Gerdab.IR | گرداب

موضع‌گيري سياسي آمانو در قبال برنامه هسته‌اي صلح‌آميز ايران

تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۸۹

مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: «آژانس تا كنون نمي‌تواند تاييد كند كه همه جهت‌گيري‌هاي برنامه هسته‌اي ايران صلح‌آميز است.»

مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه بارها تحت فشار آمريكا و متحدانش در قبال برنامه‌ هسته‌اي ايران موضع‌گيري كرده و گزارش تهيه كرده است، مدعي شد هنوز نمي‌توان ماهيت صلح‌آميز برنامه هسته‌اي ايران را تاييد كرد.

به گزارش گرداب به نقل از خبرگزاري "ترند نيو‌ز"، در حالي كه ايران همواره از روي حسن نيت با بازرسان آژانس اتمي همكاري كرده و به آنها اجازه بازرسي از تاسيسات هسته‌اي خود داده است، "يوكيو آمانو‌"، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، ضمن سخناني در مجمع عمومي سازمان ملل متحد گفت كه آژانس تا كنون مدارك كافي درباره ماهيت صلح‌آميز برنامه هسته‌اي ايران به دست نياورده است.

آمانو در اين رابطه گفت: «آژانس تا كنون نمي‌تواند تاييد كند كه همه جهت‌گيري‌هاي برنامه هسته‌اي ايران صلح‌آميز است.»

اين اظهارات آمانو كه به نظر مي‌رسد تحت فشار آمريكايي‌ها و صهيونيست‌ها ايراد شد، در شرايطي است كه آژانس تا كنون هيچ شاهدي را مبني بر انحراف در برنامه هسته‌اي ايران نيافته است.

آمانو در سخنراني از تريبون سازمان ملل متحد خواستار ايجاد منطقه‌اي عاري از سلاح هسته‌اي در خاورميانه شد كه رژيم صهيونيستي در مخالفت با آن عمل مي‌كند. رژيم صهيونيستي ترديدها درباره تهيه سلاح اتمي را تاييد و يا تكذيب نمي‌كند و اين مهم‌ترين مانع در راه مسئله مطرح شده از سوي آمانو است.

مديركل آژانس در ادامه اظهار داشت: «آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از ايده ايجاد منطقه عاري از سلاح هسته‌اي در خاورميانه حمايت مي‌كند. ما معتقديم بايد از ايده برگزاري كنفرانس در سال 2012 كه وضعيت اين منطقه را به عنوان منطقه عاري از سلاح هسته‌اي و همه انواع ديگر سلاح‌هاي كشتار جمعي عنوان مي‌كند، حمايت شود.»

آمانو ضمن سخنراني درباره ديگر مشكلات هسته‌اي، از كره شمالي خواست اجازه دهد كارشناسان آژانس از تاسيسات وي ديدن كنند.

وي همچنين خواستار ازسرگيري سريع مذاكرات پاك‌سازي هسته‌اي شبه‌جزيره كره در قالب مذاكرات شش جانبه شد.

در پايان اين جلسه كه آمانو و نمايندگان كشورهاي عضو سازمان ملل متحد در آن سخنراني كردند، مجمع عمومي قطعنامه‌اي را در حمايت از فعاليت‌ها و تصميمات اخير آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به تصويب رساند.

منبع: فارس