مچ‌اندازی فیسبوک با بانک‌های مرکزی دنیا بر سر "لیبرا"

مچ‌اندازی فیسبوک با بانک‌های مرکزی دنیا بر سر
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۸

بانک‌های مرکزی کشورهای جهان اول در پی نگرانی از بر هم خوردن ثبات دنیای اقتصاد حاصل از توسعه رمزارز شرکت فیسبوک به نام "لیبرا" این شرکت را مورد سوال قرار داده‌اند.

به گزارش گرداب، فیسبوک در صدد است تا بررسی بیشتری راجع به رمزارز خود موسوم به "لیبرا"(Libra) داشته باشد و ممکن است نیاز به پاسخ به سوالات دشواری داشته باشد.

روزنامه فایننشال تایمز می‌گوید نمایندگان فیسبوک از تاریخ ۱۶ سپتامبر در حال مذاکره با مقامات ۲۶ بانک مرکزی از جمله بانک انگلیس و صندوق ذخیره فدرال آمریکا در بازل سوئیس هستند.

انتظار می‌رود بانک مرکزی اروپا "Benoît Coeuré" ریاست این گردهمایی را بر عهده بگیرد تا از فیسبوک در مورد دامنه و طراحی این پول دیجیتالی سوال کند.

فیسبوک نیز در مقابل موضع خود را در دوستانه نشان داده است و از این تعامل با سیاستمداران و قانونگذاران استقبال می‌کند و می‌گوید از عمد چنین برنامه طولانی مدتی برای عرضه "لیبرا" در نظر گرفته است تا حسابی در مورد مسائل و بازخوردها بحث شود.

ممکن است این مذاکرات به شکلی که فیسبوک و تیم لیبرا امیدوار هستند، پیش نرود. به ویژه اینکه بانک مرکزی اروپا هشدار داده است که لیبرا باید خط مشی کاملا مشخصی داشته باشد و وزرای دارایی اتحادیه اروپا نگران این هستند که رمزارزهایی مانند لیبرا توازن و ثبات دنیای اقتصاد را بهم بزنند و از اختیارات بانک‌های دولتی بکاهند.

فرانسه و آلمان هر دو اظهار داشته‌اند که استفاده از لیبرا باید در اتحادیه اروپا ممنوع شود، زیرا این امر حاکمیت پولی دولت‌ها را به چالش می‌کشد.

اما فیسبوک در مقابل، لیبرا را به عنوان راهی برای دموکراتیزه کردن پول، فراهم آوردن بانکداری برای عموم مردم و بسیاری از کسانی که تاکنون حساب بانکی نداشته‌اند و ایجاد یک فرمت مستقل از هر کشور معرفی می‌کند.

از قضا دولت‌ها دقیقا با قسمت آخر مشکل دارند و این مسئله است که مسئولان و منتقدان را نگران کرده است. در حالی که لیبرا یک رمزارز با ثبات خواهد بود که ارزش آن وابسته به ارزهای متعارف است، اما می‌تواند قدرت ترسناکی به فیسبوک و انجمن لیبرا بدهد، یا بالعکس موجب ضربه شدیدی بر این شرکت شود.