برنامه‌ریزی روس‌ها برای راه‌اندازی اینترنت کشوری

برنامه‌ریزی روس‌ها برای راه‌اندازی اینترنت کشوری
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۷

بر اساس لایحه‌ای که توسط دولت به مجلس دومای روسیه تقدیم شده، مقامات این کشور به دنبال کنترل جدی تر دسترسی به اینترنت و نیز راه اندازی شبکه اینترنت اختصاصی این کشور هستند.

به گزارش گرداب، لایحه یادشده اینترنت مستقل نام دارد و هدف از نگارش آن، ایجاد دفاتر مرکزی برای مدیریت جریان اطلاعات در روسیه است.

علاوه بر این، یک سیستم اسامی دامنه ملی هم در روسیه ایجاد می شود تا اینترانت محلی این کشور بتواند در صورت تصمیم مقامات آن برای خداحافظی با اینترنت یا قطع مقطعی آن به کار خود ادامه دهد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه که موافق تصویب این لایحه است، معتقد است چنین تمهیداتی باید برای دفاع از روسیه در برابر آمریکا در نظر گرفته شود.

پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در مورد این طرح گفت:
" آن‌ها آن‌جا (آمریکا) نشسته‌اند. این اختراع آن‌ها است و همه، آنچه را آن‌ها می‌گویند، گوش می‌دهند و می‌بینند. "

در استراتژی سایبری آمریکا که سال گذشته تصویب شد، روسیه به عنوان یک تهدید جدی مطرح است و از همین رو انجام اقدامات تهاجمی سایبری بر علیه این کشور توسط امریکا مجاز شمرده است.

روسیه تنها کشوری نیست که برنامه ریزی برای راه اندازی اینترانت محلی یا قطع اینترنت در صورت تهاجم خارجی را به طور جدی مدنظر قرار داده است.

برخی کشورهای دیگر در شرق آسیا مانند چین نیز به طور جدی به این موضوع فکر می کنند و برنامه‌هایی را در همین راستا در دستور کار قرار داده‌اند.