Gerdab.IR | گرداب

طرح جديد اوباما براي رهبرسازي از شهروندان آمريكايي

تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۸۹

در اين مقطع زماني، دست‏يابي شهروندان آمريكايي به مهارت‏هاي زبا‏ن‏‌شناختي و اطلاعات فرهنگي و درك مسائل جهاني براي ارتقاء گفت‌وگو‏هاي جهاني و حمايت از تعاملات آمريكا در خارج از كشور بيش از هميشه اهميت دارد.

به گزارش گرداب، وزرات خارجه آمريكا براي آموزش ديپلماسي عمومي اين كشور و تربيت رهبران جهاني آينده از مقطع دبيرستان تا دوره فوق‌ليسانس به شهروندان خود براي يادگيري زبان از جمله زبان فارسي بورسيه تحصيلي مي‌دهد.

"وزارت امور خارجه ايالات متحده" (state.gov) از طريق طرح "امنيتي ملي تشويق جوانان به يادگيري زبان خارجي" (NSLI-Y) به دانش‌آموزان دبيرستاني واجد شرايط، براي يادگيري زبان‏هايي كه تا به حال سابقه تدريس كمتري در آمريكا داشته‏اند، بورس تحصيلي ارائه مي‏كند.

NSLI-Y كه بخشي گسترده از يك دولت وسيع است و با ابتكار عمل "باراك اوباما‌" به منظور آماده كردن شهروندان آمريكايي به عنوان رهبران جهاني ايجاد شده، زبان‏‌آموزان مقاطع ابتدايي، متوسطه و پيشرفته را براي برقراري ارتباط با ساير فرهنگ‏ها و زندگي در خارج از كشور، تشويق و ترغيب مي‏‌كند.

در اين مقطع زماني، دست‏يابي شهروندان آمريكايي به مهارت‏هاي زبا‏ن‏‌شناختي و اطلاعات فرهنگي و درك مسائل جهاني براي ارتقاء گفت‌وگو‏هاي جهاني و حمايت از تعاملات آمريكا در خارج از كشور بيش از هميشه اهميت دارد.

NSLI-Y با حمايت شهروندان از كودكستان تا سال آخر دبيرستان، دوره ليسانس و فوق ليسانس آنها را ترغيب مي‏‌کند كه برنامه‏ا‌ي هميشگي براي مطالعه زبان و درك فرهنگ ساير ملل داشته باشند و همچنين طرح آموزش زبان‏هاي خارجي به صورت حرفه‏اي در مورد زبان‏هايي كه در آمريكا آموزش آن‏ها متداول نبوده را ارائه مي‏دهد.

برنامه‏ پيشنهاديNSLI-Y
- بورسيه تحصيلي براي يادگيري زبان‏هاي عربي، چيني، هندي، فارسي، روسي و تركي
- برنامه‏ هاي منحصر‏به‏فرد يادگيري زبان در كشور‏هاي چين، مصر، هند، اردن، كره، ماراكو، روسيه، تاجيكستان، تركيه و ساير كشور‏ها
- ايجاد شبكه‏هاي فارغ‏التحصيلان براي ادامه يادگيري زبان و فرهنگ ساير كشور‏ها
- برنامه‏هاي ديگر مورد حمايت دولت براي مسلط شدن كامل بر زبان

برنامه شركت‏ كنندگان در اين طرح
- يادگيري و كار مادام‏العمر با جوامع و فرهنگ‏هاي بين‏المللي
- شركت در كلاس‏هاي زبان و فرهنگ و طرح‏هاي خدماتي جامعه
- تعامل با دوستان و خانواده‏ها و جوامع كشور ميزبان به صورت حضوري و همچنين از طريق فن‏آوري‏هاي آنلاين
- به‏دست آوردن درك عميق‏تر از مسئوليت خود در يك جهان به هم پيوسته
- ادامه مطالعه زبان و سهيم شدن در آگاهي و درك فرهنگي، زماني كه به خانه خود بر مي‏گردند
- ارتقاء گفت‌وگو‏هاي بين‏المللي و مطالعه زبان‏هاي خارجي در جوامع خانگي خود

شرايط در‏خواست براي حضور در اين طرح
- درخواست‌كننده شهروند آمريكايي باشد
- در هنگام شروع اين طرح، عموما بين 15 تا 18 سال داشته باشد
- در زمان درخواست، در دبيرستان ثبت نام شده باشد
- معدل 2.5 در مقياس 4 (يا معادل آن) داشته باشد

طبق اين طرح، هر كس در هر سطحي از يادگيري زبان كه باشد مي‏‌تواند در اين طرح شركت كند و نيازي به سابقه تحصيل در زبان نيست.

در پي مخالفت افكار عمومي جامعه آمريكا با سياست‌هاي اين كشور در عراق و افغانستان، و همچنين بحران‌هاي مالي و بي‌خانماني بسياري از شهروندان اين كشور، دولت آمريكا برنامه‌هایي را طراحي كرده كه بتواند از فشار افكار عمومي بكاهد.
اين طرح نيز در واقع براي كاهش فشار افكار عمومي و احساس نفرت از اين دولت طراحي شده تا شايد بتواند با اين برنامه حداقل سياست‌هاي خود در خارج از كشور را موجه جلوه دهد.

منبع: فارس