جنگ سایبری 2019 (بخش اول)

جنگ سایبری 2019 (بخش اول)
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۷

وبگاه فوربز، اخیراً در مقاله‌ای کوتاه به بررسی ابعاد کمتر دیده‌شده از چالش‌های امنیت سایبری سال میلادی پیش رو، پرداخته است.

به گزارش گرداب، راجیندر تامبر (Rajinder Tumber)، اخیراً طی مقاله‌ای در وبگاه فوربز، به بررسی چالش‌های امنیت سایبری سال 2019 میلادی پرداخته است. وی معتقد است که جهان در سال جدید، یک حمله سایبری بزرگ را تجربه خواهد کرد و اختلال و تخریب غیرقابل تصوری را سبب می‌شود.

بی‌شک هزینه و توانایی‌های دفاعی، قابل ارتقاء هستند؛ اما هیچ بودجه و امکاناتی نمی‌تواند امنیت را به صورت 100 درصدی تأمین کند.

حمله سایبری بزرگ پیش‌بینی‌شده از سوی تامبر در یکی از دودسته زیر می‌گنجد:

حوادث ملی سایبری اورژانسی:

نوعی از حملات سایبری است که باعث اضطراب ملی و ایجاد اختلال در خدمات ضروری می‌شود و عواقب شدید اقتصادی و اجتماعی، در پی دارد.

چنین حمله‌ای می‌تواند سبب فلج شدن عناصر اساسی زیرساخت‌های ملی حیاتی شود. از این بخش‌ها می‌توان به حمل‌ونقل، مراقبت‌های بهداشتی، انرژی، ارتباطات، خدمات ضروری، غذا، امور مالی، آب و خدمات دولتی اشاره کرد.

در جهان امروز، هکرها می‌توانند به هر سیستمی نفوذ کنند و با به دست آوردن کلمات عبور مورداستفاده در پروتکل‌های اجرایی شبکه‌ها، زیرساخت‌ها را از کار اندازند یا با اختلالات شدید مواجه کنند. به‌عنوان‌مثال، شبکه برق اوکراین، در دسامبر سال 2015، از سوی هکرها هدف قرار گرفت و شهروندان این کشور در بسیاری از مناطق، قطعی و اختلالات شدیدی در شبکه سراسری برق‌رسانی، تجربه کردند.

بازیگران فعال در این دست عملیات می‌توانند از تکنیک‌های مختلفی استفاده کنند که به شرح زیر هستند:

•    جمع‌آوری اطلاعات
•    ایمیل‌های فیشینگ
•    حملات حفره آبیاری (Watering-hole)
•    متن‌های باز و رصد شبکه
•    بهره‌برداری از میزبان
•    هدف قرار دادن سیستم‌های کنترل صنعتی

حال، به نظر می‌رسد که باید در سال پیش رو، منتظر وقوع یکی ازاین‌دست حملات به زیرساخت‌های حیاتی جهان، باشیم.