حمایت‌های دولت چین از بزرگترین تولیدکننده تجهیزات مخابراتی جهان

حمایت‌های دولت چین از بزرگترین تولیدکننده تجهیزات مخابراتی جهان
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷

چین به عنوان یک کشور پیشرو در زمینه تولید تجهیزات مخابراتی، همواره سیاست های حمایتی ویژه‌ای را برای رشد توانمندی‌های‌‌ داخلی اعمال کرده که ایجاد بازار داخلی تضمینی و تامین تسهیلات متنوع مالی برای مشتریان اصلی ترین کلیدواژه آن به حساب می آید.

به گزارش گرداب، اعمال سیاست‌های هوشمندانه حمایت از تولید داخل از ابزارهای کلیدی دولت‌ها در هدایت و رشد صنایع بومی کشورها به حساب می‌آید. اغلب شرکت‌هایی که در حوزه‌های گوناگون امروزه به عنوان برندهای‌ برجسته بین‌المللی شناخته می‌شوند در مقاطع مختلف مشمول این حمایت‌ها بوده‌اند. اما برخی کشورها به دلیل اهمیت و جایگاه خاص صنعت تجهیزات مخابرات، حمایت‌های ویژه‌ای را به این بخش معطوف می‌کنند.

چین به عنوان کشوری که در حال حاضر شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات مخابراتی صاحب نامی نظیر هوآوی (Huawei) و زد تی ای (ZTE) و فایبرهوم (FiberHome) را در خود جای داده است، تا سه دهه پیش به عنوان یک واردکننده تجهیزات مخابراتی شناخته می‌شد. اما با شکل‌‌گیری اولین توانمندی‌ها در تولید تجهیزات مخابراتی بومی در این کشور، سیاست‌های حمایتی مناسب دولت چین در کمتر از چهار دهه توانست نقش بسزایی در ایجاد برندهای اصلی تامین تجهیزات مخابراتی در جهان ایفا کند.

این حمایت‌ها به قدری حائز اهمیت و تاثیرگذار بوده است که بنیانگذار شرکت هوآوی بزرگ‌ترین شرکت تجهیزات مخابراتی جهان با درآمد 92 میلیارد دلار در سال 2017 در مصاحبه ای عنوان کرد: «کمپانی، تازه تاسیس شده بود درحالیکه رقبا شرکت‌های مشهور بین المللی با دارایی هایی به ارزش ده ها میلیارد دلار بودند. اگر سیاست های حمایتی دولت نبود، هوآوی خیلی زنده نمی ماند.»

شرکت هوآوی در سال 1988 توسط رن ژنگفی یک بازنشسته سپاه مهندسی ارتش آزادی بخش خلق چین و با هدف ساخت سوئیچ‌های شبکه مخابراتی تاسیس شد. در این مقطع 2000 شرکت دیگر در چین با همین هدف فعالیت می‌کردند. اما بنیانگذار هوآوی برخلاف سایر شرکت‌ها، در آن مقطع اصلی‌ترین استراتژی هوآوی را عدم تکیه به انتقال فناوری بوسیله ایجاد کسب‌وکارهای مشترک (Joint Venture) با شرکت‌های خارجی می‌دانست؛ زیرا ژنگفی معتقد بود خارجی‌ها هیچگاه لبه فناوری را در اختیار تولیدکنندگان چینی قرار نمی‌دهند. به همین منظور تمرکز شرکت هوآوی روی تحقیق و توسعه گسترده داخلی و ساخت سوئیچ‌هایی قرار گرفت که شرکت‌های خارجی علاقه‌ای به انتقال آن به چین نداشتند.

در کنار رویکرد تجاری درون‌نگر و متمایز هوآوی در چین، دولت و وزارت ارتباطات این کشور نیز حمایت‌های ویژه‌ای در راستای محدودسازی بازار رقبای خارجی و گسترش بازارهای این شرکت به عمل آوردند. این حمایت‌ها با قرارداد تامین سوئیچ‌های مخابراتی ارتش چین آغاز شد. اندکی پس از این قرارداد، دولت چین به موازات ارتقاء کیفی محصولات هوآوی به تدریج بازار سوئیچ این کشور را در اختیار شرکت هوآوی قرار داد تاجاییکه در سال 1994 رئیس جمهور چین در دیدار با مدیرعامل هوآوی بر جنبه‌های امنیتی تجهیزات مخابراتی و ارتباطات چین تاکید کرد و پس از آن بخش زیادی از بازار سوئیچ چین در اختیار شرکت‌های داخلی و خصوصا شرکت هوآوی قرار گرفت.

در سال 1996 حمایت‌های دولتی از هوآوی ابعاد گسترده‌تری پیدا می‌کند. دولت چین در این سال سیاست‌ محدودسازی واردات تجهیزات مخابراتی که مشابه داخلی داشتند را اعمال نمود و در کنار قرارداد تامین تجهیزات سیستم مخابراتی ریل ملی چین را نیز در اختیار هوآوی قرار می‌دهد.

تا سال 1998 اکثر مشتریان هوآوی، مخابرات‌های استانی چین بودند. این شرکت‌ها اغلب به دلیل محدودیت‌های مالی امکان پرداخت دفعی و منظم هزینه تجهیزات خریداری شده برای استان‌های کوچک‌تر را نداشتند. در این موقعیت بانک‌های چینی با ارائه تسهیلات اعتبار خرید داخلی به مبلغ 1.2 میلیارد دلار به شرکت هوآوی، از یک سو دریافت به موقع و کامل هزینه تجهیزات فروخته شده را برای هوآوی تضمین کردند و از سوی دیگر خرید از تولیدکنندگان داخلی را برای مصرف کنندگان چینی جذاب تر ساختند.

در آغاز سال های 2000، حمایت‌های دولتی علاوه بر بازارهای داخلی برای کسب سهم بیشتر از بازارهای خارجی به شکل گسترده ادامه یافت. در سال 2004 بانک توسعه چین، تسهیلات اعتباری 5 ساله‌ای به ارزش 10 میلیارد دلار برای مشتریان هوآوی در بازارهای جهانی تخصیص داد و مجموع این تسهیلات تا سال 2009 به حدود 30 میلیارد دلار رسید.

این موارد تنها بخشی از حمایت‌های دولت چین از شرکت هوآوی و سایر شرکت‌های داخلی این کشور بوده است که به طور خلاصه در رفتار با تولیدکنندگان داخلی به عنوان قهرمانان ملی خلاصه می‌شود. دولت چین با این اقدامات با حمایت از مصرف کننده، بازار تولیدات با کیفیت داخلی را نیز گسترش داد.