ارز دیجیتالی عربستان سعودی و امارات

ارز دیجیتالی عربستان سعودی و امارات
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۷

همکاری جدید امارات و عربستان برای ایجاد ارز دیجیتالی به‌صورت جدی پیگیری می‌شود.

به گزارش گرداب، همکاری میان کشورهای امارات-عربستان افزایش‌یافته است ازاین‌رو شورای هماهنگی این دو کشور طرح جدیدی ارائه کرده‌اند. امارات متحده عربی و عربستان سعودی  قصد دارند ارز دیجیتالی مشترک را در چارچوب تحکیم مشارکت استراتژیک بین دو کشور راه‌اندازی کنند.

اخیراً شورای هماهنگی این دو کشور درباره ایجاد ارز دیجیتالی در شهر ابوظبی برگزار شد. ریاست این شورا بر عهده محمد بن زاید آل نهیان و محمد بن سلمان السعود ولیعهد عربستان سعودی بوده که از سال گذشته توسط این دو کشور برگزارشده است.

هدف از راه‌اندازی این ارز دیجیتالی، تسهیل پرداخت‌ها و رشد فناوری، ارزیابی ریسک‌ها در عرصه امنیت سایبری و بررسی تأثیر یک ارز واحد بر سیاست پولی اعلام‌شده است. در مرحله اول فقط بانک‌های مرکزی و بانک‌های تجاری دو کشور می‌توانند از ارز دیجیتالی استفاده کنند.

در نشست شورا از تسهیل روند گمرکی دو کشور و تمرینات مشترک جهت ارزیابی تحویل کالاهای مهم اولیه به‌طور منظم در صورت بروز بحران و یا بلایای طبیعی و دیگر ابتکارات موردبررسی قرار گفتند.

این دو کشور در زمینه بحران قطر توجه بیشتری نسبت به پیشرفت همگرایی دوجانبه نشان دادند.

چندی پیش اعلام‌شده بود که یک شرکت اماراتی قصد دارد نخستین مرکز خریدوفروش رمز ارزها را که با قوانین شرعی اسلام همخوانی دارد راه‌اندازی کند. این پروژه اولین صرافی اسلامی رمزنگاری (First Islamic Crypto Exchange) نام داشت.

امارات عربی متحده یکی از کشورهایی است که پیشرفت خوبی در زمینه فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال داشته است. این کشور راهبردی بلندپروازانه را برای سال ۲۰۲۱ تدوین کرده است که بر اساس آن، فناوری بلاک چین به صرفه‌جویی ۳ میلیارد دلاری در هزینه‌های جاری این کشور می‌انجامد.