جاسوسی با حمله به سیم کارت ها به مدت دو سال

جاسوسی با حمله به سیم کارت ها به مدت دو سال
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۸

در سال های اخیر سوءاستفاده از آسیب پذیری های امنیتی سیم کارت ها برای حمله به خود گوشی ها متداول شده و به تازگی حمله جدیدی از این دست کشف شده که دو سال ادامه داشته است.

به گزارش گرداب، شرکت امنیتی ادپتیو موبایل از شناسایی آسیب پذیری جدیدی در سیم کارت ها موسوم به سیم جکر خبر داده که از آن برای جاسوسی از سیم کارت ها و گوشی ها استفاده می شود.

برای سوءاستفاده از حفره امنیتی مذکور پیامکی برای کاربران ارسال می شود که حاوی دستوراتی برای فعال کردن مرورگری قدیمی است که بر روی برخی سیم کارت ها به طور پیش فرض موجود است. ضعف امنیتی سیم کارت ها باعث می شود در زمان ارسال این دستور، هکرها بتوانند به اطلاعاتی مانند موقعیت مکانی کاربر و شماره های IMEI گوشی دسترسی یابند.

تمامی فرایند سرقت این اطلاعات به صورت بی سر و صدا انجام می شود و کاربران از این موضوع مطلع نمی شوند. همچنین هکرها می‌توانند از آسیب پذیری مذکور برای سرقت اطلاعات دیگری استفاده کنند.

مشکل یادشده محدود به گوشی های خاصی نیست و مدل های مختلف آیفون، انواع گوشی های اندروید و حتی برای وسایل سازگار با اینترنت اشیا را در بر می گیرد. این آسیب پذیری از دو سال قبل در بیش از ۳۰ کشور جهان در خاورمیانه، شمال آفریقا، آسیا و شرق اروپا مورد سواستفاده قرار گرفته است. ظاهرا یک گروه ۲۵۰ نفره هدف اصلی این حملات بوده اند و گوشی های برخی از آنها با سواستفاده از آسیب پذیری یادشده صدها بار کنترل شده است.