«دامنه» و «هاست» چه تفاوتی دارند؟

«دامنه» و «هاست» چه تفاوتی دارند؟
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸

دامنه و هاست دو مفهوم به هم پیوسته در فضای مجازی هستند چنان که گاهی این برداشت ایجاد می‌شود که این دو، یکی هستند اما این طور نیست.

به گزارش گرداب، در بسیاری از موارد پیش‌آمده که به علت وابستگی بین‌هاست و دامنه و همچنین کاربرد بیش از اندازه این دو در کنار یکدیگر این‌گونه برداشت‌شده که هاست و دامنه یکی هستند. البته علت این موضوع شاید به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات میزبانی برمی‌گردد که برای سهولت کار در همان لحظه ثبت دامنه اقدام به راه‌اندازی و فروش هاست می‌کنند. در این نوشته قصد داریم توضیح کاملی در مورد تفاوت بین هاست و دامنه بدهیم.

نام دامنه چیست؟
به‌طور خلاصه دامنه (domain name) یک آدرس برای سایت شما هست که دیگران با واردکردن این آدرس در مرورگر خود وارد سایت می‌شوند. در واقع اگر سایت خود را یک‌خانه در نظر بگیرید، آدرس دامنه مانند آدرس پستی برای این خانه هست.

شاید بهتر باشد برای درک بهتر این تعریف وارد جزئیات بیشتری بشویم. همان‌طور که می‌دانید اینترنت مجموعه‌ای بسیار بزرگ از کامپیوترهای به هم وصل شده هست؛ اما برای تشخیص هر کدام از این کامپیوترها نیاز به یک کد و یا عدد منحصربه‌فرد هست که به آن آدرس آی پی (Ip Address) می‌گویند. آدرس آی پی ترکیبی از اعداد هست که با استفاده از نقطه از یکدیگر جدا می‌شوند. به‌عنوان‌مثال ۴.۲.۲.۴ آدرس آی پی یک کامپیوتر واقع در کشور آمریکای شمالی هست که در شبکه اینترنت قرار دارد.

هر کدام از این کامپیوترها می‌توانند کاربرد خاصی در اینترنت داشته باشند که یکی از این کاربردها نمایش صفحات html و یا همان سایت شما هست؛ بنابراین برای دسترسی به این کامپیوتر نیاز به کد و یا آی پی آدرس آن داریم. با توجه به اینکه به خاطر سپردن این اعداد کار دشواری است، مخصوصاً زمانی که تعداد زیادی از این آدرس‌ها را داشته باشید نیاز به‌جایگزین دیگری می‌شود.

راه‌حل این مشکل استفاده کردن از نام دامنه به‌جای آدرس آی پی هست؛ زیرا اسامی خیلی بهتر در ذهن می‌ماند و در بسیاری از موارد فراموش نخواهند شد؛ بنابراین زمانی که شما نیاز به دسترسی به یکی از این کامپیوترها در فضای اینترنت دارد به‌جای استفاده از آدرسی آی پی از نام دامنه استفاده می‌کنید و می‌توانید نام دامنه خود را که به‌سادگی در ذهن مِی‌ماند به دیگران نیز بدهید.

این راه‌حل مزیت‌های دیگری هم دارد. با توجه با اینکه ممکنه است این اعداد آی پی آدرس تغییر کنند و یا به دلایل مختلفی از دسترس خارج بشوند، نام دامنه به‌سادگی به آی پی آدرس جدید ارجاع داده می‌شود تا مجدداً در دسترس قرار بگیرد.

هاست چیست؟
فضای هاست و یا وب هاستینگ ( Web Hosting) یک فضای مشخص و از قبل تعریف شده برای نگهداری فایل‌های سایت شما هست. همه اطلاعات مانند عکس، فیلم، متن و دیتابیس سایت در این فضا قرار می‌گیرد. تصور کنید که وب هاستینگ مانند یک‌خانه با وسایل هست و آدرس دامنه نیز همان آدرس پستی این خانه هست.

زمانی که یک نفر آدرس سایت شمارا در مرورگر خود وارد می‌کند، این آدرس در فضای اینترنت به همان کد آی پی آدرس ترجمه می‌شوند و این آدرس به یک کامپیوتر که همان وب هاستینگ سایت شما هست ارجاع داده می‌شود و صفحات سایت در مرورگر نمایش داده می‌شوند.

شرکت‌های هاستینگ انواع مختلفی از سرورهای مجازی و سرویس‌های وب هاستینگ ارائه می‌دهند که با توجه به فضا و بازدیدهای سایت می‌توانید اقدام به اجاره این فضا کنید؛ اما قبل از اقدام به اجاره فضای هاست حتماً نیازهای سایت خود را شناسایی کنید.

آیا داشتن دامنه و هاست برای سایت الزامی است؟
همان‌طور که پیش‌ازاین اشاره کردیم، برای اینکه بازدیدکنندگان به‌راحتی سایت شمارا به خاطر داشته باشند نیاز به نام دامنه دارید. همچنین برای نگهداری اطلاعات سایت نیاز به حداقل فضا متناسب با سایت شما در اینترنت هست؛ بنابراین برای راه‌اندازی سایت حتماً نیاز به دامنه و هاست خواهید داشت.

شرکت‌های هاستینگ در زمان ثبت دامنه پیشنهاد خرید هاست با استفاده از نام دامنه انتخاب شده را می‌دهند. در صورت موافقت با این پیشنهاد همزمان با ثبت دامنه تنظیمات هاست انجام خواهد شد و به‌سادگی می‌توانید اطلاعات خود را بارگذاری کنید.

اما در صورتی که فقط اقدام به ثبت دامنه کرده و فضای هاست را از شرکت جداگانه‌ای خریداری کنید، نیاز به تنظیم دامنه و اطلاعات سرور DNS دارید تا بتوانید دامنه را به هاست مورد نظر ارتباط بدهید. درصورتی که این تنظیمات به درستی انجام شود سایت در دسترس خواهد بود.

اگر از شرکت هاستینگ خود رضایت کافی را نداشتید و اقدام به خرید هاست از شرکت دیگری کردید، تنظیمات سرور DNS مجدداً تغییر خواهد کرد. در واقع برای وصل کردن دامنه به هر یک از شرکت‌های وب هاستینگ نیاز به آدرس DNS آن و تنظیم مجدد در کنترل پنل دامنه هست.