حملات سایبری، بزرگترین نگرانی کسب و کارهای جهان

حملات سایبری، بزرگترین نگرانی کسب و کارهای جهان
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۸

بر اساس یک نظرسنجی انجام شده توسط مایکروسافت، حملات سایبری به نخستین نگرانی مدیران کسب‌وکارهای سرتاسر جهان تبدیل شده است.

به گزارش گرداب، بر پایه یک نظرسنجی انجام شده توسط مایکروسافت و مشاوره بیمه مارش (Marsh)، بزرگ‌ترین نگرانی بیشتر رهبران کسب‌وکارها، با اختلاف زیاد نصبت به مسائل اقتصادی، آسیب دیدن برند و قوانین، حملات سایبری است.

بیش از 1500 فرد مختلف از سراسر جهان در نظرسنجی مذکور شرکت کردند و نتایج آن نمایانگر آن است که داشتن بیمه‌نامه سایبری نسبت به دو سال گذشته رایج‌تر شده است.

2 شرکت مذکور در سال 2017 نظرسنجی مشابهی را انجام داده و متوجه شدند حملات سایبری جز 5 نگرانی اول شرکت‌ها قرار دارند؛ اما این آمار در سال 2019 به 79 درصد رسیده است. همچنین تعداد افرادی که حملات سایبری خطری در حال رشد می‌دانند از 6 به 22 درصد رسیده است.

در نظرسنجی جدید، دومین تهدید عدم قطعیت اقتصادی شناخته شده است و به دنبال  آن آسیب‌های برند، مقررات و از دست دادن کارکنان اصلی قرار دارند.

گزارش تهدیدات جهانی 2019، مجمع جهانی اقتصاد نیز سرقت داده و حملات سایبری را در میان 5 تهدید نخست قرار داده است. این تهدید پس از حوادث هوایی و نگرانی‌های مربوط به تغییرات اقلیمی قرار دارد.

کارشناسان دستیابی به نتیجه مذکور را پس از 2017 منطقی می‌دانند. به خصوص با توجه به حملاتی مانند واناکرای (WannaCry) و ناتپتیا (NotPetya) که به ترتیب کره شمالی و روسیه مسئول آن شناخته شدند. همچنین چندین دولت محلی آمریکا در طی چند ماه گذشته موردحمله باج افزاری قرار گرفته‌اند که در میان آن می‌توان به نمونه‌ای با درخواست 5.3 میلیون دلار باج توسط هکر اشاره کرد. از طرفی می‌توان حمله‌ی گسترده به دانشگاه‌های سرتاسر غرب را یاد آورد شد.

در حال حاضر نفوذ به یک شرکت از طریق ایمیل (BEC)، پرهزینه‌ترین و رایج‌ترین نوع تهدید به شمار می‌آید. در گزارش شرکت بیمه «AIG» ادعا شده است که 23 درصد درخواست‌های سایبری در سال 2018 به این نوع حمله مرتبط بودند.

با توجه به نظرسنجی مایکروسافت و مارش، 47 درصد شرکت‌کنندگان دارای بیمه سایبری بودند که رشد بسیاری را نسبت به 34 درصد در 2017 نشان می‌دهد. همچنین 57 درصد از کسب‌وکارهای بزرگ هم‌اکنون دارای بیمه سایبری هستند. از طرفی 89 درصد افراد معتقدند که بیمه‌نامه سایبری آن‌ها حداقل یک رویداد سایبری را پوشش خواهد داد.

با وجود این باید ذکر کرد که همه‌ی مطالبات بیمه سایبری پرداخت نمی‌شود. برای مثال شرکت فعال در حوزه مواد غذایی ماندلز (Mondelez) که از قربانیان ناتپتیا در سال 2017 است، نتوانست خسارت 100 میلیون دلاری خود را از بیمه دریافت کند؛ زیرا این بدافزار یک اقدام خصمانه و جنگ‌طلبانه در زمان صلح قلمداد شده بود. این مسئله نشان می‌دهد که چگونه شرکت‌های بیمه با مقصر دانستن یک دولت در تهاجم سایبری از پرداخت مبلغ خودداری می‌کنند.

به علاوه بیش از نیمی از افراد نسبت به حملات سایبری پشتیبانی شده توسط دولت‌ها نگران هستند. از طرفی 55 درصد آن‌ها نیز معتقدند که دولت‌ها باید اقدامات بیشتری را برای مقابله با حملات انجام بدهند.