مصرف برق شبکه بیتکوین به بالاترین حد خود رسید

مصرف برق شبکه بیتکوین به بالاترین حد خود رسید
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۸

بر اساس داده‌های به دست آمده از مخزن کریپتو ماینینگ BTC.com، میانگین دو هفته‌ای نرخ هش بیتکوین گذر محسوسی از حد آستانه داشته و به ۸۵ اگزاهش بر ثانیه (EH/s) رسیده است.

به گزارش گرداب، بر اساس داده‌های به دست آمده از مخزن کریپتو ماینینگ BTC.com، میانگین دو هفته‌ای نرخ هش بیتکوین گذر محسوسی از حد آستانه داشته و به ۸۵ اگزاهش بر ثانیه (EH/s) رسیده است. علاوه بر این «سختی ماینینگ» که به عنوان معیاری برای سنجش سختی ساخت یک بلوک از مبادلات بیتکوینی تعریف شده به نزدیک 12 تریلیون رسیده است.

مقایسه با داده‌های سال گذشته نشان می‌دهد که هر دوی این ارقام نزدیک به 60 درصد افزایش داشته‌اند. مدل‌های جدید از ماشین‌های استخراج بیتکوین (ASIC) طی تابستان گذشته وارد بازار شده‌اند که میانگین قدرت هش‌ای برابر 55 تراهش بر ثانیه دارند.

با فرض اینکه تمام 35 اگزاهش بر ثانیه از طرف این دستگاه‌های پیشرفته آمده باشد با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید که بیش از 0.5 میلیون از این ماشین‌ها به شبکه استخراج بیتکوین متصل شده‌اند.

این ماینرهای قدرتمند ASIC توسط شرکت‌های بزرگی مثل Bitmain ،Canaan، InnoSilicon  و MicroBT تولید شده‌اند که در محدوده 1500 تا 2500 دلار قیمت‌گذاری شده‌اند. بنابراین اگر نیم میلیون از این دستگاه‌ها به شبکه اضافه شده باشد می‌توان گفت که شرکت‌های مذکور طی سه ماه اخیر 1 میلیارد دلار درآمد کسب کرده‌اند.

افزایش ناگهانی نرخ هش و سختی ماینینگ به افزایش قیمت بیتکوین هم ارتباط مستقیمی دارد که باعث بیشتر شدن تقاضا برای تجهیزات استخراج رمزارز و پیشی گرفتن عرضه از تقاضا منجز شده است. از آن سو بخش‌های جنوبی چین تابستان پر بارانی را پشت سر گذاشته‌اند که باعث شده دسترسی به مقادیر زیادی انرژی هیدروالکتریک برای ماینرها آسان باشد.

این مساله مختص چین نیست و ماینرها در قسمت‌هایی از سیبری روسیه نیز از ایستگاه هیدروالکتریک Brastsk برای ماینینگ استفاده می‌کنند. برآورد شده که ماینرهای این بخش از روسیه تقریبا 10 درصد از سهم مصرف انرژی در شبکه استخراج بیتکوین در دنیا را به خود اختصاص داده‌اند.

با روند صعودی قمیت بیتکوین بر آورد می‌شود که تا پایان سال جاری میلادی، سختی ماینینگ به 15 تریلیون نزدیک شده و انرژی میانگین هش بیتکوین نیز از آستانه 100 اگزاهش بر ثانیه گذر کند.



منبع: عصر ارتباط