اتهامی تازه سایبری به ایران

اتهامی تازه سایبری به ایران
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸

محققان امنیتی ادعا می‌کنند گروهی هکری وابسته به دولت ایران در حال حمله به کشورهای آسیای غربی است.

به گزارش گرداب، محققان شرکت امنیت سایبری پالو آلتو نتورک (Palo Alto Networks)، به تازگی ادعا کرده‌اند گروه هکری ایل ریگ (Oil Rig)، به 97 سازمان مختلف از 27 کشور حمله کرده‌اند. این نهادها شامل دولت، رسانه، انرژی، حمل‌ونقل، لجستیک و ارائه‌دهندگان خدمات فناوری می‌شود.

گروه ایل ریل که محققان مدعی هستند توسط دولت ایران پشتیبانی می‌شود، 13 هزار اعتبارنامه ورود به حساب‌های کاربری خدمات آنلاین را به سرقت برده‌اند. این هکرها در فوریه 2017 نیز به یک شرکت نرم‌افزاری کوچک آمریکایی حمله کرده و آن را بستری برای حمله به دیگر اهداف خود انتخاب کردند. تحلیلگران ادعا می‌کنند این افراد یکی از بزرگ‌ترین واحدهای جاسوسی سایبری ایران را تشکیل می‌دهند.

پالوآلتو شرح داد، حملات ایل ریگ روی آسیای غربی متمرکز است و اردن، عربستان سعودی و امارات متحده عربی اصلی‌ترین اهداف آن به‌حساب می‌آیند.

یک کارشناس امنیتی که نام آن فاش نشده است ادعا می‌کند فهرستی از سرورهایی که ایل ریگ به آن‌ها حمله کرده است در اختیار دارد. بر اساس این ادعا سرورهای کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات عربستان سعودی (Saudi Arabian Communications and Information Technology Commission) و انجمن آمار دوبی مورد حمله واقع شده‌اند. هیچ‌یک از این سازمان‌ها تاکنون نسبت به اطلاعات منتشر شده واکنشی نشان نداده‌اند.

کرونیکل (Chronicle)، بازوی امنیت سایبری الفبت، شرکت مادر گوگل نیز، مدعی شد تعداد کمی از اهداف در خارج از محدوده آسیای غربی قرار دارند. برای مثال می‌توان به مخابرات زیمباوه، دولت آلبانی و یک شرکت بازی‌سازی در کره جنوبی اشاره کرد که البته نام هیچ‌یک از آن‌ها فاش نشده است.