دردسر های امنیتی شبکه 4G و 5G

دردسر های امنیتی شبکه 4G و 5G
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۷

محققان و پژوهشگران فعال در حوزه امنیت سایبری به تازگی دریافته و اعلام کرده اند که آسیب پذیری و حفره‌های امنیتی موجود در شبکه اینترنت 4G و 5G نفوذ هکرها به گوشی‌های هوشمند کاربران را میسر و ممکن می‌کند.

به گزارش گرداب، اوایل سال ۲۰۱۲ میلادی بود که اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) تحت نظر سازمان ملل برنامه‌ای را برای توسعه تیم ارتباطات بین‌المللی موبایلی (IMT) برای افق ۲۰۲۰ و فرای آن (IMT-۲۰۲۰) آغاز کرد. در نتیجه رسماً یک مسابقه جهانی برای تعیین نسل پنجم شبکه موبایل شروع شد و از آن پس، شاهد رقابت تنگاتنگی میان اپراتورهای اینترنت و تلفن همراه در سراسر جهان هستیم که هر یک به‌دنبال برقراری و راه‌اندازی نسل جدید و پرسرعت اینترنت ۵G در کشورهای مختلفی همچون کره جنوبی، ژاپن، چین، ایالات متحده آمریکا، استرالیا و غیره هستند و از توانایی‌ها و برنامه‌های خود در این زمینه رونمایی می‌کنند. نسل پنجم اینترنت همراه که بعد از شبکه ۴G معرفی و شناخته شده است، قرار است در کشورهای متعددی راه‌اندازی شود و خدمات اینترنت پرسرعت را برای کاربران به ارمغان بیاورد.

از آنجایی که در طول یک سال اخیر توسعه زیرساخت‌های مربوط به اینترنت 5G از استقبال بی‌نظیری برخوردار شده است، شرکت‌های مخابراتی و اپراتورهای مختلفی درصدد هستند تا با توسعه امکانات و تجهیزات لازم برای نسل پنجم شبکه اینترنت همراه، این فناوری پرسرعت را در اختیار کاربران قرار داده و شبکه مذکور را راه اندازی کنند.

حالا پژوهشگران و محققان امنیتی بر اساس گزارش وب سایت engadget، به تازگی دریافته‌اند که حفره‌های امنیتی و آسیب پذیری‌های موجود در این شبکه اینترنت همراه به هکرها و مجرمان سایبری این امکان را می‌دهد تا به اطلاعات شخصی و حریم خصوصی کاربران نفوذ و دسترسی پیدا کرده و آمار تمامی پیام و تماس‌های رد و بدل شده آنها را به دست بیاورند.

انتشار این خبر برای بسیاری از کاربران در فضای مجازی تهدید بزرگی به شمار می‌رود و موجب شده است بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه فناوری ابراز نگرانی کرده و از اپراتورهای مخابراتی و شرکت‌های مسئول مربوطه درخواست کنند تا هرچه سریع‌تر به برطرف کردن این چالش‌های امنیتی و آسیب پذیرش‌هایی که ممکن است حریم خصوصی کاربران را زیر سوال برده و نقض کند، اقدام کنند و امنیت سایبری شبکه‌های پرسرعت 4G و 5G را بالا ببرند و از نفوذ هکرها و مجرمان سایبری به اطلاعات شخصی کاربران جلوگیری به عمل بیاورند.