دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

چین با سیطره آمریکا در فضای مجازی مقابله کرد

چین با سیطره آمریکا در فضای مجازی مقابله کرد
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۷

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: چین ثابت کرده است امکان دو تکه شدن اینترنت وجود دارد و با سیطره آمریکا در فضای مجازی مقابله کرد.

به گزارش گرداب، سعیدرضا عاملی در پنجمین همایش ملی فضای مجاز پاک که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با اشاره به اینکه بهره برداری از فضای مجازی بسیار سخت و کاری سهل و ممتنع است گفت: مفهوم تکنولوژی از توانایی ساخت هوشمندانه اشیا بر می‌آید و تکنولوژی باعث تغییر منطق رفتاری در زندگی ما شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این مدل رفتاری مسیر زندگی ما را دستخوش تغییر قرار داده است، گفت: در عصر الگوریتم و فناوری‌های جدیدی قرار داریم که ایدئولوژی اتصال انسان به جهان را تفهمیم می‌کند. ما وارد عرصه‌ای شده‌ایم که این اتصال گرایی را در یک ساختار ماژولار رقم می‌زند.

عاملی افزود: این بدین معناست که در این فضا می‌توانیم به بیش از ۴ میلیارد نفر از جمعیت جهان متصل شویم و این اتصال گرایی باید در پلتفرمی با فضای مجازی پاک اتفاق بیافتد.

وی با اشاره به اینکه اینترنت امکان دو تکه شدن را دارد، افزود: چین توانسته است اینترنتی را که همه فکر می‌کردند متعلق به آمریکا است دو تکه کند. هم اکنون شاهدیم که در چین استفاده از گوگل به یک درصد نیز نمی‌رسد و این در حالی است که در اروپا ۹۵ درصد و در آمریکا ۸۷ درصد از کاربران از گوگل استفاده می‌کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه چین ثابت کرده است امکان دو تکه شدن اینترنت وجود دارد اضافه کرد: همانطور که آمریکا قدرت جهانی شدن در این فضا را دارد مابقی کشورها نیز می‌توانند در این فضا توانمند و قدرتمند عمل کنند. هم اکنون شاهد هستیم که کشوری مانند چین با سیطره آمریکا در فضای مجازی مقابله کرد.

عاملی با اشاره به اینکه زبان فارسی، زبان نهم فضای مجازی است، اضافه کرد: ما نیز باید توانمندی خود را برای تبدیل شدن به یک قدرت جهانی در این فضا افزایش دهیم.

وی یکی از راهکارها را تبدیل شدن به قدرت سایبری جهان بر تراز قدرت‌های جهانی مطابق با منویات مقام معظم رهبری عنوان کرد و خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید ایدئولوژی فناوری‌های جدید را بر مبنای منطق اسلامی ایجاد کنیم.

عاملی با تاکید بر اینکه هم اکنون شاهد ایدئولوژی فناوری‌ها و پلتفرم‌های فضای مجازی با منطق لیبرال هستیم که باید آن را به منطق دینی تبدیل کنیم. ما نباید همان منطق تلگرام را تکرار کنیم و این اشتباه است. باید در رسانه‌های اجتماعی، منطق اسلامی و دینی را بکار بگیریم.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر اینکه یکی دیگر از راهکارهایی که می‌توانیم به فناوری برتر تبدیل شویم، منطق مقررات گذاری و قانونگذاری است. ما باید در این فضا قانون و مقررات منطقی داشته باشیم و در غیر این صورت شاهد آشوب در این فضا خواهیم بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ۷۰ درصد مطالعات مؤسسات خارجی نیز نشان می‌دهد که اینترنت باید سانسور شود، افزود: راه دیگری که برای سیطره در فضای مجازی باید بکار گرفته شود توانمندسازی است و باید بتوانیم دانش خود را در این حوزه تقویت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه فیلترینگ باید قدرتمند باشد و قانونگذاری باید به نحوی باشد که همه به آن احترام بگذارند، گفت: به عنوان عضو شورای عالی فضای مجازی از زمانی که تلگرام فیلتر شده است حتی از هاتگرام نیز استفاده نکرده‌ام.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: استاندارد دوگانه برای استفاده از ابزارهای فضای مجازی جایز نیست و ما شاهد هستیم با وجودی که توئیتر فیلتر است همه ارکان نظام از آن استفاده می‌کنند؛ این درست نیست. همه باید به قانون احترام بگذارند و این دوگانگی ناپسند است.

عاملی، شبکه ملی اطلاعات را بستری برای ایجاد مصونیت برای داده‌های ملی عنوان کرد و افزود: این شبکه باید به نحوی فعال باشد که اگر تحریم شدیم بانک‌ها و سیستم دسترسی کار کنند. اینکه میزبانی داده‌های ملی را در اختیار دیگران قرار دهیم حرام است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تدوین نقشه جامع فضای مجازی کشور در دستور کار شورای عالی فضای مجازی است، ادامه داد: ما نیازمند این نقشه راه هستیم و اکثر دولت‌ها نیز این نقشه راه را دارند. در این زمینه سند مطالعاتی خود را که مربوط به کشورهای آلمان، هلند و آ. سه. آن بود در شورا به رئیس جمهور ارائه دادم که این کشورها هدفگذاری کمی و کیفی در این حوزه دارند.

به گزارش مهر، در این جلسه مصطفی کواکبیان نماینده مجلس نیز از شورای عالی فضای مجازی خواست تا آخرین مصوبات و دستاوردهای خود را به مجلس نیز ارائه دهد تا این مصوبه جنبه قانونی به خود گیرد.

کواکبیان با اشاره به انتقاداتی که از قانونگذاری فضای مجازی در مجلس می‌شود، گفت: باید دولت طرح‌های مد نظر خود را در این زمینه به مجلس ارائه دهد تا ما بتوانیم آن را به قانون تبدیل کنیم.

وی با اشاره به اینکه انتقاداتی که از فعالیت پیام رسان های هاتگرام و طلاگرام در کشور شده است، گفت: اگر قرار است که قبول کنیم فیلترینگ راه حل کلی نیست باید برای آن جایگزینی داشته باشیم. موضوع فعال سازی هاتگرام و طلاگرام که توسط وزارت اطلاعات اجرا شد با این هدف که مباحث امنیتی و ضد اخلاقی تلگرام را پایش کرد و سایر بخش‌های آن را در دسترس کاربران قرار داد قابل دفاع است.

در این همایش همچنین از نماد «در نشان» با هدف پویش استفاده از نشان‌های فارسی در فضای مجازی توسط جمعیت توسعه گران فضای مجازی پاک رونمایی شد.

رسول جلیلی دبیر همایش و عضو شورای عالی فضای مجازی در این باره گفت: هدف این است که یک نماد ایرانی - اسلامی در فضای مجازی داشته باشیم تا بتوانیم فناوری را به فرهنگ ربط دهیم. بر این اساس از نماد «در نشان» رونمایی کردیم و همچنین از اندیشگران و فعالان فضای مجازی و حتی هنرمندان می‌خواهیم که نظرات خود را در زمینه معرفی یک نماد فارسی در فضای مجازی به ما ارائه دهند تا در نهایت در افق آینده مان بتوانیم این نماد را جایگزین نمادهای خارجی در اینترنت کنیم.