وزیر ارتباطات در اجلاس اتحادیه RCC تاکید کرد

تحقق قدرت واقعی فناوری با ۵G و استفاده از هوش مصنوعی

تحقق قدرت واقعی فناوری با ۵G و استفاده از هوش مصنوعی
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۸

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در اجلاس اتحادیه وزرای ارتباطات کشورهای مشترک‌المنافع بابیان اینکه ناسیونالیسم فناورانه به استراتژی برخی قدرت‌های بزرگ تبدیل‌شده است تأکید کرد که انحصار فناوری هوش مصنوعی چالشی جدی برای همه ملل دنیا خواهد بود. ​

به گزارش گرداب، محمدجواد آذری جهرمی که به‌منظور شرکت در اجلاس اتحادیه وزرای ارتباطات کشورهای مشترک‌المنافع (RCC)، به نور سلطان پایتخت قزاقستان سفر کرده است، صبح امروز در سخنرانی خود در اجلاس وزرای این سازمان گفت: «ما در یک سال گذشته در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفت قابل‌توجهی داشته‌ایم.  تعداد مشترکین پهن باند تلفن همراه از ۷۰ میلیون نفر عبور کرده است. تمام شهرهای ما (۱۲۴۲ شهر) و ۷۸ درصد از روستاهای ما هم‌اکنون به شبکه ۴G  متصل هستند. بیش از ۱۲۰ میلیون تلفن هوشمند از طریق سه اپراتور تلفن همراه در شبکه فعال هستند.»

وی افزود: «اگرچه به دلیل عدم سرمایه‌گذاری کافی با تأخیر در توسعه FTTH مواجه بوده‌ایم اما با بودجه دولت و جذب سهم بخش خصوصی، اکنون به ۲ میلیون کاربر FTTH رسیده‌ایم و این رکورد قابل‌توجهی در طول یک سال است. دولت با ساخت ۵۰۰۰ کیلومتر فیبر نوری در مناطق روستایی، به‌سرعت درحال‌توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور است.»

آذری جهرمی ادامه داد:«مشغول انجام مطالعات لازم در زمینه ۵G هستیم و به‌طور جدی تلاش می‌کنیم تا زمینه‌های تحقق آن را در آینده فراهم کنیم. همچنین در حال تهیه مقررات مناسب و بازنگری در قوانین گذشته هستیم تا بازار ایران را برای ورود فناوری ۵G آماده کنیم. از این‌روی آماده هستیم برای حل چالش‌های توسعه ۵G از تجربیات ارزشمند کشورهایRCC استفاده کرده و تجربیات خودمان را در اختیار آن‌ها قرار دهیم.»

وزیر کابینه دولت دوازدهم ضمن هشدار درباره مسئله یک‌جانبه‌گرایی فناورانه به‌عنوان چالشی اساسی در پیش روی کشورهای منطقه و جهان، گفت:«قدرت واقعی فناوری در پی اجرای گسترده ۵G با استفاده از هوش مصنوعی تحقق خواهد یافت. ما به‌عنوان کشوری که با سخت‌ترین تحریم‌های غیرقانونی اقتصادی مواجه است، نسبت به فجایعی که یک‌جانبه‌گرایی فناورانه می‌تواند برای کل دنیا به وجود آورد، هشدار می‌دهیم.»

وی تأکید کرد: «ناسیونالیسم فناورانه به استراتژی برخی قدرت‌های بزرگ تبدیل‌ شده است. انحصار فناوری هوش مصنوعی چالشی جدی برای همه ملل دنیا خواهد بود. دولتی که عادت به تحریم سایر کشورها دارد، بیشترین سرمایه‌گذاری را در زمینه هوش مصنوعی انجام داده است و یک‌جانبه‌گرایی فناورانه خود را در زمینه‌های مختلف فناوری‌های نوین استراتژیک، گسترش داده است.»

آذری جهرمی ایجاد مقررات بهتر حفاظت از داده‌ها و قوانین ضد انحصار را به‌عنوان راهکاری احتمالی برای مقابله با یک‌جانبه‌گرایی فناورانه برشمرده و گفت: «باوجودی که اتحادیه جهانی ارتباطات در حال تلاش برای ایجاد وحدت رویه میان اعضاء در این زمینه است و بحث و گفت‌وگو در این‌باره در IGF نیز ادامه دارد اما هنوز به دستاوردهای مشخصی منجر نشده است. من معتقدم تلاش‌هایی مشابه فرآیندهایی که منجر به ایجاد مقررات حفاظت از اطلاعات عمومی GDPR در اتحادیه اروپا شد، از سوی کشورهای RCC قابل انجام است.»

وزیر ارتباطات کشورمان با اشاره به همکاری‌های چهار جانبه‌ای که با روسیه، جمهوری آذربایجان و ترکیه در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات آغازشده است، تصریح کرد: «شباهت‌های زیادی بین کشورهای عضو RCC و کشورهای همسایه آن‌ها، مانند ایران وجود دارد. ما می‌توانیم در برابر اثرات مخرب انحصار و یک‌جانبه‌گرایی در حوزه ICT مقاومت کنیم و یک بازار بزرگ منطقه‌ای را برای استارتاپ‌ها و بخش خصوصی خود ایجاد کنیم.»

وی افزود: «همچنین باید در حوزه مقررات با یکدیگر هماهنگ باشیم که برای این منظور، RCC  می‌تواند بهترین بستر را فراهم آورد. من معتقدم وقت آن رسیده است که به‌طور جمعی مسئله مقررات مربوط به حفاظت از داده‌ها را مورد بررسی قرار دهیم و جمهوری اسلامی ایران آماده است تا به‌طور فعال با هر مکانیسم ممکن از طریق RCC همکاری کند.»

در پایان این سخنان، کنستانتین نوسکوف، وزیر توسعه دیجیتال و رسانه‌های جمعی روسیه، به‌عنوان رئیس اجلاس از مشارکت فعالانه ایران در جلسه وزرای کشورهای عضو RCC تقدیر و بر ادامه همکاری این نهاد منطقه‌ای با کشورمان تأکید کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در دیدار با همتای ارمنی خود در حاشیه اجلاس اتحادیه وزرای ارتباطات کشورهای مشترک‌المنافع (RCC) از تهیه طرحی جامع برای پیشنهاد به‌طرف ارمنی باهدف حمایت از تعامل و تجارت استارتاپ‌های دو کشور خبر داد.

محمدجواد آذری جهرمی عصر امروز در حاشیه این اجلاس با هاکوپ آرشاکیان، وزیر حمل‌ونقل و ارتباطات ارمنستان دیدار کرد و در این دیدار، با ابراز خرسندی از سفر قریب‌الوقوع خود به ایروان تأکید کرد که در این سفر تعدادی از شرکت‌های خصوصی و استارتاپ‌های ایرانی او را همراهی خواهند کرد.

وزیر ارتباطات در ادامه گفت: طرح جامعی برای پیشنهاد به‌طرف ارمنی برای حمایت از تعامل و تجارت استارتاپ‌های دو کشور آماده‌شده که در جریان سفر به ایروان موردبحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وزرای ارتباطات ایران و ارمنستان در ادامه درباره جزئیات توسعه همکاری‌های دوجانبه ازجمله ایجاد پارک‌های فناوری و نیز ترانزیت ترافیک دیتا با یکدیگر گفت‌وگو کردند.