به گزارش
گرداب، امیر دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در دومین همایش تاریخ شفاهی دفاع مقدس که در سالن قلم سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد با اشاره به برخی مشکلات اقتصادی کشور، اظهار داشت:
" کاستیهای و مشکلات امروز به دلیل عدم استفاده از تجارب گرانبهای دفاع مقدس است."
وی با تأکید بر اهمیت کتاب و تاریخ افزود:
" ما امروز با دو پدیده فضای مجازی و جنگ ادراکی روبرو هستیم، پدیدهای که اطلاعات اشتباه به جوانان ما انتقال میدهد، بنابراین دادن آدرس دقیق، درست، غیر جناحی و غیرسازمانی امری بسیار ضروری است. "
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت:
" ما امروز درگیر یک جنگ اقتصادی تمام عیار هستیم که صدای توپ و تانک در آن شنیده نمیشود و قادر نیستیم جنگ را برای مردم ملموس کنیم. ما بیان میکنیم که در جنگ هستیم اما باور عملی همه ما نیست که در جنگ تمام عیار قرار داریم. "
وی افزود:
" در ابتدای جنگ تحمیلی نیز عدهای باور نکرده بودند که جنگ وجود دارد، اما چه شد که رفتار دینی به رفتار عملی رزمندگان و مردم تبدیل شد؟ چرا امروز قادر نیستیم همان فرهنگ را در مقابله با جنگ تمام عیار اقتصادی دشمن ایجاد کنیم که شرط لازمه این جنگ نیز وحدت و یکپارچگی و حرکت پشت سر مقام معظم رهبری است. "
دریابان شمخانی با اشاره به اهداف دشمنان از جنگ تصریح کرد: در هر جنگی در ابتدا باید حرکت دشمن را متوقف کنیم، اینکه تفکر امام خمینی (ره) غالب شد و مردم را وارد عرصه نبرد کرد کار سادهای نبود، توقف دشمن کافی نبود بلکه باید دشمن را تثبیت کرد، در دل تولید پیروزی میتوان امید ایجاد و مردم را دعوت به ایستادگی کرد.
دریابان شمخانی گفت:
" توقف دشمن در جنگ اقتصادی جلوگیری از پیروزیهای حبابی آنها است، در افزایش قیمت کالا، سکه و ارز توقعی باید ایجاد کرد تا در دل مردم امید به آینده ایجاد شود. "
وی ادامه داد:
" هرگاه مردم احساس کنند که امیدی به آینده وجود دارد وارد جبهه نبرد میشوند. آنچه مردم را به مقابله با دشمن در دفاع مقدس کشاند پیروزیهای کوچک بود. در جنگ اقتصادی نیز باید با ایجاد پیروزیهای کوچک به آنها انگیزه حضور در میدان نبرد اقتصادی داد."
امیر شمخانی ادامه داد که در دفاع مقدس فرماندهانی جنگ را اداره کردند که به رزمندگان گفتند بیاید اما خودشان پیش از همه در خط مقدم مبارزه با دشمنان قرار داشتند نه اینکه بگویند شما بروید. در جنگ اقتصادی هم در مرحله اول باید دشمن را متوقف کرد و صحنه را برای حضور بخش خصوص آماده کرد تا اقتصاد متصرف شده توسط دشمن را با اقتصاد مقاومتی از دشمن باز پس گرفت.
فرماندهان میدان نبرد اقتصادی هم باید از جنس مردم باشند و البته راهبرد درست و اصولی داشته باشند، در دفاع مقدس برخلاف آنچه در فیلمها نشان میدهند که شب تا صبح گریه زاری و سینهزنی میکردند و بعد عملیات انجام میدادند، بدترین نوع انتقال خاطرات دفاع مقدس است، فرماندهان دفاع مقدس با استراتژی حرکت میکردند، استراتژی ما استفاده از راهبردی بود که دشمن در آن حوزه برتری نداشته باشد.
دریابان شمخانی تأکید کرد:
" در جنگ اقتصادی باید با استراتژی و راهبرد حرکت کرد و فرماندهی میدان نبرد نیز فرماندهانی از جنس مردم باشند و با ایجاد پیروزیهای هرچند کوچک مردم را وارد عرصه نبرد اقتصادی با دشمن کنند. "