ترفند‌هایی کاربردی برای افزایش امنیت گوشی‌های هوشمند

ترفند‌هایی کاربردی برای افزایش امنیت گوشی‌های هوشمند
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۸

در این گزارش به این موضوع که چگونه باید از گوشی هوشمند و یا تبلت خود در برابر خطرات مختلف مانند حملات سایبری و بدافزار‌ها محافظت کنیم، خواهیم پرداخت.

به گزارش گرداب، استفاده از گوشی های هوشمند چند سالی است که در میان همگان باب شده است و مسئله امنیت آن ها نیز مقوله ای است که همگان سعی می کنند در جهت حفاظت از اطلاعات خود اقداماتی حرفه ای را انجام دهند، وجود نرم‌افزار‌های مختلف، راه‌کار های مختلف و ترفندهای مختلف موجب شده تا کاربران بیش از پیش در این مسیر گمراه شوند و روش درست را نیابند. به همین جهت برنامه داریم تا در این مطلب، به مسئله امنیت در تلفن‌های هوشمند پرداخته و بهترین راه‌کارهای افزایش امنیت تلفن‌های هومند را معرفی کنیم.

چرا امنیت در گوشی‌های هوشمند مهم است؟

این روز‌ها تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها مانند یک رایانه همه فن حریف برای شما کار می‌کنند، به گونه‌ای که هم اکنون به کمک این دو ابزار به راحتی می‌توانید ایمیل‌های خود را بخوانید و به آن‌ها پاسخ دهید، حساب بانکی خود را چک کنید و یا آنکه در شبکه‌های اجتماعی مختلف گشت‌و‌گذار کنید. علاوه بر آن، به کمک دوربین‌های باکیفیتی که بر روی این ابزار‌ها وجود دارد، ممکن است که شما لحظات مختلف زندگی خود را همراه با خانواده یا دوستانتان ثبت کنید.

به همین دلیل همانقدر که توجه به امنیت در دنیای رایانه و اینترنت مهم است، توجه به آن در تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها نیز دارای اهمیت است، زیرا این ابزارها، رایانه‌هایی کوچک در جیب شما هستند که ممکن است تمام زندگی آنلاین شما را میزبانی کنند. آنچه که باید در نظر بگیرید این است که از این پس به تلفن هوشمند و یا تبلت خود به عنوان یک دستگاه هوشمند قابل نفوذ نگاه کنید و رعایت نکات امنیتی مختلف در مورد آن را فراموش نکنید. نکاتی که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد کمک می‌کنند تا بدانید چگونه از گوشی هوشمند و یا تبلت خود در برابر خطرات مختلف مانند حملات سایبری، بدافزار‌ها و ویروس‌ها محافظت کنید. در نهایت نیز بد نیست که این نکته را گوشزد کنیم که امنیت در دنیای فناوری اطلاعات مانند امنیت در دنیای واقعی نسبی است و هیچ تضمین کاملی وجود ندارد.

امنیت در گوشی‌های هوشمند

این روز‌ها تلفن‌های همراه و تبلت‌ها نقش رایانه‌هایی را بازی می‌کنند که به راحتی در جیب ما جا می‌شوند. برای همین این ابزار‌ها مانند رایانه‌ها از یک سیستم عامل استفاده می‌کنند که در زبان انگلیسی Mobile Operating System نامیده می‌شوند و بسته به شرکت تولید کننده گوشی هوشمند یا تبلت، نام سیستم عامل متفاوت است. به عنوان مثال شرکت اپل صاحب سیستم عامل آی او اس (iOS) و گوگل صاحب سیستم عامل اندروید (Android) است. با این مقدمه بد نیست که نگاهی کوتاه به سیستم عامل‌های معروف و پرکاربرد در دنیای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها بیاندازیم.

آی او اس- اپل (iOS- Apple)

آی او اس سیستم عامل بسته‌ای (Closed Source) است که هسته اش را سیستم عامل داروین تشکیل می‌دهد. شرکت اپل این سیستم عامل را برای اولین بار در سال ۱۳۸۶ منتشر کرد و هم اکنون بر روی آیفون، آیپاد، آیپد و دومین نسل از تلویزیون‌های اپل فعال است. به دلیل ویژگی بسته بودن iOS، نصب برنامه‌های مختلف بر روی آن تنها از طریق اپ استور اپل امکان پذیر است هر چند باجیلبرک کردن (Jailbreak) می‌توان بدون مراجعه به اپ استور و از طریق وب سایت‌های دیگر، اپلیکیشن‌های مختلف را نصب کرد.

اندروید- گوگل (Android- Google)

اندروید سیستم عامل باز و آزاد (Free and Open Source) است که براساس لینوکس نوشته شده است. شرکت گوگل این سیستم عامل را برای اولین بار در سال ۱۳۸۷ منتشر کرد که از آن زمان تا کنون با استقبال خیره کننده‌ای مواجه شده است و براساس آخرین آمار، ۵۲٫۵ درصد از بازار تلفن‌های همراه را به خود اختصاص داده است. سیستم عامل اندروید به دلیل ماهیت متن باز بودن آن، توسط شرکت‌های مختلفی که سازنده گوشی‌های هوشمند و تبلت هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد و شاید فعال‌ترین شرکت در این زمینه را سامسونگ دانست که با گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های گلکسی خود، سهم خوبی را در این بازار به خود اختصاص داده است.

روش‌های افزایش امنیت گوشی‌های هوشمند

کارشناسان فعال در حوزه فناوری و امنیت سایبری خطاب به کاربران گوشی‌های هوشمند توصیه کرده‌اند که با رعایت نکات و موارد مختلفی قادر خواهند بود که امنیت اطلاعات شخصی موجود در گوشی‌های هوشمند خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. حال با این تفاسیر به سراغ اصل مطلب می‌رویم که آن هم ترفند‌هایی حرفه‌ای برای افزایش امنیت در گوشی‌های هوشمند است.

برایان هونن، مدیرعامل شرکت مشاور بی‌اچ و مشاور سابق شرکت یوروپول فعال در زمینه امنیت سایبری به تازگی خاطرنشان کرده است که با رعایت موارد زیر، کاربران قادر خواهند بود تا جایی که می‌توانند از حریم شخصی و اطلاعات خود محافظت کنند و از نفوذ هکر‌ها و مجرمان سایبری به اطلاعات آن‌ها جلوگیری به عمل بیاورند:

۱. تعویض رمز عبور
کاربران باید توجه داشته باشند که هر از گاهی با تعویض رمز عبور و گذرواژه‌های حساب‌های کاربری و همچنین رمز عبور قفل گوشی خود، به افزایش امنیت سایبری گوشی خود کمک کنند.

۲. بروزرسانی مستمر و مداوم سیستم عامل گوشی
یکی از مواردی که به افزایش امنیت سایبری گوشی‌های هوشمند کمک می‌کند، بروزرسانی مستمر و مداوم سیستم عامل گوشی است چراکه شرکت‌های توسعه دهنده سیستم عامل هر از گاهی با ارائه و انتشار نسخه‌های جدید آپدیت سعی دارند که آسیب‌پذیری و حفره‌های امنیتی موجود در آن را برطرف کنند که این امر در نهایت به حفاظت از اطلاعات خصوصی کاربران کمک می‌کند.

۳. فعال‌سازی رمزگذاری‌های پیشرفته
یکی دیگر از نکاتی که می‌تواند به کاربران کمک کند، فعال‌سازی رمزگذاری‌های پیشرفته در گوشی‌های هوشمند است که نفوذ و دسترسی هکر‌ها و مجرمان سایبری را به اطلاعات شخصی و حریم خصوصی آن‌ها بسیار سخت و دشوار می‌کند.

۴. نصب و استفاده از آنتی ویروس
کاربران همچنین باید توجه داشته باشند که با نصب و دریافت نرم افزار‌های آنتی‌ویروس و ضد بدافزار، امنیت گوشی‌های هوشمند خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

۵. عدم نصب برنامه‌های غیر معتبر و ناشناس
کاربرانی که برنامه‌‌های نامعتبر و ناشناسی را از اینترنت نصب و دریافت می‌کنند، گوشی‌های خود را با خطرات مختلف امنیتی مواجه می‌کنند که به موجب آن اطلاعاتشان به راحتی در دسترس هکر‌ها و مجرمان سایبری قرار می‌گیرد.

۶. عدم نصب برنامه از فروشگاه‌های اینترنتی غیر رسمی
کارشناسان امنیت سایبری بار‌ها به کاربران گوشی‌های هوشمند توصیه کرده و هشدار داده‌اند که برنامه‌های موردنظر خود را از طریق فروشگاه‌های آنلاین و اینترنتی معتبر همچون گوگل پلی استور و اپ‌استور اپل دریافت و نصب کنند و تا جایی که امکان دارد از نصب فروشگاه‌های دیگری که نامعتبر و ناشناس هستند، خودداری کنند.

۷. مطالعه دقیق ضوابط استفاده از اپلیکیشن‌های موردنظر قبل از نصب
یکی دیگر از موارد امنیتی که کاربران گوشی‌های هوشمند به نگام نصب برنامه‌های موردنظر خود باید دقت و توجه کنند. مطالعه دقیق ضوابط استفاده و دانلود آن است چراکه بسیاری از این نرم افزارها به هنگام نصب و دانلود، از کاربر اجازه دسترسی به موقعیت مکانی، شماره تماس مخاطبین ذخیره شده در گوشی و همچنین گالری تصاویر را می‌خواهد که در بسیاری از موارد، کاربران بدون هیچ توجهی آن را تأیید می‌کنند که ممکن است امنیت سایبری خیل عظیمی از کاربران گوشی‌های هوشمند را تهدید کند.