Gerdab.IR | گرداب

تحقيقات دانشكده ليندون جانسون نشان داد؛

عدم هماهنگي در ديپلماسي عمومي آمريكا

تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۸۹

نتايج تحقيقات دانشكده "ليندون جانسون‌" درباره وضعيت ديپلماسي عمومي آمريكا نشان داد كه اداره ديپلماسي عمومي اين كشور بسيار ناهماهنگ عمل مي‌كند.

نتايج تحقيقات دانشكده "ليندون جانسون‌" درباره وضعيت ديپلماسي عمومي آمريكا نشان داد كه اداره ديپلماسي عمومي اين كشور بسيار ناهماهنگ عمل مي‌كند.

به گزارش گرداب، "مت آرمسترانگ‌" (Matt Armstrong)، نويسنده و تحليلگر آمريكايي مي‌نويسد: كميسيون مشورتي ايالات متحده هفته پيش تشكيل جلسه داد تا در مورد گزارش دو سالانه فعاليت‌هاي دولت به منظور فهم، آگاهي و نفوذ به افكار عمومي به بحث و بررسي بپردازد، اين كميسيون در سال 2008، يك گزارش در زمينه منابع انساني از لحاظ ديپلماسي عمومي تهيه كرد.

وي افزود: در اين زمان كميسيون تعهداتش را در "دانشكده مسائل عمومي ليندون جانسون‌" در دانشگاه تگزاس آموخت. هدف پروژه بررسي روش‌هاي بازنگري ديپلماسي عمومي جاري، ارزيابي شكاف‌ها در روش‌هاي ارزيابي مختلف و توسعه ارزيابي جامع در چارچوب آن بود. نتيجه اين اقدامات "مدلي براي ارزيابي ديپلماسي عمومي‌" موسوم به PDMAP است.

اين تحليلگر آمريكايي مي‌افزايد: اين تلاش به وسيله دانشكده ليندون جانسون با توجه به شرايط زمان، سرمايه‌گذاري و دسترسي به افكار عمومي صورت گرفته و آنها در بخشي از اين تحقيق، دسترسي محدود به گروهي از پرسنل وزارت خارجه دولت در واشنگتن را مطرح كردند كه در اين زمينه مشكلاتي براي سنجش حرفه‌اي و جمع‌آوري اطلاعات و دريافت بازخورد يا حتي مطالعه سنجش ابزاري كه خارج از آنجا بودند، وجود داشت.

نتايج PDMAP براي جهان
اين نويسنده و تحليلگر در ادامه مقاله خود با بيان اينكه نتايج تحقيقات PDMAP براي هر كسي دردناك است، اين نتايج را چنين برشمرده است:

- عدم هماهنگي ميان اداره ديپلماسي عمومي PD (اداره‌اي كه وظيفه‌اش اقناع افكار عمومي خارج از آمريكا است) و اداره امور عمومي PA (اداره‌اي كه وظيفه آن اقناع افكار عمومي داخلي آمريكا است) و تكرار تلاش‌هاي ارزيابي

- عدم مقياس يكسان يا پايه‌اي براي تجزيه و تحليل و يا مقايسه برنامه‌هاي مختلف

- عدم هماهنگي اداره انفرادي و يا مسئول اندازه‌گيري استاندارد‌ها

- عدم رابطه كافي بين برنامه‌ريزي و ارزيابي برنامه

آرمسترانگ در ادامه روش‌هاي جمع آوري اطلاعات براي ايجاد چارچوبي از يك مدل توسعه يافته در اين تحقيق را چنين اعلام كرده است: بررسي جريان برنامه‌هاي ديپلماسي عمومي، بررسي حرفه‌اي ديپلماسي عمومي و دانشگاهي، گروه تمركز و سخنرانان متخصص.

در ادامه اين مقاله چنين آمده است: اين گزارش از برخي از "موضوعات اصلي" جالب پرده برداشت:

- 62 درصد از پاسخ دهندگان، انتشار اطلاعات در سياست خارجي ايالات متحده را به عنوان يكي از اهداف ديپلماسي عمومي ذكر كردند.

- 24 درصد از پاسخ دهندگان با اشاره به افزايش درك در مورد سياست خارجي و اهداف ايالات متحده، آن را به عنوان يكي از اهداف ديپلماسي عمومي ذكر كردند.

- 43 درصد از پاسخ دهندگان تاثير بر مخاطبان و تبعيت از سياست خارجي آمريكا و اهداف آن را به عنوان يكي از اهداف ديپلماسي عمومي ذكر كردند.

آرمسترانگ در ادامه مقاله‌اش با انتقاد از ديپلماسي عمومي ايالات‌متحده مي‌نويسد: زمان آن فرا رسيده كه كميسيون مشورتي واقعاً شروع به مقابله با چالش‌هاي ديپلماسي عمومي و تعهدات جهاني خود كند، نه تنها در وزارت خارجه بلكه حتي در بدنه دولت.

وي مقاله خود را چنين به پايان رسانده است: كميسيون مشورتي به دست "اسميت موندت"، طبق قانون سال 1948 تاسيس شد، نهادي كه اعضاي آن را رئيس جمهور منصوب و مجلس سنا تأييد مي‌کند. اين كميسيون بايد به انجام وظايف در مسائل اساسي و ارزيابي جدي از فعاليت‌هاي دولت ايالات متحده به منظور درك، اطلاع‌رساني و نفوذ به افكار عمومي خارجي بپردازد. در نياز به اين قبيل نظارت‌ها به منظور اطلاع‌رساني به كنگره، كاخ سفيد و عموم مردم شكي وجود ندارد اقدامي كه بايد وظيفه كميسيون از آغاز تاكنون مي‌بود، ولي در مجموع اين يك فرصت از دست رفته براي كميسيون مشورتي و ديپلماسي عمومي آمريكا بود.

منبع: فارس