افشای IP آدرس کاربران در تلگرام

افشای IP آدرس کاربران در تلگرام
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۷

یکی از موضوعاتی که این روزها مطرح می باشد بحث امنیت فضای مجازی است. اخیرا تلگرام یک بروزرسانی جدید انتشار داده است که گویا دارای یک باگ امنیتی است و سبب می گردد تا IP آدرس آن ها در تلگرام مشخص گردد و از این طریق مکان کاربر نیز تعیین خواهد شد.

به گزارش گرداب، پیام رسان تلگرام با رمزنگاری End-To-End از لحاظ امنیت و پایبندی به حریم شخصی کاربران اعتبار بالایی را برای خود کسب کرده است ولی با این حال این موضع به معنای خالی از ایراد بودن آن نمی باشد و یکی از محققان امنیتی از مشکلاتی در نسخه ی دسکتاپ آن پرده برداری نموده است. بر اساس گفته های این محقق، نسخه ی دسکتاپ پیام رسان تلگرام به دلیل فریم ورک نظیر به نظیر آدرس های IP عمومی و خصوصی را در زمان تماس های صوتی افشا می نماید. این آسیب پذیری کاربر را در مقابل حملات سایبری آسیب پذیر نموده و موقعیت او را در معرض مشخص شدن قرار می دهد.

فریم ورک P2P دارای گونه ی خاصی از شبکه‌ های کامپیوتری می باشد که در شکل معماری توزیع شده حجم فعالیت در شبکه را به اشتراک می گذارد. اگرچه کاربران نسخه ی موبایل توانایی غیرفعال نمودن تماس های P2P و حفظ امنیت اطلاعات را دارند ولی اشخاصی که از نسخه ی دسکتاپ این پیام رسان استفاده می کنند، راهی به جز کنار آمدن با آن ندارند. کمپانی توسعه دهنده ی تلگرام از نسخه های ۱.۳.۱۷ بتا و ۱.۴ قابلیت غیرفعال نمودن کلی تماس های P2P و یا محدود نمودن آن به مخاطبان را در دسترس قرار داده اند.

کاربران تلگرام به منظور غیرفعال نمودن این گزینه در تلگرام باید در قسمت تنظیمات گزینه ی Private and Security را انتخاب نموده و سپس بر روی گزینه ی Voice Calls کلیک نموده و گزینه ی Peer-To-Peer را بر روی Never و یا Nobody قرار دهند. با انجام این تنظیمات تماس ها به سمت سرورهای تلگرام هدایت می شوند و IP آدرس مخفی می ماند.