مصرف اینترنت داخلی سه برابر شد!

مصرف اینترنت داخلی سه برابر شد!
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۷

با توسعه‌ شبکه ملی اطلاعات در یک سال گذشته، رشد ترافیک در مرکز تبادل ترافیک داخلی، با افزایش بیش از ۳۰۰ درصدی آن روبه‌رو بوده و در ساعت‌های پیک این ترافیک به بیش از ۷۰۰ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد.

به گزارش گرداب، یکی از اهداف شبکه ملی اطلاعات از همان ابتدا، افزایش ترافیک داخلی در مقایسه با ترافیک بین‌الملل بود و حتی برای تشویق کاربران به استفاده از ترافیک داخلی، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در مصوبه‌ای به منظور اعمال تعرفه متفاوت برای ترافیک داخلی و بین‌الملل، تمامی اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی را موظف کرد به تفکیک ترافیک داخل از بین‌الملل و اعمال تعرفه‌ کمتر برای ترافیک داخل کرد.

در این راستا، بهزاد اکبری - عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت - اخیرا با بیان این‌که شبکه ملی اطلاعات، زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات عناصر زیرساختی دیگری مانند مراکز تبادل ترافیک داخل (IXPها) و مراکز داده نیز دارد که شرکت ارتباطات زیرساخت با پیش قدمی در سال ۹۵ مرکز تبادل ترافیک داخلی را ابتدا در تهران و سپس در شهرهای شیراز، تبریز، اصفهان، مشهد، قم و اهواز راه‌اندازی کرد. خوشبختانه با راه‌اندازی این مراکز، شاهد رشد عظیمی در میزان ترافیک داخلی بودیم که سهم قابل توجهی در کاهش هزینه ارتباطات داخلی، هم برای اپراتورها و هم برای مصرف‌کننده نهایی، داشت.

وی با بیان این‌که در مراکز تبادل ترافیک داخلی، به‌دلیل حضور اپراتورها و ارایه‌کنندگان محتوا و خدمات داخلی، ترافیک میان آن‌ها مبادله می‌شود، بنابراین نیازی به پرداخت هزینه به شرکت ارتباطات زیرساخت نیست، خاطرنشان کرد: از این رو مراکز تبادل ترافیک داخلی سهم قابل توجهی در کاهش هزینه ارتباطات داخلی دارند که موتور محرکه‌ای برای توسعه محتوا و خدمات داخلی و هم‌چنین کسب‌وکارهای جدید به شمار می‌رود.

اکبری ادامه داد: در ابتدای راه‌اندازی مرکز تبادل ترافیک تهران در اردیبهشت و خرداد۹۵ ، میزان ترافیک این مرکز زیر ۱۰ گیگابیت بر ثانیه بود که در کوتاه‌مدت به۳۰  گیگابیت بر ثانیه رسید. در یک سال اخیر نیز با رشد قابل توجه ترافیک در مرکز تبادل ترافیک داخلی تهران، با افزایش بیش از ۳۰۰ درصدی آن در شهریور ۹۷  نسبت به شهریور ۹۶ روبرو بودیم که در مجموع، در ساعت‌های پیک، این ترافیک به بیش از ۷۰۰ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد.

عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، با اشاره به بیش‌تر بودن میزان ترافیک داخلی از میزان ترافیک مبادله‌شده در مرکز تبادل ترافیک تهران، اظهار کرد: درواقع بخش مهمی از ترافیک داخلی در این مراکز، بین اپراتورها و فراهم‌کنندگان محتوا و خدمات مبادله می‌شود ولی باید توجه داشت که بخش قابل توجهی دیگر از ترافیک داخلی در درون شبکه خود اپراتورهاست و یا از طریق ارتباطات مستقیم آن‌ها با یکدیگر و یا مراکز داده مبادله می‌شود و این دسته از ترافیک داخلی، اصلا وارد شبکه زیرساخت و مراکز تبادل ترافیک نمی‌شود.

وی با اشاره به رشد فزاینده کسب وکارها، محتوا و خدمات داخلی در یک سال گذشته، افزود: ترافیک داخلی درحالی طی یک سال گذشته با رشد ۳۰۰ درصدی روبرو بوده که ترافیک اینترنت کمتر از ۶۰ درصد رشد داشته که این امر نتیجه تلاش تمامی اکوسیستم فضای مجازی کشور بوده است.

هم‌چنین محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - اخیرا با بیان این‌که نرخ رشد ترافیک داخلی و سهم آن از ترافیک مصرفی در یک سال گذشته افزایش داشته، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۶ به سال ۱۳۹۷، رشد ۳۱۷ درصدی در حوزه‌ محتوای داخلی را شاهد بودیم و هم‌چنین رشد محتوای داخلی ۱۶ درصد و محتوای اینترنت بین‌المللی شش درصد بوده است؛ در حالی که این ارقام در سال گذشته برعکس بود.

منبع: ایتنا