Gerdab.IR | گرداب

فرستادگان پاپ در قم

تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۸۹

آيت‌الله جوادي آملي در ديدار با نمایندگان پاپ كه روز پنجشنبه صورت گرفت، با انتقاد از جنايات نيروهاي ناتو و آمريكا در منطقه خاورميانه، از پاپ خواست كه ظلم‌ها و جنايات آمريكا را تحريم كند.

گرداب- اواسط مهر گذشته بود كه محمدرضا ميرتاج‌الديني، معاون پارلماني رئيس‌جمهور راهي ايتاليا و واتيكان شد تا ضمن انجام ديدارهايي با مقامات ايتاليا، پيام كتبي رئيس‌جمهور ايران را در واتيكان به "ژوزف راتزينگر"، رهبر كنوني كاتوليك‌هاي جهان تسليم كند.

محمود احمدي‌نژاد در اين پيام از پاپ بنديكت شانزدهم به خاطر موضعگيري عليه اهانت يك كشيش آمريكايي نسبت به قرآن مجيد تشكر كرده و خواستار همكاري در زمينه مقابله با سكولاريسم شده بود.


به گفته سخنگوي واتيكان، "كاردينال فوران" براي شركت در كنفرانسي كه به طور مشترك از سوی شوراي تحت سرپرستي وي و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي برگزار مي‌شود، راهي تهران شده و همزمان نامه‌ای را تسليم رئيس‌جمهور ايران مي‌كند. كاردينال فوران پس از ديدار با احمدي نژاد كه هفته گذشته صورت گرفت راهي قم شد و با برخي علماي اين شهر از جمله آيات عظام جوادي آملي و مكارم شيرازي ديدار و گفت‌وگو كرد. كاردينال فوران همچنين در جلسه‌اي با آيت‌الله يزدي، عضو ارشد جامعه مدرسين حوزه علميه قم به بررسي اديان الهي پرداختند.

ديدار با آيت‌الله جوادي آملي
آيت‌الله جوادي آملي در اين ديدار كه روز پنجشنبه صورت گرفت، با انتقاد از جنايات نيروهاي ناتو و آمريكا در منطقه خاورميانه، از پاپ خواست كه ظلم‌ها و جنايات آمريكا را تحريم كند.

وي با انتقاد از حضور نيروهاي ناتو و آمريكا در منطقه خاورميانه و ناامن كردن اين منطقه گفت: «اين آمريكا از آن طرف دنيا در خاورميانه چه مي‌كند؟ توقع ما از شخصيت‌هاي علمي مسيحي، به خصوص از جناب پاپ اعظم آن است كه زبانش را باز كند و اين ظلم‌ها را تحريم نمايد؛ اين آتش‌سوزي‌ها و آتش‌بياري‌هاي خاورميانه را مهار كند و قرآن را مثل انجيل و تورات مقدس بداند و آن كار ننگين آتش زدن قرآن كريم را محكوم كند.»

 آيت‌الله جوادي آملي در بخش ديگري از سخنان خود، دين را تنها عاملي دانست كه مي‌تواند جامعه را اداره كند. وي اظهار كرد: «بشر نه بدون اخلاق مي‌تواند زندگي كند و نه بدون حقوق. اخلاق و حقوق نيز داراي 3 مرحله مواد اخلاقي، مباني اخلاقي و منابع اخلاقي است... اين مباني را بايد از منابع مشترك اخذ كرد و اگر دين باشد؛ منبع مشترك نيز هست؛ اما اگر دين نباشد، منبع مشترك وجود نخواهد داشت.»

آيت‌الله يزدي: دين نبايد از سياست جدا باشد
رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيز مميزه اصلي بين اسلام و ساير اديان را جدا نبودن دين از سياست عنوان كرد.

آيت‌الله يزدي گفت: «مسيحيت، يهوديت و اسلام اديان ابراهيمي هستند و در عين اين‌كه نقاط افتراقي دارند، داراي مشتركات زيادي نيز هستند و در اين بين اگر اعمال ما بر روش انبياي الهي استوار باشد، به موفقيت دست خواهيم يافت.» نايب رئيس مجلس خبرگان رهبري افزود: «براي اصلاح جامعه بايد در مرحله اول به افكار انسان‌ها توجه كنيم؛ زيرا انسان‌ها در جهان هستي آنچنان كه زندگي مي‌كنند، همان طور نيز فكر مي‌كنند.»

پيام اسلام به غرب

هيئت واتيكان در ادامه سفر يك روزه خود به شهر قم با آيت‌الله مكارم شيرازي نيز ديدار و گفت‌وگو كردند. آيت‌الله مكارم شيرازي با تاكيد بر اين كه هم‌اكنون شاهد بروز اسلام‌ستيزي در ميان برخي اروپاييان و آمريكايي‌ها هستيم، گفت: «از شما بزرگان دين مسيحيت مي‌خواهيم به غرب پيام ما را برسانيد كه اسلام خواستار ايجاد صلح، صفا، دوستي و محبت در بين مردم جهان است كه در اين بين عده‌اي قصد دارند با نياتي شوم بين اسلام و ساير مذاهب اختلاف بيندازند.»

اين مرجع تقليد افزود: «دنياي امروز از سكولاريسم و مادي‌گرايي خسته شده و مردم به اديان الهي و خداوند تمايل پيدا كرده‌اند، لذا بايد از اين فرصت استفاده كنيم و مسائل مشترك بين اديان را در دنيا تبليغ كنيم

منبع:جام جم