی با استفاده از پیام رسان ها، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی رها شده در کشورهایی نظیر ایران پرداخته است که در ادامه آن را می‌خوانید.

پروژه بی ثبات سازی
دشمن با استفاده از شبکه‌سازی گسترده در فضای مجازی با اهدافی چون جمع‌آوری اطلاعات، جریان سازی و جنگ روانی به دنبال بی‌ثبات‌سازی کشور است.

بهره گیری از ابزار مکمل جنبش‌های اجتماعی ( پیام رسان هایی نظیر تلگرام و شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام) برای انتقال سریع شایعات، دوقطبی‌سازی، فریب و جریان سازی رسانه‌ای یکی دیگر از اهداف دشمن در فضای مجازی است.

هدایت افکار عمومی
دشمن با ایجاد موج های رسانه‌ای منفی و سازمان یافته به منظور ایجاد ناامنی و سردرگمی در مخاطب به دنبال این است که نشان دهد رهبران سیاسی و نظام به نظرات و خواسته‌های اجتماعی مردم بی توجه هستند.

ایجاد جنبش اجتماعی توسط فضای مجازی و تبدیل آن به جنبش عمل‌گرا و حقیقی در کف جامعه مانند فتنه۸۸ که فیس بوک و توئیتر این نقش را بر عهده داشتند، یکی دیگر از اهداف و روش‌های دشمن در فضای مجازی است.

دشمن همچنین با جنگ نرم اعتقادی-اجتماعی مانند جنبش های زنانه چهارشنبه های سفید، دختران خیابان انقلاب و... نه به حجاب اجباری، اجرای سند ۲۰۳۰، که با محوریت فضای مجازی و سرویس های آن دنبال می شود، به دنبال ایجاد جنبش های اجتماعی براندازانه در کشور است.

فروپاشی از درون
با توجه به اظهارات صریح سران آمریکا و رژیم صهیونیستی مبنی بر حمایت از رسانه‌های مختلف نظیر شبکه های ماهواره ای، شبکه های اجتماعی، پیام رسان ها و... برای از بین بردن مشروعیت داخلی نظام، ایجاد جنبش های اجتماعی چند ماه اخیر را باید در این راستا ارزیابی کرد.

توجه به اصل کاهش ضریب شکست
با توجه به ترس آمریکا و رژیم صهیونیستی از رویارویی مستقیم با ایران به دلیل غیرقابل پیش بینی بودن هزینه های این جنگ، آنها ترجیح داده اند از ضعف های موجود و طمع جریان نفوذ استفاده کرده و پیام رسان ها و شبكه‌های اجتماعی غربی را در ایران تقویت کنند.

بدیهی است استفاده از شبکه‌های اجتماعی،پیام رسان ها و رسانه‌های خبری با هزینه بسیار کمتر، می‌تواند بیشترین دستاورد را برای آنان داشته باشد، آن هم وقتی که یک جریان سیاسی معارض جیره‌خوار نفوذی در داخل وجود داشته باشد که با هزینه بیت المال زمینه نفوذ دشمن را در کشور فراهم کند.