اسکیمر ترفند مجرمان سایبری برای کپی کارت بانکی

اسکیمر ترفند مجرمان سایبری برای کپی کارت بانکی
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷

رئیس پلیس فتا استان سمنان به شهروندان هشدار داد : مراقب باشید یکی از شیوه‌های کلاهبرداری که توسط مجرمان سایبری بصورت حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از دستگاه کوچکی به نام اسکیمر بر روی دستگاه POS (کارت‌خوان) می‌باشد.

به گزارش گرداب، سرهنگ حسین صادقی کاشان رئیس پلیس فتا استان سمنان در تشریح این خبر گفت: با توسعه زیرساخت در حوزه بانکداری الکترنیک مجرمان نیز به صورت گسترده وارد این فضا شدند و با سوء استفاده از ضعف آگاهی عمومی کاربران، از آنها کلاهبرداری و یا سرقت اطلاعات انجام می‌دهند.

وی افزود: سرقت اطلاعات کارت بانک ها از طرق مختلف توسط مجرمین سایبری می‌تواند شکل بگیرد یکی از شایع ترین شیوه‌های این نوع کلاهبرداری‌ها استفاده از دستگاهی کوچک به نام اسکیمر بر روی دستگاه کارت خوان می‌باشد که کلاهبرداران با تکنیک اسکیمینگ (Skimming) کپی کردن غیر قانونی داده‌های نوار مغناطیسی کارت بانکی اقدام به سرقت اطلاعات کارت بانکی طعمه های خود می کنند.

سرهنگ صادقی با بیان اینکه برای این نوع سرقت‌های الکترونیکی، خود کاربر مهمترین نقش را ایفا می‌کند، گفت: کاربران با رعایت یک‌ سری نکات امنیتی ساده می‌توانند ضمن حفظ اطلاعات کارت بانکی خود، مانع از سرقت الکترونیکی مجرمان سایبری شوند.

این مقام مسوول با بیان اینکه مجرمان با نصب قطعاتی بسیار پیشرفته و کوچک به نام اسکیمر، که برروی دستگاه کارت‌خوان قرار می‌گیرد، قادر به خواندن اطلاعات محرمانه کارت بانکی می‌گردند، گفت: هنگام خرید حتما به ظاهر دستگاه توجه کنید و حتی‌الامکان رمز کارت بانکی را در اختیار فروشنده قرار نداده و شخصا رمز کارت را وارد کنید و آگاه باشید مجرمان فقط در صورت داشتن رمز کارت بانکی می‌توانند عمل مجرمانه خود را به سرانجام برسانند.

وی ادامه داد:هنگام وارد کردن رمز عبور باید به اطراف و اطرافیان خود توجه داشته باشید ، دست خود را حائل قرار دهید و پس از اتمام عملیات رسید آن را به دقت بررسی کرده و نزد خود نگه دارید.

سرهنگ صادقی در خصوص رسید خرید، این گونه بیان کرد: در صورت ناموفق بودن تراکنش، رسید مربوطه را دریافت و تا حصول اطمینان از کسر نشدن وجه از حساب بانکی نزد خود نگهدارید.

وی به شهروندان عزیز توصیه کرد: شهروندان می‌توانند برای خرید، از فروشگاه‌های معتبر استفاده کرده و از در اختیار گذاشتن کارت بانک به دست فروشان جدا بپرهیزند و مسئولان واحدهای صنفی برای دریافت وجوه، دستگاه کارت خوان را در اختیار خریداران قرار داده و یا در محلی مناسب جایگزین نمایند که فرد خریدار بتواند شخصاً عملیات بانکی خود را انجام دهد.

این مقام مسئول سایبری در استان سمنان از خریداران درخواست کرد:خریداران می‌بایست قبل از کشیدن کارت‌های بانکی در دستگاه‌های کارت خوان به ظاهر دستگاه دقت نمایند و در صورت شکسته بودن دستگاه و یا مشاهده هرگونه تغییر در ظاهر این تجهیزات جدا از کشیدن کارت، داخل دستگاه مربوطه خودداری کنند.