Gerdab.IR | گرداب

تردید مجری BBC درباره صحت خبر BBC

تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۸۹

در روزهای اخیر برخی سایت‌های اینترنتی مدعی شدند که سیدحسن نصرالله مطالب توهین آمیزی را درباره مردم ایران بیان کرده است.

فعالان رسانه معتقدند استقبال تاریخی و باشکوه مردم لبنان از رئیس جمهور ایران سبب شده تا رسانه‌های وابسته به جریان مخالف جمهوری اسلامی ایران، دست به انتشار اخبار دروغین درباره دبیرکل حزب‌الله لبنان به منظور تخریب وجهه وی بزنند.

به گزارش گرداب به نقل از باشگاه خبرنگاران، مجری تلویزیون دولتی انگلیس هم نسبت به جعل صدای دبیرکل حزب‌الله لبنان و نسبت دادن برخی سخنان به او،واکنش نشان داد.

در روزهای اخیر برخی سایت‌های اینترنتی مدعی شدند که سیدحسن نصرالله مطالب توهین آمیزی را درباره مردم ایران بیان کرده است.

با این حال، "مهرداد فرهمند" خبرنگار بی‌بی‌سی در لبنان، در صفحه شخصی خود در سایت فیس‌بوک در این باره نوشته است: «صدای این ویدئو دو قسمت است. قسمت اول که در مورد تمدن ایرانی صحبت می‌شود هیچ ربطی به تصویر ندارد و کاملاً هم واضح است که صدا و تصویر هماهنگ نیستند. قسمت دومش از جایی که می‌گوید در چند هفته اخیر عده‌ای خیال کردند که می‌توانند جمهوری اسلامی را سرنگون کنند درست است و صدا و تصویر از آنجا با هم هماهنگ می‌شوند. من این سخنرانی زنده تلویزیونی را در همان وقتی که ایراد شد تماشا کردم و صد در صد اطمینان دارم که بخش مربوط به تمدن ایرانی در آن نبود.»

وی در ادامه، اعتبار این فیلم که در سایت یوتیوب منتشر شده را زیر سوال برده و تاکید کرده است: «در مورد اینکه آیا آن بخش که صدای آن روی تصویر گذاشته شده واقعیت دارد یا نه اظهارنظر قطعی نمی‌کنم اما در موردش تحقیق خواهم کرد. اما چند قرینه را می‌توانم ذکر کنم که نسبت به اعتبار محتوای این ویدئو ایجاد تردید می‌کند. سخنرانی‌های سید حسن نصرالله سال‌هاست که به شکل تلویزیونی و زنده انجام می‌شود و او سخنرانی‌ای نکرده که فقط صدای آن ضبط شده باشد. همه این ویدئوها هم در آرشیو سایت المنار قابل دسترسی است. از لحاظ محتوای این سخنان هم می‌توانم بگویم که او در مورد ایران خیلی حساب شده حرف می‌زند و معمولاً هیچ اظهارنظری در مورد مسائل داخلی ایران نمی‌کند. از سوی دیگر سال‌هاست که همه سخنرانی‌های سید حسن نصرالله بلافاصله در تمام رسانه‌ها نقل و منتشر می‌شود و من چنین سخنانی بعید است که تاکنون نقل نشده می‌ماند.»

اعتراف ضدانقلاب به دروغ بزرگ ضدانقلاب
در این میان، سایت ضدانقلاب خودنویس که از سوی کاریکاتوریست سابق نشریات اصلاح‌طلب مدیریت می‌شود هم وارد بازی شد و در این زمینه نوشت: «یک بار دیگر ویدئو را با دقت ببینید. در بخش اول سخنان سعی شده که زمان ادای کلمات و جملات و نفس گیری‌ها، با تصویر مطابق باشد. اما به وضوح مشخص است که کلمات با حرکات لب، هماهنگ نیستند. یا به اصطلاح "لیپ سینک" درست نیست. از طرف دیگر صدای "بک گراند" هیچ هماهنگی‌ای با تصاویر و موضوعیت کلام گوینده اصلی ندارد. بنابراین بسیار بعید است چنین سخنانی تاکنون شنیده نشده باشد.»

نویسنده خودنویس در پایان ضمن اعتراف به "دروغ‌های بسیار"ی که از سوی این جریان در اینترنت منتشر شده، اضافه کرده است: «این موج هم می‌آید و می‌رود. اما مانند بسیاری از دروغ‌های دیگر اینترنتی، زخم خود را بر پیکر جنبش‌های اجتماعی مجازی می‌گذارد.»