Gerdab.IR | گرداب

اشك تمساح كلينتون براي حقوق زنان افغان

تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۸۹

خانم كلينتون با اشاره به قطعنامه 1325 تأكيد كرد كه بر اين اساس جامعه‌جهاني متعهد شده كه با زنان همچون پيام‌آوران صلح و آشتي برخورد كند، نه تنها چون قربانيان جنگ و خشونت.

وزير خارجه آمريكا كه كشورش افغانستان را تحت اشغال دارد، با ابراز نگراني از تضييع حقوق زنان مدعي شد كه ممكن است حقوق زنان افغان وجه‌المصالحه برقراري صلح در اين كشور شود.

به گزارش گرداب، پايگاه اينترنتي "دولت آمريكا‌"در گزارشي به قلم "استفان كافمن " (Stephen Kaufman) نوشت: هيلاري كلينتون، وزير خارجه آمريكا اخيراً اعلام كرد كه دولت اوباما 44 ميليون دلار براي سرمايه‌گذاري در مؤسسات دفاع از حقوق زنان در نظر گرفته و هدف از اين بودجه را "ايجاد همبستگي ميان زنان جهان براي برقراري صلح و امنيت‌" عنوان كرده است.

وي همچنين مدعي شد كه اين تخصيص بودجه با اهداف تعيين شده از سوي شوراي امنيت سازمان ملل متحد در تناسب است.

بر اساس اين گزارش كه دفتر برنامه‌هاي اطلاعاتي وزارت خارجه آمريكا آن را منتشر كرده است، كلينتون روز 26 اكتبر سال جاري ميلادي طي سخناني كه در جلسه شوراي امنيت سازمان ملل متحد در نيويورك ايراد كرد، همچنين اظهار داشت كه بخش اعظم اين بودجه به تقويت "گروه‌هاي مدني فعال در امور زنان‌" در كشور افغانستان اختصاص يافته و رقم بودجه مزبور را 17 ميليون دلار ذكر كرد.
كلينتون مدعي شد كه زنان افغانستان نگران آن هستند كه در مسير دست‌يابي به صلح حقوق آن ناديده گرفته شود.

به نوشته كافمن، از جمله محورهاي سخنان وزير خارجه آمريكا، تلاش‌هاي دولت افغانستان براي مشاركت طالبان در مذاكرات صلح و همچنين ظلم‌هاي اعمال شده در حق زنان افغان در دوران حكومت جنبش طالبان بر اين كشور بود.

كلينتون كه سربازان تحت امر دولت متبوعش همچنان سرزمين مردمان افغان را تحت اشغال دارند با سخن‌پراكني در خصوص حقوق زنان افغان تصريح كرد كه اعضاي شوراي امنيت نمي‌توانند اجازه دهند كه حقوق زنان افغان پايمال شود.

وي همچنين گفت: «صلحي كه در آن حقوق زنان افغانستان زير پا گذارده شود، صلحي نيست كه ما بتوانيم از آن حمايت كنيم.»

بنا بر گزارش فوق، قطعنامه شماره 1325 شوراي امنيت سازمان ملل متحد كه در اكتبر سال 2000 ميلادي به تصويب رسيد براي اولين‌بار از طرف‌هاي درگير در جنگ خواست تا به حقوق زنان احترام گذاشته، نقش آنها را در استقرار صلح به رسميت شناخته و از اعمال خشونت جنسي عليه آنها در جريان عمليات نظامي بپرهيزند.

خانم كلينتون نيز با اشاره به قطعنامه فوق تأكيد كرد كه بر اين اساس، جامعه جهاني متعهد شده كه با زنان همچون پيام‌آوران صلح و آشتي برخورد كند، نه تنها چون قربانيان جنگ و خشونت.

كلينتون با بيان اينكه مشاركت دادن زنان در حل مناقشات نه تنها امري پسنديده بلكه امري لازم براي برقراري امنيت، رشد اقتصادي و احترام به حقوق بشر است، اظهار داشت: «درست به همان علت كه نمي‌توان در مسائل اقتصادي از استعدادها و نقش نيمي از جامعه بشري چشم‌پوشي كرد، در ديگر امور مرتبط با مرگ و زندگي انسان‌ها نيز نمي‌توان مشاركت زنان و نقش آنها را ناديده گرفت.»

وزير امور خارجه آمريكا در ادامه با بيان دلسوزي‌هاي خود براي زنان و دختران، مدعي شد كه دولت آمريكا قصد دارد 14 ميليون دلار به مؤسسات غير دولتي كمك كند تا صرف تأمين آب آشاميدني در مناطق جنگي شود.

وي در اين خصوص اظهار داشت: «زنان و دختران وقتي براي يافتن آب تلاش مي‌كنند، در خطر حملات بيشتري قرار مي‌گيرند.» وي توضيح نداد كه چرا دولت متبوعش مناطق گسترده‌اي از جهان را به ميدان جنگ بدل كرده تا مجبور باشد پول صرف تهيه آب آشاميدني در مناطق جنگي كند؟!

كلينتون همچنين از اختصاص 11 ميليون دلار به اموري چون سوادآموزي، آموزش‌هاي شغلي و ارائه خدمات درماني به زنان پناهنده خبر داد و افزود:« 1.7 ميليون دلار نيز به برنامه‌هاي "مارگوت والستروم"، نماينده ويژه دبير كل سازمان ملل متحد در مبارزه با خشونت‌هاي جنسي عليه زنان در ميادين جنگ اختصاص خواهد يافت.»

وزير امور خارجه آمريكا در ادامه و پس از ريختن اشك تمساح براي زنان ديگر نقاط جهان، ناگهان به ياد زنان سرزمين خود افتاده و ابراز داشت كه دولت اوباما در تلاش است كه يك برنامه ملي جهت پايش ميزان پايبندي به قطعنامه 1325 شوراي امنيت در داخل خاك آمريكا تدوين و پياده‌سازي كند.

وي اظهارداشت: «ما در صدد آن هستيم تا ببينيم آيا واقعاً مشاركت زنان آمريكا در برقراري صلح، مشاركتي مؤثر است و آيا از آنها در برابر خشونت جنسي محافظت شده و تلاش لازم براي رفاه و محافظت از آنها انجام مي‌شود يا خير؟ چنين فرآيندي به ما كمك مي‌كند تا خود را مسؤول بدانيم و همچنين از اموري كه بايد بر آنها كار بيشتري صورت پذيرد آگاهي پيدا كنيم.»

خانم كلينتون در ادامه اظهارنظرهايش جمهوري دموكراتيك كنگو را هم بي‌نصيب نگذاشته و مي‌گويد: «تجاوزهاي گسترده‌اي كه اخيراً در جمهوري دموكراتيك كنگو عليه زنان انجام شد، نشان مي‌دهد كه براي حفظ حقوق زنان بايد كارهايي به مراتب بيشتر صورت پذيرد.»

به گفته وي: «تجاوزهاي مذكور و شكست جامعه بين‌الملل در پايان بخشيدن به اين درگيري و محافظت از زنان و كودكان، تلاش‌هايي را كه تاكنون انجام داده‌ايم به شدت زير سؤال مي‌برند.»

هيلاري كلينتون همچنين ابراز داشت كه 17 ميليون دلار از سوي ايالات متحده آمريكا برای كمك‌ به آسيب‌ديدگان در جمهوري دموكراتيك كنگو اختصاص يافته است، اما متأسفانه نه در اين كشور، نه در سازمان ملل و نه در جامعه بين‌الملل عزم لازم براي پايان دادن به اين شرايط وجود ندارد.

منبع: فارس